Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Byggnadskreditiv

1. S
    Medlem · 16 inlägg

silverli

Medlem
    Jag har lite funderingar på de här med byggnadskreditiv hur funkar de? Är de lättare att få än bolån? Hur funkar de med tomten som kontant insats?

Vi ska ev köpa 20-30 hektar mark i Stockholms området och bygga upp en större hästgård bankerna jag pratat med kan inte säga något förns vi har hittat marken.. Men jag vill ju gärna ha lite koll innan tänker oxå om dom kan räkna in inkomsten ifrån gården som kommer bli? Vi pratar runt 140k/mån

2. perra i skogen
    Medlem · Dalarnas · 451 inlägg

perra i skogen

Medlem
    Du kommer ju inte kunna få ett högre kreditiv än vad du skulle kunna få i huslån. Dvs dom kommer räkna lika när det gäller inkomster osv.
    Hur tänkte du med tomten som kontantinsats?
    Har du tomten och sen ska låna till bygget, så blir ju kreditvet lika stort, men när du sen lägger om det till villalån och värdet då är tillräckligt högre än lånen, så kanske du slipper tex amorterinskrav.

Framtida inkomster brukar dom inte räkna med, om du inte kan uppvisa tex ett kontrakt där det står precis vad du kommer få och under vilka perioder osv.

Ta inte detta som någon 100% rätt svar, men var så jag fick förklarat från min bank när jag hade diskussioner angående lån.

Kan säkert skilja sig mellan banker..

3. coconut
    Husägare · 227 inlägg

coconut

Husägare
    Det är inte enklare att få byggnadskreditiv än bolån, snarare tvärtom eftersom med bolån har banken säkerhet redan från början. Vid ett byggndaskreditiv är det en större risk för banken och det kan leda till att de inte vågar låna ut lika mycket.

När du får ett byggndaskreditiv har du hittat en fastighet att bygga på och du behöver i regel ha startbesked från kommunen innan det startar igång. Betalar du för fastigheten kontant kommer du kunna räkna med dig den summan vid en slutvärdering när du ska lägga om till ett riktigt bolån. Men når du inte upp med 85% av värdet vid slutvärderigen till kostnaden att lösa ut byggndaskreditivet behöver du lägga in mellanskillnaden i kontanter. Annars fungerar det du tidigare betalat kontant som kontantinsats.

Banken kommer med största sannolikhet inte att ta hänsyn till att ni kommer generera inkomst från gården vid ett byggnadskreditiv. Däremot om era inkomster ökar med 140k per månad efter skatt när gården är färdigbyggd kommer det att kunna gynna ert låneutrymme utan extra amorteringskrav när ni vill lägga om lånen.

4. Hemmakatten
    Medlem · 12 243 inlägg
    20-30 hektar är ingen bostadsfastighet, det är en jordbruksfastighet. Till en sådan lånar banken inte ut lika mycket som för en villafastighet, tror taket är 75%. Och ni måste ha en gedigen uppbyggd affärsplan med er till banken.

5. H
    Moderator · Stockholm · 45 935 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Det är som sagt inget vanligt bolån du kan få där. Utan det är mer ett företagslån. Ungefär på samma sätt som om du går till banken för att sätta upp ex. en restaurang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.