Hej!

Vi har försökt att jämföra olika banker men det är inte helt enkelt, vi har aldrig haft några lån alls vilket gör det hela än mer svårt att begripa.

Vi har varit i telefonkontakt med SEB och Handelsbanken men ingen av dom kunde riktigt svara på vilken ränta som de kan erbjuda..

Länsförsäkringar och Nordea träffade oss personligen och där fick vi veta att Länsförsäkringar har en ränta på 2.5% på byggnadskreditivet och Nordea följer den rörliga räntan (1.97% igår). Misstänker att Länsförsäkringar erbjuder en fast ränta men jag kan ha fel?

Nordea tar ut en straffavgift om 7000kr vi väljer en annan bank för själva bolånet när huset är färdigt. Länsförsäkringar erbjöd oss att hjälpa med en värdering av tomten där vi ska bygga (tomten är en gåva, varför vi inte vet värdet).

Vad ska man tänka på egentligen? Tips och idéer? Vad har ni att säga om Länsförsäkringar vs. Nordea?

Tack på förhand /lånerookie

Jag hade inte gått på Nordea i alla fall. Det känns dumt att låsa sig till en specifik bank för bolånet sedan. Hur stort kreditiv är det ni ska ha och under hur lång tid? Hör med fler banker är mitt förslag. SEB hade jag skippat just nu för de är inte alls konkurrenskraftiga för tillfället.

falkn skrev:
Jag hade inte gått på Nordea i alla fall. Det känns dumt att låsa sig till en specifik bank för bolånet sedan. Hur stort kreditiv är det ni ska ha och under hur lång tid? Hör med fler banker är mitt förslag. SEB hade jag skippat just nu för de är inte alls konkurrenskraftiga för tillfället.
Om allt går som tänkt så kommer bygget påbörjas i oktober pch avslutas i maj nästa år kanske? Inte fått något inflyttsdatum än.

catherineb skrev:
Om allt går som tänkt så kommer bygget påbörjas i oktober pch avslutas i maj nästa år kanske? Inte fått något inflyttsdatum än.
Då är det 8 månader det handlar om. Vad pratar vi om för summa?

Vi kommer låna 2.7 mkr!

Då motsvarar en skillnad i 0,5% ränta 9 000 kronor innan avdrag. Kan vara värt att ta med sig i beräkningarna. Därav kan det vara billigare att ta länsförsäkringar och betala straffavgiften om ni vill byta bank sedan. Alt. försöka få till en förhandsvärdering nu och förhandla om villkoren på bolånen redan innan huset är byggt. Ingen bank är särskilt intresserade av enbart ett byggkreditiv som löper över kort tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.