Var och tittade på ett hus igår, men blev lite konfunderad av byggmaterialet /isoleringen i källarväggen.

Det såg ut som ett mellanting av bandspaghetti och strimlat tidningspapper, pressat i block och sedan verkade det vara nersmetat med finbetong (?) fläckvis.

Antar att det var typ lättbetongblock utanför, men vad ska det andra vara bra för?

???

/Anders
 
Träullsarmering. Isolerar.
 
Träull doppat i cement, tar inte åt sig fukt. Har använts på ytterväggar som man sedan putsade. Har isolerande egenskaper... det är vad jag vet om det, nån som vet mera? Vi har nämligen detta under brädfodringen på vårt hus.
 
http://www.traullit.se

tillverkas fortfarande, isolerförmåga ca hälften av gullfiber. har 50mm skivor på insidan betonghålstenen i vårt hus från -52, sedan puts på insidan av det.

/Henrik
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.