1 965 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Byggnadsställning?
Hejsan!
Vi ska lägga om vårat tak och har precis kontaktat flera olika "takläggare". Vi väntar nu på offerter. Takläggaren ska byta pannor, plåtdetaljer och sedan även måla om. På framsidan av huset är det mer än 4 meter upp till hängrännan.
Nu till mina frågor:
- när måste man använda byggnadsställning?
- måste takläggaren göra det vid en viss höjd?
- vems ansvar är det om det händer en olycka?
- en av de företag som var här för att lämna offert sa att de använder inte byggnadsställning, de använder istället lina...? Får man göra så?
Frågar Irmelisa
Vi ska lägga om vårat tak och har precis kontaktat flera olika "takläggare". Vi väntar nu på offerter. Takläggaren ska byta pannor, plåtdetaljer och sedan även måla om. På framsidan av huset är det mer än 4 meter upp till hängrännan.
Nu till mina frågor:
- när måste man använda byggnadsställning?
- måste takläggaren göra det vid en viss höjd?
- vems ansvar är det om det händer en olycka?
- en av de företag som var här för att lämna offert sa att de använder inte byggnadsställning, de använder istället lina...? Får man göra så?
Frågar Irmelisa
Ställning skall användas vi höjd över 2meter.
Ställning skall avändas vid höjd under 2meter om stor risk för olycka föreligger.
Det går bra att använda säkerhetslina istället, den skall dock vara P godkänd.
Arbetsmiljöansvar se här http://www.byggahus.se/forum/artike...iljoen-laeggs-pa-entreprenoeren-new-post.html
Ställning skall avändas vid höjd under 2meter om stor risk för olycka föreligger.
Det går bra att använda säkerhetslina istället, den skall dock vara P godkänd.
Arbetsmiljöansvar se här http://www.byggahus.se/forum/artike...iljoen-laeggs-pa-entreprenoeren-new-post.html
Gäller detta även vid arbeten "i hemmet". Tidigare har det ju varit så att man är själv ansvarig vid arbeten i hemmet (enligt tidigare arbetsmiljöutbidlningar jag har gått). Det verkar ju vara så entreprenören numera har ansvaret - men för säkerhetsskull skulle jag kolla en gång till så att man inte står där med en definitionsfråga om det värsta skulle hända.
Klicka här för att svara