Hej, hittade mest äldre trådar så jag startar en ny då räntan gått upp rejält 2023.

Vi skall söka byggnadskreditiv nu i höst.. Ni som bygger nu finns det möjlighet att ni kan delge eran ränta?

Vi fick 5.7% i maj innan räntehöjningen vilket skall vara riktigt bra pris men nja, är det det? Känns inte så..
 
coconut
Nu har jag ingen koll på räntan för 2023. När vi byggde låg räntan på kreditivet ca 1,5 procentenheter högre än snitträntan på 3-månader.

Så en ränta på 5,7% borde i det fallet motsvarats av 4,2% som rörlig ränta vilket nog inte var en orimlig ränta i Maj.

Nu ligger snitträntan på Nordera på 4,68% vilket då borde ge en ränta på kreditivet på 6,18% om man följer den beräkningen. Men sen får du räkna med att räntan kommer med största sannolikhet gå upp igenom om ca 1 månad.

Det är iaf mina tankar.
 
Attitudeswe
J jos32 skrev:
Hej, hittade mest äldre trådar så jag startar en ny då räntan gått upp rejält 2023.

Vi skall söka byggnadskreditiv nu i höst.. Ni som bygger nu finns det möjlighet att ni kan delge eran ränta?

Vi fick 5.7% i maj innan räntehöjningen vilket skall vara riktigt bra pris men nja, är det det? Känns inte så..
Är det inte bättre att ta ut nya pantbrev på gamla kåken. Nästa köpare värdesätter antagligen det så att du får igen lite av kostnaden...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är det inte bättre att ta ut nya pantbrev på gamla kåken. Nästa köpare värdesätter antagligen det så att du får igen lite av kostnaden...
Huset sålt, sitter i hyreslägenhet.. Dock dyr månadskostnad. Hade jag inte haft barn så hade jag tältat på tomten tills huset är klart 😅
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.