Jag undrar om det kan finnas några frågetecken map. byggnadshöjden för en byggnad enl nedan. Detaljplanen säger max 3,5m och det är inga probem förutsatt att det är den vänstra höjden som räknas.

bygghojd.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det beror ju på vilken fasad som räknas som höjdbestämmande. Det är lite av en vetenskap i sig att bedöma.

I normalfallet anses den fasad som är riktad mot en allmän väg eller ev. annan allmän plats som höjdbestämmande.

När det gäller hus som inte har "normal" form, så kan det bli komplicerat.
 
Tack för svaret. Tanken är att att huset blir vänt från allmän väg så det skulle kunna fungera man jag antar att jag måste kontakta kommunen för att veta säkert.
 
Har själv grottat en del i det här och kan bara instämma med hempularen, det är minst sagt rörigt.
När du till sist har skapat dig en uppfattning om hur du tror att det "ska" bedömas kan det ändå bli helt annorlunda hos kommunen. Kommunen har tolkningsföreträde och bara för att de har bedömt grannens hus på ett sätt behöver de inte bedöma ditt hus på samma villkor, även om det är mest troligt. Kommunen är nämligen inte ansvarig för sina beslut utan det är byggherren som är ansvarig för allt. Om kommunen blir fällda för att ha gjort ett felaktigt beslut kan de helt sonika ändra sig och byggherren står med alla kostnader. Det här gäller så klart inte bara bygghöjd.

De två vanligaste mätmetoderna för bygghöjd är "dominerande fasad" och "genomsnittsmetoden". Dominerande fasad är den fasad som dominerande mot allmänning. Normalt en väg men det kan även vara en allmän grönyta. Om allmänytan är i samma riktning som höjdmarkeringarna på skissen är bygghöjden enligt mig det högre vägglivet.

Genomsnittsmetoden innebär att man räknar ut ett snitt på flera väggar. Vilka väggar berör på individuella förutsättningar för varje hus.

Vet inte om det gör dig så mycket klokare men till sist spelar det inte så stor roll vad vi eller du tycker, kommunen har tolkningsföreträde.
 
Jag tolkar det också som att det är den högra mätningen, kommunen kan tolka till er fördel såklart men om någon överklagar riskerar ni ändring...
 
  • Gilla
Bkteam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.