1 369 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Byggnadskreditivränta?
Hej på er!
Vi håller precis på och förhandlar med banken om byggkreditivet.
Så jag tänkte höra med er vad ni fått för ränta?
( jag vet att det finns gamla trådar, men jag vill ju ha ganska färska uppgifter...)
Vi håller precis på och förhandlar med banken om byggkreditivet.
Så jag tänkte höra med er vad ni fått för ränta?
( jag vet att det finns gamla trådar, men jag vill ju ha ganska färska uppgifter...)
Jag är också intresserad av färska uppgifter då jag tror att vi betalar för mycket: 3,6 %, upp från 3,0 sedan i september. Var alldeles för godtrogna vid förhandlingen, tyckte jag var duktig som fick bort alla avgifter. Räntan kan väl också ha att göra med var man bygger, med tanke på bankens risk vid prisfall eller byggrelaterade problem? Vi bygger i Umeå.
Vi tecknade i förra veckan och får samma som banken rörliga ränta. Inga avgifter.
Betyder detta att jag godtroget har accepterat ett skambud? Som jag skrev innan så tror jag att det kan ha betydelse var man bygger. I Stockholm kan jag tänka mig att lånen är stora och risken för prisfall mindre än i Västerbotten där vi bygger, men jag vet inte. Är det någon som har aktuell byggkred. ränta från någonstans norr om Dalälven eller i mellansverige utanför pendlingsavstånd till Sthlm och Gbg? Det kanske blir lättare att jämföra då.
Hene, jag har liknande som dig och bygger i Stockholm...
Medlem
· Västra Götaland
· 17 inlägg
2,40 hos Nordea, bygger i Göteborg
Vi har 4.65 % hos Länsförsäkringar. I början av året låg den på 3,85. Känns jäkligt högt, redan då den "lägre" räntan var aktuell... Husleverantören hade beräknat ca 15 000 i ränta under byggtiden, vilket inte riktigt stämmer... Vi började med huset i april och vi ska flytta in om ca 1 månad. Drygt 10 månader är denna period. Vi har fått fyra aviseringar, på 3 900, 5 500, 12 200 och nu hela 27 300 SEK. Jag fattar också att det blir högre summor när leverantörerna nu mot slutet skickar fakturor på runt 1 500 000 SEK, men tycker ändå att det känns trist att vi betalat nästan 50 000 SEK i ränta på knappt ett år.
Är det jag som är naiv eller är det en hög byggkreditivränta? Tankar någon? Ska jag ringa banken och försöka pruta på räntan nu då vi ska lägga om kreditivet till ett lån?
Är det jag som är naiv eller är det en hög byggkreditivränta? Tankar någon? Ska jag ringa banken och försöka pruta på räntan nu då vi ska lägga om kreditivet till ett lån?
Det låter högt, även om vi har fått vårt höjt ytterligare, till 4,1. När du lägger om till vanligt lån ska du absolut pruta, då ska du ner under 3-månadersräntan som annonseras utår, om du anser dig vara en bra kund med god betalningsförmåga.Fun Living skrev:
Edit: Jag skulle också vilja veta vad TS fick för ränta...om förhandlingen är klar?
Klicka här för att svara