74 610 läst ·
235 svar
75k läst
235 svar
Bygglovshandläggare kräver ramp till entré på villa
Självbyggare
· Stockholm
· 10 289 inlägg
Du missar att det är kommunerna som enligt lag måste bekosta ev framtida anpassningar.M Malin165 skrev:Det är klart att ingen som är sjuk eller skadad vill behöva bo hemifrån. Men om kommunen nu skulle låta bli att tvinga TS (eller dig eller någon annan) att tillgänglighetsanpassa så hindrar det naturligtvis inte att man anpassar ändå. Frivillighet och egna val vinner alla dar i veckan framför stelbenta och förmyndande regler.
Det är för att fördela kostnaden mer rättvist mot kommunens innevånare och slippa handläggning som man har kraven på tillgänglighet redan i byggloven.
Självbyggare
· Rättvik
· 125 inlägg
Reglerna härstammar från tolkningar av bland annat PBL. Lagen är det staten som tar fram och Boverket är en statlig myndighet som tar fram rekommendationer. Det är alltså inte kommunen som tvingar någon att göra si eller så. Kommunen är skyldig att arbeta efter och följa de regler och lagar som finns. Vill ni ändra på dessa så är det staten (riksdag och regering). Bara att rösta på något parti som inte vill ha tillgänlighet i bostäder.M Malin165 skrev:Det är klart att ingen som är sjuk eller skadad vill behöva bo hemifrån. Men om kommunen nu skulle låta bli att tvinga TS (eller dig eller någon annan) att tillgänglighetsanpassa så hindrar det naturligtvis inte att man anpassar ändå. Frivillighet och egna val vinner alla dar i veckan framför stelbenta och förmyndande regler.
Sen vågar jag påstå som ändå ritar hus att det i nästan alla fall går att lösa och att det blir väldigt bra i de flesta fall. Även om jag också tycker vissa saker är märkligt. På samma sätt som jag tycker hastigheter i bland är märkliga på vägarna så måste jag ändå följa dom.
Någon som har annat tips till TS som inte innebär att ändra gällandr lagar? Vore spännande om någon har bra ideer.
Alternativet är ju att hjälpen att tillgänglighetsanpassa tas bort. De som blir funktionshindrade, oavsett om det är av ålder, sjukdom eller olycka får klara sig bäst de kan eller tvångsförflyttas dit där de kan få hjälp..
Jag vet inte, tycker själv att vid renovering eller nybygge är det inga större problem att göra anpassningar. Samtidigt som jag är väldigt mycket emot eventuella lagar om grannens granar.
Många av oss klarar själva av att anpassa när det behövs, klarar oss själva. Samtidigt finns det många som verkligen behöver hjälp och stöd.
Jag vet inte, tycker själv att vid renovering eller nybygge är det inga större problem att göra anpassningar. Samtidigt som jag är väldigt mycket emot eventuella lagar om grannens granar.
Många av oss klarar själva av att anpassa när det behövs, klarar oss själva. Samtidigt finns det många som verkligen behöver hjälp och stöd.
Jo jag vet det. Detta var mer ett inlägg i debatten om hur det borde vara. Och att det inte finns regler som förbjuder dig att bygga ramp om du vill.R Robert-san01 skrev:
Höj parkeringen, sänk huset, bygg en ramp, bygg en snyggare ramp, förbered eller installera en hiss eller bygg en extra liten bostad som är nåbar enligt reglerna. Kolla dessutom att handläggaren inte driver en egen lagvidrig agenda. Köp in en tjänst från en skicklig konsult.N knightpete skrev:
Vad mer kan rimligen komma ur denna tråd utan att sätta sig ned och ägna några fokuserade arbetsdagar åt TS fastighet och husönskemål?
Hej,
Har nyligen fått bygglov beviljat av kommunen för en utbyggnad av mitt hus.
Dom framförde också kravet om tillgänglighet då parkering och ingång till fastigheten skiljer ca 1,5m.
Detta i form av en ramp/landgång.
Dock så är inte detta något som jag måste ha utfört för att få godkänt på en slutbesiktning utan jag kommer istället (eventuellt) bli tvungen att "lösa" det om jag säljer huset. Om det är så att köparen ställer det kravet.
Dom framförde också kravet om tillgänglighet då parkering och ingång till fastigheten skiljer ca 1,5m.
Dock så är inte detta något som jag måste ha utfört för att få godkänt på en slutbesiktning utan jag kommer istället (eventuellt) bli tvungen att "lösa" det om jag säljer huset. Om det är så att köparen ställer det kravet.
Berätta mer om det här! Det är en sida av lagstiftningen som jag aldrig har hört om. Hur kan köparen ställa det kravet?T Teodor Jansson skrev:
H Hedberge skrev:
Alltså jag fick också redovisa på ritning/situationsplan att det är möjligt att bygga en ramp enligt gällande regler. Dock var det aldrig på tapeten att jag behövde bygga dessa ramper just pga att vi inte har något behov av den. De ville i mitt fall veta att det går att göra detta vid behov utan att riva halva huset/tomten. Att kommuner är struliga ang saker likt denna upplever jag inte som direkt ovanligt. Men att börja kräva att alla ska bygga handikappanpassade bostäder ifall att någon, tex rullstolsbunden flyttar in, verkar helsnurrigt.
Jag skulle redovisa på ritning att det går att bygga rampen den dagen behovet uppstår och sen stå på mig. Ta hjälp av Boverket och i värsta fall av en jurist.
Lycka till!
Har du några belägg för att det kostar 100 000-tals kronor för alla som bygger nytt? Jag skulle gissa att det kostar 0 kronor extra för en absolut majoritet.Cristar skrev:
Arkitekter bör känna till handikappsanpassningen vid nybygge och ritar därefter. Men TS har besvärligare tomt. Har TS anlitat arkitekt eller ritat själv? Har arkitekten, om han nu finns, inte givit några vettiga förslag?useless skrev:
Utan de här reglerna skulle betydligt färre hus vara handikappanpassade. Det hade inneburit att sjukdom/ålderdom/olycka hade blivit än svårare eftersom man måste flytta, samt har färre valmöjligheter vid flytt. Det är väl en fullt rimlig merkostnad för oss utan problem att stå för, för att underlätta livet för andra och oss själva i framtiden.
Fastigheten är i och för sig bebyggd, men om den befintliga byggnaden ska rivas är det att betrakta som nybygge, vilket ska behandlas i enlighet med dagens lagkrav.P Pellehus skrev:
Vad skulle en JO-anmälan grundas på i detta ärende? Att ni anser att handläggaren har fel som begär anpassning? JO kan inte pröva TS ärende, de kan granska handläggningen och om det finns brister i den. Vill TS få ärendet prövat i sak så krävs att ett beslut (avslag pga tillgängligheten inte är uppfylld) är taget som TS kan överklaga till Länsstyrelsen.S Spik19on skrev:
Intressant.T Teodor Jansson skrev:Hej,
Det sista du skrev om att lösa tillgängligheten om köpare kräver det är ingen lösning jag hört talas om förut. Är detta formulerat i bygglovet och vilka paragrafer används som stöd? Kan en köpare stället ett sådant krav, och på vilka grunder?