Jag förstår dem som tycker att om och när det behövs så bygger vi rampen och bekostar den själv.

Tyvärr är det inte säkert att det är den som byggde som bor där längre och behöver anpassningar och lagen säger att det är kommunens skyldighet att bidra med anpassningar.

Om man skulle skriva in i bygglovet att fastigheten inte skall kunna söka bidrag till anpassningar. Lär bli 20 trådar på bygga hus om det är dolt fel att det inte går att söka bidrag till anpassningar...

Regeln om anpassningar av nya hus är just för att alla inte skall behöva bekosta andras anpassningar i framtiden.

Att handläggare i olika kommuner ibland bedömmer olika kan vara att de har olika order i delegationen från resp nämnd. Det kan även behöva tilläggas att det i praktiken är du och dina grannar som bestämmer med kommunvalet vilka som skall sitta i byggnadsnämnden.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
är det möjligvis i Huddinge kommun ?

BirgitS
Cristar Cristar skrev:
Hej Birgit S,
Jag skulle vilja att du såg på detta ur ett annat perspektiv. Det är:
Bara för att någon eventuellt kan råka ut för en olycka och
bara för några av dessa då eventuellt kan bli tillfälligt (eller inte) rullstolsbundna och
bara för att man då ska kunna flytta hem några veckor/månader tidigare
så ska ALLA I HELA SVERIGE anpassa sig till dessa veckor/månader.

Har du funderat på hur mycket det kostar ALLA andra, för att du ska slippa något som är tråkigt och ledsamt i några månader? Jag tycker det är fel, omoraliskt, oekonomiskt och självisk att straffa alla andra som inte skadat sig tex genom att utöva en farlig sport eller köra för fort eller på något annat sätt. Självklart är handikapp av olika former tråkigt. Det är mer rimligt att samhället stöttar på olika sätt, beroende på behov och NÄR det uppstår.
(Förresten, ska vi inte ta hänsyn till de blinda och döva också? Förbjud Film, TV och radio så att det blir lika.:seenoevil:)

Nej, jag delar inte din uppfattning att alla ska spendera 100 000tals kronor för handikappanpassa alla hus, bara för att du ska tjäna några veckor/månader.
Det blir trevligare i forumet om du låter bli att skrika.

Jag har inga problem att se det ur ditt perspektiv utan det är ju så att jag har sett saken ur många perspektiv innan jag har kommit fram till min uppfattning. Har du sett saken ur flera perspektiv?

Nu är det ju väldigt långt ifrån alla som bygger nya hus utan det är ju trots allt undantag. En stor del av befolkningen bor i lägenhet i hela sitt liv och nästan alla andra flyttar in i hus som någon annan redan har bott i. Alltså överdriver du grovt.

Som jag redan har skrivit så är det en stor del av befolkningen som kommer att behöva rullator. När man bygger hus och är 30-40 år så verkar det vara många som inte inser att om 20 år så är det stor risk för att någon av deras föräldrar behöver en rullator. Är det verkligen så att man vill förhindra att en förälder kan komma på besök?

Nu bor jag ju i lägenhet numera eftersom vi flyttade från huset medan vi orkade och tyckte att det var en positiv händelse att upptäcka ett helt annat område. Anledningen till det var just att vi hade upplevt vilka problem det var för äldre släktingar som hade bott in sig under mycket lång tid i hus och hade vi bott kvar i 20 år till så hade vi vare sig orkat flytta eller tyckt att det var något att se fram emot. Så jag pratar verkligen inte i egen sak som du tycks tro (du bör nog gissa mindre).

Det är inte fråga om att utsätta sig för några särskilda risker för att man ska bli handikappad för livet eller tillfälligt. Även om du kör prickfritt själv kan du bli påkörd när du kör bil eller går över gatan eller du kan få skelettcancer som gör att du måste amputera ett ben.

Det är mycket dyrare att göra anpassningar i efterhand i stället för att bygga i markplan, ha tillräckligt breda dörrar, inte ha höga trösklar till badrummet, bygga köket så att det fungerar även för en rörelsehindrad osv. Även om det bara är vart 10:e hus som kommer att behöva anpassas i efterhand så är det mycket dyrare än att se till att alla hus byggs anpassade från början. Det kostar verkligen inte 100 000-tals kronor att bygga ett nytt hus tillgänglighetsanpassat från början i normalfallet. Däremot kan det kosta så mycket att anpassa i efterhand.

• Gilla
fnord och 4 till
  • Laddar…
När vi byggde hus så diskuterade vi detta med komunen. Alla tillgänglighetsanpassningar innomhus är tvingande vilket ledde till att vi byggde en liten uthyrningsdel på bottenvåningen som uppfyllde alla kraven, vi har ett sutteränghus. Utomhus räckte det med att vi kunde visa på situationsritningen att det gick att bygga en ramp utan att terraforma tomten. Mitt råd är att be om ett beslut som ni kan överklaga till högre instans. Det finns många historier om fullständigt korkade beslut som rättats till av länsstyrelsen.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H Hedberge skrev:
Hej! Mitt första inlägg på byggahus.

Jag och min fru har köpt en fastighet med ett befintligt hus som ska rivas i en kommun i närheten av Stockholm och råkat på patrull med bygglovshandläggaren gällande tillgänglighetsanpassning av tomten.

Huset ligger på samma plats som huset som står där idag står vilket är ca 2 höjdmeter över där parkeringen finns anlagd idag.

Vår handläggare hävdar att vi behöver anlägga en ramp mellan vår parkering och entrén till vårt hus en höjdskillnad på ca 2 m. Vilket resulterar i en ramp på ca 24-28 m med lutning 1:12 och vilplan. Vi vill gärna undvika att bygga en ramp då vi i dagsläget ej har behov av det, och rampernas avtryck på tomten kommer nästan bli lika stor som huset.
Om vi måste anlägga uppfarten hela vägen fram till entrén finns risk att vi måste ta ner någon eller några av dem stora ekar som idag finns på tomten som är väldigt fina och ca 20 m höga, detta vill vi undvika också.

Reglen som handläggaren hänvisar till är 3:132 i Boverketsbyggregler. För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att på tomten ordna en ramp till entrén.
[länk]

När vi kontaktar Boverket så säger dem att det inte är så reglerna ska tolkas och dem rekommenderade att vi skulle JO-anmäla detta.

Är det någon som har erfarenhet av denna frågeställning från kommunen och löst frågan på ett bra sätt?
Eller har drivit frågan vidare mot kommunen?

Är det någon som har erfarenhet av vad enkla åtgärder är? Är det en kostnads definition eller vad ska man basera om det är enkelt eller svårt på?

Tacksam för alla tips och råd som kan ges.

Om jag missat någon info så be om den så ska jag försöka förtydliga och förklara bättre.
Hej helt rätt JO-anmäl dom. Om du vill komma snabbare fram lägg fram din sak för handläggarens chef och ge denne dessutom ett löfte om JO-anmälan. Det brukar lösa en sådan sak.

Har nog nämnt detta i någon tidigare tråd avseende dessa "orimliga" krav samhället ställer på nybyggen. Mitt område byggdes 2000-2015 med handikappanpassningskrav. En granne råkade ut för olycka där bägge benen bröts. Efter kortare tid på sjukhus kunde han återvända till hemmet med hemtjänst, specialsäng och en del lösa hjälpmedel som senare återlämnades. Samhällets kostnader blev minimala jämfört med en placering på korttidsboende med full personalstyrka. TS problem med ramp är visserligen problematisk men vi blir faktiskt, som Birgit S påpekar, äldre och förr eller senare behöver vi rullator etc. Den dag vi hamnar på ett hem för gamlingar kostar vi multum! Kan sådan flyttning skjutas upp ett par månader, ett halvår eller ännu längre är den första investeringen en petitesse. Även för en ung husbyggare som inte inser att även denne/denna varken blir gammal eller råkar ut för någon temporär olycka.

• Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så här skriver Boverket:[länk]

Sen om staten blir inblandad i ett annat led vet jag inte.
Att kommunen sköter handläggning och ärenden om anpassning samt har en avsatt budget för det (som ofta överskrids) vet jag, men jag har för mig att kommun får statligt bidrag på något vis. Jag kommer inte ihåg var jag fått den informationen och har ingen källa, så jag kan ha fel.

engs engs skrev:
Eller så får man betala en avgift som ska täcka behoven för de som behöver det, typ som en tvingande försäkring?
Borde vara mindre kapitalförstöring och lägre kostnad, säg att en av tio får behov av detta så borde en avgift kosta ~1/10-del av motsvarande snittramp/hiss.
Den avgiften finns
engs engs skrev:
Eller så får man betala en avgift som ska täcka behoven för de som behöver det, typ som en tvingande försäkring?
Borde vara mindre kapitalförstöring och lägre kostnad, säg att en av tio får behov av detta så borde en avgift kosta ~1/10-del av motsvarande snittramp/hiss.
Den avgiften finns redan och kallas för kommunal skatt...

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det är mycket dyrare att göra anpassningar i efterhand i stället för att bygga i markplan, ha tillräckligt breda dörrar, inte ha höga trösklar till badrummet, bygga köket så att det fungerar även för en rörelsehindrad osv. Även om det bara är vart 10:e hus som kommer att behöva anpassas i efterhand så är det mycket dyrare än att se till att alla hus byggs anpassade från början. Det kostar verkligen inte 100 000-tals kronor att bygga ett nytt hus tillgänglighetsanpassat från början i normalfallet. Däremot kan det kosta så mycket att anpassa i efterhand.
Till föga tröst för TS som tydligen äger en obebyggbar tomt på grund av politiker och byråkraters illa utformade regelverk.

Sen tror jag inte att den kalkylen alls är korrekt. Det är nästan alltid dyrare att ta en kostnad idag jämfört med att ta den i framtiden. Det beror på bland annat diskontering och teknisk utveckling. Vi vet inte ens om rullstolar är aktuell teknik om säg 30 år. (Förvisso ska erkännas att jag är lite pessimistisk gällande innovationstakten eftersom att byråkrater och politiker har lagt ett kvävande lock på den tekniska utvecklingen i form av regleringar men något bättre än klumpedunsstolar borde vi kunna ta fram for alla med rörelsebegränsningar.)

• Gilla
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Till föga tröst för TS som tydligen äger en obebyggbar tomt på grund av politiker och byråkraters illa utformade regelverk.

Sen tror jag inte att den kalkylen alls är korrekt. Det är nästan alltid dyrare att ta en kostnad idag jämfört med att ta den i framtiden. Det beror på bland annat diskontering och teknisk utveckling. Vi vet inte ens om rullstolar är aktuell teknik om säg 30 år. (Förvisso ska erkännas att jag är lite pessimistisk gällande innovationstakten eftersom att byråkrater och politiker har lagt ett kvävande lock på den tekniska utvecklingen i form av regleringar men något bättre än klumpedunsstolar borde vi kunna ta fram for alla med rörelsebegränsningar.)
Nåja, nu står det ju redan ett hus på TS tomt samt att TS har kommit på åtminstone en möjlig framkomlig väg till bygglovet enligt inlägg 31.

Det gäller ju inte bara rullstolar utan rullatorer också som ju är betydligt vanligare. Även de känns väldigt tunga om man på gamla dar ska skjuta dem uppför långa sträckor, men de är ett utmärkt hjälpmedel som både underlättar och låter folk träna de muskler som finns kvar så de inte försämras mer än nödvändigt.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller ju inte bara rullstolar utan rullatorer också som ju är betydligt vanligare. Även de känns väldigt tunga om man på gamla dar ska skjuta dem uppför långa sträckor, men de är ett utmärkt hjälpmedel som både underlättar och låter folk träna de muskler som finns kvar så de inte försämras mer än nödvändigt.
Ja man ska nog se till att inte bo i backiga landskap när man kommit upp i åldern. Det finns många bra marklägenheter i plana och centrala lägen i våra tätorter.

• Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ är att göra en bro till altanen. Säg 3x3 meter lång, från ett upphöjning på gräsmattan eller något liknade.

Bör kunna rita in den prickad på ritningen med bara fundamenten solid där för att markera att den inte ska byggas.

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja man ska nog se till att inte bo i backiga landskap när man kommit upp i åldern. Det finns många bra marklägenheter i plana och centrala lägen i våra tätorter.
Tycker du inte att TS:s föräldrar ska kunna besöka TS när de blir gamla?

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du inte att TS:s föräldrar ska kunna besöka TS när de blir gamla?
Jag vet inget om TS och jag tror att TS sköter sitt liv mycket bättre än vad du och jag kan göra via ett internetforum eller för den delen en tjänsteman på kommunens bygglovsenhet.

• Gilla
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har en medellivslängd på drygt 80 år och i den åldern är det en stor andel som börjar få problem av en eller annan sort (rörelseproblem, hjärt- eller lungsjukdom) som gör att de kan få det svårt med t.ex. trappor. Det är alltså en mycket stor andel hus som behöver vara anpassade för att folk ska kunna åldras i dem.

När väl olyckan är framme är det ju väldigt smidigt att direkt kunna flytta hem i stället för att bo någon annanstans (var?) i några månader innan huset har blivit anpassat eller man har läkt så mycket att man inte längre behöver en rullstol. När man är sjuk så längtar man väldigt mycket över att få komma hem till familjen och komma in i vardagen igen och då tvingas bo själv i några månader är verkligen mycket tråkigt och ledsamt.
Det är klart att ingen som är sjuk eller skadad vill behöva bo hemifrån. Men om kommunen nu skulle låta bli att tvinga TS (eller dig eller någon annan) att tillgänglighetsanpassa så hindrar det naturligtvis inte att man anpassar ändå. Frivillighet och egna val vinner alla dar i veckan framför stelbenta och förmyndande regler.

• Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.