Beställer jag 10 burkar fogskum så är frakten 49:-
I samma beställning lägger jag till 2 st vägguttag så blir det ett frakttilläg på 169:-!
Det beror på att vägguttaget endast finns online och inte i fysisk butik,
väljer jag ett vägguttag som finns i fysisk butik så får jag inte frakttilläget.
Saknas lite sunt förnuft tycker jag, allt ska skickas i vilket fall som helst.
Tror jag hoppar över den beställningen.
Kanske skulle lagt den här tråden i någon av humor trådarna.
Beställningsskärm hos Byggmax med två artiklar: 10 burkar fogskum och 2 vägguttag, med olika fraktalternativ och totalt pris visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vissa nätbutiker beräknar frakten efter vikt/storlek på försändelsen. Tillägget av vägguttag gör ju att en större kartong måste användas så det är inget konstigt. Upp till dig om det är värt fraktkostnaden eller inte. 49 kr för fogskummet låter lågt för postnord.

RoTe
Handla från amazon istället med prime...

• Gilla
kan inte allt
  • Laddar…
MrJay
Välkommen till internet! Hoppas du kommer trivas här.

• Haha
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
Beror det inte på att uttagen som inte finns i butik måste skickas efter separat? Då blir det ju i praktiken två olika sändningar, även om de kanske kopplas ihop till en nånstans längsmed vägen.

C
K kan inte allt skrev:
Det beror på att vägguttaget endast finns online och inte i fysisk butik,
Ja, deras lösning med att blanda två försäljningskanaler med olika sortiment i samma onlinebutik är heltokigt.
Likaså deras hantering av virke i löpmeter.

Ännu roligare är om man väljer hemleverans av en butiksvara och inte bor i närheten av vald butik. Man kan då åka på tiotusentals kronor i frakt.

Orderöversikt för fröpåse, "Gardener's Delight", med leveranskostnad 11 469 SEK, total kostnad 11 495,95 SEK, inklusive moms.
Skapa konto

Redigerat:
  • Haha
  • Wow
JDA och 5 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vissa nätbutiker beräknar frakten efter vikt/storlek på försändelsen. Tillägget av vägguttag gör ju att en större kartong måste användas så det är inget konstigt. Upp till dig om det är värt fraktkostnaden eller inte. 49 kr för fogskummet låter lågt för postnord.
Beställer jag bara dom uttagen så blir frakten 169 kr, försök förklara det ed vikt och storlek på försändelsen.😉

C
Sen får väl i ärlighetens namn sägas att motsvarande saker även händer hos andra handlare.
Det som till synes är problemet med Byggmax är mängden varor som antingen endast finns i butik eller endast finns online.

Exempelvis Hornbach:

Bild på en beställning från Hornbach med fogskum för 89 kr och ventilationsgaller för 129 kr. Fraktkostnad 599 kr, totalsumma 817 kr.
Skapa konto

Här är problemet troligen att ventilationsgallret skickas med enhetsfrakt direkt från leverantör. Så fort man lägger det i varukorgen blir frakten 599 kr. Vilket inte framgår förrän i kassan.
De är förvisso åtminstone schysta nog att bjuda på frakten 59 kr för fogskummet, men 599 frakt, näe tack 😠

Redigerat:
C cpalm skrev:
Ja, deras lösning med att blanda två försäljningskanaler med olika sortiment i samma onlinebutik är heltokigt.
Du menar som amazon, fyniq, cdon och liknande?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
C
Hep Hep skrev:
Du menar som amazon, fyniq, cdon och liknande?
Intressant jämförelse, men ja lite så även om Byggmax inte direkt upplevs som någon "handelsplats".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.