Eternit med asbest.

Den äldre, pappklädda isoleringen av typen "änglahår". Torde vara den första glasullen då den tittar fram då och då när man river i fastigheter från 30-50 talet. Nu snackar vi om att isolering kliar!!

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
K karlmb skrev:
Eternit med asbest.
Var hittar du Eternit utan asbest?:cool:

Stickan

• Haha
Immobil
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Var hittar du Eternit utan asbest?:cool:

Stickan
Just Eternit är nog svårt då det är ett varumärke. Men cembrit finns ju.

• Gilla
Myresjöhuset
  • Laddar…
Stickan56
V verktygsgurun skrev:
Just Eternit är nog svårt då det är ett varumärke. Men cembrit finns ju.
Jaha, men nu gällde det Eternit och dess asbestinnehåll.
Dessutom så handlar denna tråd om icke önskvärda material.

Stickan

Cellplast, "frigolit".
Ett j-la otyg på alla andra ställen än att isolera under betongplattor, och då ska det vara rätt kvalite.
I väggar och tak är det bara ett smul som sprider brand om det råkar ta sig.

Stickan56 Stickan56 skrev:
Jaha, men nu gällde det Eternit och dess asbestinnehåll.
Dessutom så handlar denna tråd om icke önskvärda material.

Stickan
Så då har du svaret... De som stod bakom just Eternit skulle gjort lite bättre undersökningar om vilka material man bör undvika. ...
Efter förbudet gick det ju utmärkt att hitta ersättare till asbesten.

C
C cpalm skrev:
Enligt [länk] används faktiskt fortfarande varumärket ute i Europa.
För djävligt att läsa om historiken.

Ja, att man kände till att det var farligt men hemlighöll det utan åtgärder är otroligt cyniskt.
Det finns en fördel med sidiplattorna, de varar för evigt så man behöver inte riva i dem i onödan.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Den äldre, pappklädda isoleringen av typen "änglahår". Torde vara den första glasullen då den tittar fram då och då när man river i fastigheter från 30-50 talet. Nu snackar vi om att isolering kliar!!
Jo den har man känt på.
Och dammar som satan.

A Andreas12345 skrev:
Man undrar ju hur snickarna gjorde förr innan latexfogen var uppfunnen. Som sagt, behöver man latexfog har man gjort fel. :)
De gjorde om o gjorde rätt

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
Komposittrall
Vilket dynga detta är

• Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
Prolapin. Var "the shit!" på 70-talet och skulle blandas i putsen på utvändiga källarmurar under jord, varpå väggen skulle bli vattentät som en pisspotta.
När jag dränerade om huset var gamla delen tjärbestruken och nya delen putsad med Prolapin. Tjäran var ju bara att slipa bort, men jag ringde leverantören av dräneringsskivor och frågade vad jag skulle göra med Prolapinväggarna.
"Du behöver inte göra någonting där! Det håller ingen fukt borta öht. Jag var med och sålde smörjan på den tiden, herregud vilket skräp."

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Prolapin. Var "the shit!" på 70-talet och skulle blandas i putsen på utvändiga källarmurar under jord, varpå väggen skulle bli vattentät som en pisspotta.
När jag dränerade om huset var gamla delen tjärbestruken och nya delen putsad med Prolapin. Tjäran var ju bara att slipa bort, men jag ringde leverantören av dräneringsskivor och frågade vad jag skulle göra med Prolapinväggarna.
"Du behöver inte göra någonting där! Det håller ingen fukt borta öht. Jag var med och sålde smörjan på den tiden, herregud vilket skräp."

/Höghus
Sa du att denna person i nutid sålde dräneringsskivor? :D

• Haha
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.