6 686 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
Byggmax värmekabel
Sida 1 av 3
Jag tänkte lägga in värmekabel under mitt klinkersgolv i köket och kollar efter en vettig kabel till bra pris och såg 23m kabel för 1200kr på byggmax. Ytan är ca 2,4kvm så det borde räcka tycker jag. Det står inte angivet m2 men det är 260W 23m och en annan kabel på 23,5m 290W ska räcka till 2,4-3,1kvm. Har ni någon erfarenhet av denna och om ni inte råder till att köpa denna vilken ska man då ha?
Tidigare har det varit T2-kabeln man ska ha men är den värd ca 2800? Vad är skillnaden mellan röd och blå? Ytterligare en fråga: på vissa kablar, oftast de lite tjockare, står det specificerat att den går att ingjuta. Måste de vara en viss tjocklek eller vad ska man se efter för att veta det?
Tidigare har det varit T2-kabeln man ska ha men är den värd ca 2800? Vad är skillnaden mellan röd och blå? Ytterligare en fråga: på vissa kablar, oftast de lite tjockare, står det specificerat att den går att ingjuta. Måste de vara en viss tjocklek eller vad ska man se efter för att veta det?
Redigerat:
vilket fabrikat är det på kabeln från bygg max?hur lång garanti lämnar dom på kabeln? vore juh ganska tråkigt om den slutar fungera om typ ett år och
du inte får någon ersättning då.
ebeco t.e.x lämnar alltid minst 10 års garanti. och ja det ska stå hur kabeln får förläggas
du inte får någon ersättning då.
ebeco t.e.x lämnar alltid minst 10 års garanti. och ja det ska stå hur kabeln får förläggas
Så här står det på deras hemsida. Samtliga Ebecos system är Semko-godkända och CE-märkta. Ebecos golvvärmesystem håller högsta kvalitet och vi ger därför 10 års garanti mot materialfel. Skulle materialfel uppstå åtgärdas detta utan kostnad, oavsett om det är fråga om reparation eller utbyte av produkt. Vår garanti täcker även kringkostnader om du mot förmodan t.ex. skulle behöva ta upp golvet.
Denna garanti går väl inte att klaga på?
Om du inte avråder från just märket är det väl bara att höra efter om man kan gjuta in det?
Denna garanti går väl inte att klaga på?
Om du inte avråder från just märket är det väl bara att höra efter om man kan gjuta in det?
kabeln från byggmax är alltså av märket ebeco ?
Såg även att eldirekt har t2 kabel för 2,9kvm för strax under 1500. Skiljer ju massor mellan att köpa från eldirekt och vanlig bygghandel tex k-rauta. Alleco har också för 1600 och Kima finns också för rimligt pris. Dock är det bara ebecos som finns i butik resten får man köpa från internet om man skall ha det till de priserna.
Redigerat:
Tänk på att om det står 10års garanti så gäller den endast om kabeln är installerad på rätt sätt enligt instruktion och gällande regler. Dvs den måste läggas och kopplas in av en elektriker! Samt föregås av Jordfelsbrytare.
Ja, tanken nu är att jag ska lägga den bara för att spara in lite tid åt min kompis som är elektriker. Sedan kommer han och dokumenterar och kopplar in och skriver under garantibeviset. Det borde ju vara ok.
Den ska läggas på ett betongunderlag och sedan dränkas i flytspackel. Om underlaget är, som i det här fallet betong, brukar du isolera från golvet då? Vissa göra det andra inte...
Den ska läggas på ett betongunderlag och sedan dränkas i flytspackel. Om underlaget är, som i det här fallet betong, brukar du isolera från golvet då? Vissa göra det andra inte...
köp Ebeco det är bra golv. Största problemet är inte kabeln. Är den lagd som man ska och meggad och ohm mätt innan och efter läggning så är risken väldigt liten att dem går sönder. Se bara till att slangen till givaren ligger bra och täppt i änden så att det går lätt att byta givaren ifall/när den går sönder. Givaren är problemet inte golvet. Mitt tips kör på Ebeco
Ni får ju göra som ni vill men om garantin ska gälla så ska elektrikern (med fördel göra jobbet själv) mäta kabeln efter förläggning, mäta efter inspackling och läggning av golv plus att förläggningen ska fotas och foto samt dokumentationen ska kopieras till dig och orginalen skickas till fabrik innan garantin är aktuell.loftby skrev:Ja, tanken nu är att jag ska lägga den bara för att spara in lite tid åt min kompis som är elektriker. Sedan kommer han och dokumenterar och kopplar in och skriver under garantibeviset. Det borde ju vara ok.
Nu får du säkert bra info om hur du ska göra med förläggningen av din elektriker så det ska ju nog gå bra men annars så ska det inte ta mer än en timme max för honom att fixa det.
Har du inte funderat på att rulla ut matta istället om det ändå är betonggolv? Lite dyrare men betydligt smidigare.
Håller med tidigare talare. För innan du flyter in kabeln så ska väl din kompis kolla på hur golvet är? För det är inte svårt att lägga golv men de e alltid små saker som man ska tänka på som man lär sig med erfarenhet.Glufsglufs skrev:Ni får ju göra som ni vill men om garantin ska gälla så ska elektrikern (med fördel göra jobbet själv) mäta kabeln efter förläggning, mäta efter inspackling och läggning av golv plus att förläggningen ska fotas och foto samt dokumentationen ska kopieras till dig och orginalen skickas till fabrik innan garantin är aktuell.
Nu får du säkert bra info om hur du ska göra med förläggningen av din elektriker så det ska ju nog gå bra men annars så ska det inte ta mer än en timme max för honom att fixa det.
Har du inte funderat på att rulla ut matta istället om det ändå är betonggolv? Lite dyrare men betydligt smidigare.