Det enda jag funderat på är att de specifikationer som byggmax har inte riktigt stämmer med ebecos på deras hemsida. Byggmax kortaste kabel är 23m och på 260W http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-29601.aspx.
Enligt ebecos hemsida däremot är 23m kabel 440W och beräknad till 5-6m2 (http://www.ebeco.com/index2.php) vilket är mer än det dubbla mot vad jag vill ha. Jag vill bara ha till komfortvärme på de ca 2½m2 yta i köket man står på. Eftersom den inte får kapas eller så blir det för hög effekt. Jag ska se om byggmax beställer in de kortare kablarna annars får man väl helt enkelt ta t2an som är tänkt till 2,9kvm. En annan sak är att jag gillar displayen på t2an men det är ju inte avgörande. Kvaliteten på kabel är. Det finns 14m ebeco + termostat med display (Eb300) för 1550. Eb100 finns också men det är utan display och av någon anledningen är den 300kr dyrare. Vad hade ni valt i detta fall?

Redigerat:
loftby skrev:
Det enda jag funderat på är att de specifikationer som byggmax har inte riktigt stämmer med ebecos på deras hemsida. Byggmax kortaste kabel är 23m och på 260W [länk].
Enligt ebecos hemsida däremot är 23m kabel 440W och beräknad till 5-6m2 ([länk]) vilket är mer än det dubbla mot vad jag vill ha. Jag vill bara ha till komfortvärme på de ca 2½m2 yta i köket man står på. Eftersom den inte får kapas eller så blir det för hög effekt. Jag ska se om byggmax beställer in de kortare kablarna annars får man väl helt enkelt ta t2an som är tänkt till 2,9kvm. En annan sak är att jag gillar displayen på t2an men det är ju inte avgörande. Kvaliteten på kabel är. Det finns 14m ebeco + termostat med display (Eb300) för 1550. Eb100 finns också men det är utan display och av någon anledningen är den 300kr dyrare. Vad hade ni valt i detta fall?
Nu måste jag vara med och hugga lite här. Komfortvärme kan man läsa lite här och där att det finns men enligt folk på exempet Thorin & Thorin (T2) så är det ett påhittat ord. Man köper en kabel för den effekt den ska ge per kvm.

Jag skulle i ditt fall välja ett golv på mellan 15 och 20 meter, inte längre för slingorna ska inte heller ligga för tätt.
Att det inte stämmer med text hos ebeco jämfört med info du får genom byggmax kan bero på att ebeco på licens eller liknande lämnat ut tillverkningen till någon som försörjer bygghandel med kabel, som elektriker handlar man hos el-grossist och får andra saker, jag har sett skillnader även på andra fabrikat.

Nu väljer jag personligen inte ebeco över huvudtaget och jag lallar inte med så kallad komfortvärme när jag säljer och lägger slingor åt kunder. Jag kör med slingor som ger 100W per kvm och sen reglerar kunden genom sin digitala termostat hur varmt dom vill ha det.

Glufsglufs skrev:
Nu måste jag vara med och hugga lite här. Komfortvärme kan man läsa lite här och där att det finns men enligt folk på exempet Thorin & Thorin (T2) så är det ett påhittat ord. Man köper en kabel för den effekt den ska ge per kvm.

Jag skulle i ditt fall välja ett golv på mellan 15 och 20 meter, inte längre för slingorna ska inte heller ligga för tätt.
Att det inte stämmer med text hos ebeco jämfört med info du får genom byggmax kan bero på att ebeco på licens eller liknande lämnat ut tillverkningen till någon som försörjer bygghandel med kabel, som elektriker handlar man hos el-grossist och får andra saker, jag har sett skillnader även på andra fabrikat.

Nu väljer jag personligen inte ebeco över huvudtaget och jag lallar inte med så kallad komfortvärme när jag säljer och lägger slingor åt kunder. Jag kör med slingor som ger 100W per kvm och sen reglerar kunden genom sin digitala termostat hur varmt dom vill ha det.
Ja, då blir 23m och 260W fördelat på ca 2,4kvm i överkant så jag får helt enkelt se om de tar in mindre. T2s kabel är bara på 14m men på 285W och även det är ju i överkant ser jag nu. Jag tycker det är konstigt att det skiljer så mycket på längden fastän effekten är någorlunda densamma. Om det är dessa alternativ som finns vad ska jag välja?

Redigerat:
Måste vara klar till på måndag och det kan ta några dagar att få hem grejerna så finns det någon som kan avgöra detta oerhört livsavgörande val åt mig?

loftby skrev:
Måste vara klar till på måndag och det kan ta några dagar att få hem grejerna så finns det någon som kan avgöra detta oerhört livsavgörande val åt mig?
Jag hade tagit 14 meter T2 och förlagt det med ca 6 cm mellanrum mellan slingorna. Alltså, du tar antal meter kabel delat på antal kvm som kabeln ska läggas ut på (14/2,4=5,8). Du har visserligen då 118W per kvm men du kör ju inte termostaten på fullt i alla fall om du bara vill ha lite pysvärme samt om du vill öka värmen så har du utrymme för det.

Antar att du menade: 2,4/14=0,17m(17cm) mellan slingorna? Jag kör på t2blå20 då helt enkelt! Är det värt att isolera med något under när det är betong och så liten yta?
Det får inte bygga mycket heller...

Redigerat:
loftby skrev:
Antar att du menade: 2,4/14=0,17m(17cm) mellan slingorna? Jag kör på t2blå20 då helt enkelt!
Ja...du har så rätt, det var exakt så jag menade, jag reagerade inte ens på resultatet, måste vara trött hehe, men jag hade kanske tagit en T2blå10 på 20 meter om du kan få tag på det istället. 20 är en grövre kabel med mer effekt, 10 är tunnare och smidigare om du bara ska lägga spackel på.

Här har du all info om T2: http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/default.aspx

Redigerat:
Ja, jag tänkte flytspackla och sedan lägga klinkers på. När man läser om kablarna står det för 10an att den främst används vid inspackling och förläggning i bjälklag (jag har som sagt betonggolv som den ska läggas på) och för 20an ingjutning i betong. Dock är 20an 500kr billigare.

Redigerat:
Gaaaah! Där var det nära att det blev väldigt fel. Enligt tycothermal ska jag ha 10an 25m 250W som billigast kostar 2083kr och enligt ebeco ska jag ha Ebeco cable kit 300 23m 260 W för 2021kr.
Det var mitt slutgiltiga bud :P Blir tokig på det här! Nära att jag beställde fel kabel. Tur man är noga och, ursäkta forumbesökare för min extrema tjatighet, min noja över att det ska bli fel. Enligt dessa ska inte 20an inspacklas och inte heller ebecos multiflex 20. De skall bara användas vid ingjutning om jag nu inte även där gjort någon miss. Lite synd eftersom framförallt mulitflexen var nästan 900kr billigare. Alltså, kablarna är väldigt lika både i pris och kvalitet men om man nu ska välja blir vinnaren?

Ursäkta igen för att man upprepar sig som en trasig bandspelare men då jag ska beställa från nätet och sitter helt utan kök i dag får inget bli fel och dra ut mer på tiden! Väldigt tacksam för tålamod och svar!

Redigerat:
Hmm...tänk på att du nu har längre kabel än antal cm2. Det försvinner alltid en och en annan cm2 tacka vare man ska hålla sig lite från vägg osv så jag föreslår dig ändå att använda en storlek mindre än vad du har i cm2 på golvet för annars så får du nån meter över på kabeln som du inte vet vad du ska göra av med.

loftby skrev:
Gaaaah! Där var det nära att det blev väldigt fel. Enligt tycothermal ska jag ha 10an 25m 250W som billigast kostar 2083kr och enligt ebeco ska jag ha Ebeco cable kit 300 23m 260 W för 2021kr.
Det var mitt slutgiltiga bud :P Blir tokig på det här! Nära att jag beställde fel kabel. Tur man är noga och, ursäkta forumbesökare för min extrema tjatighet, min noja över att det ska bli fel. Enligt dessa ska inte 20an inspacklas och inte heller ebecos multiflex 20. De skall bara användas vid ingjutning om jag nu inte även där gjort någon miss. Lite synd eftersom framförallt mulitflexen var nästan 900kr billigare. Alltså, kablarna är väldigt lika både i pris och kvalitet men om man nu ska välja blir vinnaren?

Ursäkta igen för att man upprepar sig som en trasig bandspelare men då jag ska beställa från nätet och sitter helt utan kök i dag får inget bli fel och dra ut mer på tiden! Väldigt tacksam för tålamod och svar!
Var vi inte ett flertal här som sa flera gånger att du skulle ha 10an och inte 20? :rolleyes:

Glufsglufs skrev:
Hmm...tänk på att du nu har längre kabel än antal cm2. Det försvinner alltid en och en annan cm2 tacka vare man ska hålla sig lite från vägg osv så jag föreslår dig ändå att använda en storlek mindre än vad du har i cm2 på golvet för annars så får du nån meter över på kabeln som du inte vet vad du ska göra av med.
Jag har totalt 4,5m2 golv men strax över 2 av dessa är täckt med köksskåp så jag har möjlighet att lägga lite under skåpen eller så om det skulle bli för tight mellan slingorna och för hög effekt. Nu har jag beställt kabel för 2,5m2 och jag har 2,38 så det borde väl inte bli så mycket över. Det lilla kan man ju anpassa. Jag tänkte provlägga kabeln givetvis innan jag limmar så jag ser hur det måste bli.

Rrrrr skrev:
T2blå-10 är för inspackling. T2blå-20 är för ingjutning.
Ja, denna kommentar flög en förbi! Nu blev de Ebecos lösning till slut ändå men deras variant av t2blå-10.

loftby skrev:
Jag har totalt 4,5m2 golv men strax över 2 av dessa är täckt med köksskåp så jag har möjlighet att lägga lite under skåpen eller så om det skulle bli för tight mellan slingorna och för hög effekt. Nu har jag beställt kabel för 2,5m2 och jag har 2,38 så det borde väl inte bli så mycket över. Det lilla kan man ju anpassa. Jag tänkte provlägga kabeln givetvis innan jag limmar så jag ser hur det måste bli.

Ja, denna kommentar flög en förbi! Nu blev de Ebecos lösning till slut ändå men deras variant av t2blå-10.
Oj...nä....dra inte ut kabeln för att provlägga innan limmning, du kommer att bli tokig, kabeln kommer att göra precis tvärtemot vad du vill samt att när det är dags att limma så kommer du trassla in dig, dra loss den hela tiden, du kommer att tröttna och din stackars elektriker som ska ta över jobbet kommer banna dig till dödadagar :x.

Jag hade en gång en lärling med mig som tänkte på samma sätt....gissa vem som fick slutföra arbetet....q(;^;)p

Om du förlägger med det avstånd du räknat ut och har utrymme att "gömma" någon överbliven meter så nyttja det istället.

Ett tips bara ;)

Heh, bra att du sa det. Fick det tipset tidigare och trodde inte den var så styv. Det överblivna, hur ska man bara kunna "gömma" den? Under köksskåpen kanske? Inte så bra att ha en ihoptryckt värmekabel i slutet väl?

loftby skrev:
Heh, bra att du sa det. Fick det tipset tidigare och trodde inte den var så styv. Det överblivna, hur ska man bara kunna "gömma" den? Under köksskåpen kanske? Inte så bra att ha en ihoptryckt värmekabel i slutet väl?
Nä...men du har liksom tomutrymme sen under skåpen (jag antar att dom kommer att stå på ben) och då kan du ju fortsätta med slingan där om det blir någon meter över när den "tomma" ytan är lagd. I ett kök sådär är det enkelt, inne i ett badrum är det inte kul att få över kabel kan jag lova, då gäller det att man har tänkt ordentligt.

Glöm sen inte att ta foto på golvet och mäta av det innan spckling!!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.