3 385 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Byggnadskreditiv - lägga om till bolån
Har precis färdigställt nybyggnation på egen tomt och haft byggnadskreditiv som ännu inte är fullt nyttjat. Kvarstår att riva gammal byggnad på tomten samt lite markarbete. Talat med banken och meddelat att jag vill lösa kreditivet och lägga om till bolån då markarbete och rivning kommer ta lite tid. Jag har ordnat med:
1. Interimistiskt slutbesked från kommun.
2. Alla egenkontroller och anmälan om slutbesked från KA med alla intyg samt genomförd slutbesiktningsprotokoll från Garbo inskickat till bank.
3. Värdering av auktoriserad mäklare.
Delar av markarbetet skulle omfattas av kreditivet men jag har talat med entreprenören om att vi löser det själva och de går med på att släppa den spärr de har gentemot banken. Därmed finns inga direkta kostnader som skall bäras av kreditivet. Vi vill därför så snart som möjligt att banken ska gå med på att lägga om till bolån men budet är just nu att de inte går med på det.
Anledningen de anger är att de vill att allt ska vara rivet och markarbetet slutfört. Enligt mig har de tillräckliga underlag för att lägga om till bolån. Rivningen har aldrig omfattats av kreditivet och borde inte vara en fråga för dem utan är i mina ögon enbart en fråga för kommunen. Oförmånligt för oss att ligga kvar på kreditiv under den 4 månaders period som rivningen beräknas ta - känns som att de bara vill ha ut mer ränta och ovilliga att hjälpa oss som kunder i banken. Tips på ytterligare argument eller råd hur man kan lösa detta tages tacksamt emot eller andra som lyckats med att lägga om utan att vara helt klara.
2. Alla egenkontroller och anmälan om slutbesked från KA med alla intyg samt genomförd slutbesiktningsprotokoll från Garbo inskickat till bank.
Delar av markarbetet skulle omfattas av kreditivet men jag har talat med entreprenören om att vi löser det själva och de går med på att släppa den spärr de har gentemot banken. Därmed finns inga direkta kostnader som skall bäras av kreditivet. Vi vill därför så snart som möjligt att banken ska gå med på att lägga om till bolån men budet är just nu att de inte går med på det.
Anledningen de anger är att de vill att allt ska vara rivet och markarbetet slutfört. Enligt mig har de tillräckliga underlag för att lägga om till bolån. Rivningen har aldrig omfattats av kreditivet och borde inte vara en fråga för dem utan är i mina ögon enbart en fråga för kommunen. Oförmånligt för oss att ligga kvar på kreditiv under den 4 månaders period som rivningen beräknas ta - känns som att de bara vill ha ut mer ränta och ovilliga att hjälpa oss som kunder i banken. Tips på ytterligare argument eller råd hur man kan lösa detta tages tacksamt emot eller andra som lyckats med att lägga om utan att vara helt klara.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Frågan är ju vad fastigheten är värd i nuvarande skick? Banken vill vara säker på att få tillbaka sina pengar om den måste säljas nu i nuvarande skick.
Men om du kan få en värdering som visar att värdet finns, så lär du ju kunna låna i någon bank, även om din nuvarande inte vill ställa upp.
Men om du kan få en värdering som visar att värdet finns, så lär du ju kunna låna i någon bank, även om din nuvarande inte vill ställa upp.
Vi har en värdering som är på värdet på nuvarande skick - banken i fråga är Danske Bank och har tyvärr förstått på andra som har dem att de inte är bäst att ha göra med i sådana här lägen. Frågan är varför banken vill hålla kvar oss inom kreditivet - enda skälet som jag ser det är de får nu ut 2,5% ränta men när vi lägger om hoppas jag att vi kan få ned mot 1,5% minst - inte direkt att de står på kundens sida.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Då är det väl bara att byta bank? Men har Danske bank verkligen insett att värderingen tar hänsyn till att huset inte är helt färdigt?
Tror det kan vara väldigt svårt att lägga om lånen på ett interimistiskt slutbesked. Normalt krävs en slutgiltigt besked för att banken skall kunna använda sig av hypotekslån. Dvs banken kan inte få ”rätt” säkerhet innan riktigta slutbeskedet är klart.P PerO48 skrev:Har precis färdigställt nybyggnation på egen tomt och haft byggnadskreditiv som ännu inte är fullt nyttjat. Kvarstår att riva gammal byggnad på tomten samt lite markarbete. Talat med banken och meddelat att jag vill lösa kreditivet och lägga om till bolån då markarbete och rivning kommer ta lite tid. Jag har ordnat med:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Vet inte riktigt hur interimistiskt slutbesked fungerar. Blir det ogiltigt efter viss tid? För i så fall förstår jag banken.
Klicka här för att svara