14 938 läst ·
60 svar
15k läst
60 svar
Byggmaterial som aldrig borde ha tillverkats
Cellplast, "frigolit".
Ett j-la otyg på alla andra ställen än att isolera under betongplattor, och då ska det vara rätt kvalite.
I väggar och tak är det bara ett smul som sprider brand om det råkar ta sig.
Ett j-la otyg på alla andra ställen än att isolera under betongplattor, och då ska det vara rätt kvalite.
I väggar och tak är det bara ett smul som sprider brand om det råkar ta sig.
Så då har du svaret... De som stod bakom just Eternit skulle gjort lite bättre undersökningar om vilka material man bör undvika. ...Stickan56 skrev:
Efter förbudet gick det ju utmärkt att hitta ersättare till asbesten.
Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Asbestcement används faktiskt fortfarande varumärket ute i Europa.Stickan56 skrev:
Ja, att man kände till att det var farligt men hemlighöll det utan åtgärder är otroligt cyniskt.
Det finns en fördel med sidiplattorna, de varar för evigt så man behöver inte riva i dem i onödan.
Det finns en fördel med sidiplattorna, de varar för evigt så man behöver inte riva i dem i onödan.
Prolapin. Var "the shit!" på 70-talet och skulle blandas i putsen på utvändiga källarmurar under jord, varpå väggen skulle bli vattentät som en pisspotta.
När jag dränerade om huset var gamla delen tjärbestruken och nya delen putsad med Prolapin. Tjäran var ju bara att slipa bort, men jag ringde leverantören av dräneringsskivor och frågade vad jag skulle göra med Prolapinväggarna.
"Du behöver inte göra någonting där! Det håller ingen fukt borta öht. Jag var med och sålde smörjan på den tiden, herregud vilket skräp."
/Höghus
När jag dränerade om huset var gamla delen tjärbestruken och nya delen putsad med Prolapin. Tjäran var ju bara att slipa bort, men jag ringde leverantören av dräneringsskivor och frågade vad jag skulle göra med Prolapinväggarna.
"Du behöver inte göra någonting där! Det håller ingen fukt borta öht. Jag var med och sålde smörjan på den tiden, herregud vilket skräp."
/Höghus
Sa du att denna person i nutid sålde dräneringsskivor?Höghus skrev:
Prolapin. Var "the shit!" på 70-talet och skulle blandas i putsen på utvändiga källarmurar under jord, varpå väggen skulle bli vattentät som en pisspotta.
/Höghus