Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rör inte ihop byggarea och boarea. Det är olika saker och här finns alla möjligheter att lämna felaktiga uppgifter till mäklare och köpare av byggnaderna. Strunta i vilka areor som står i byggloven inför utformning av annonstext och svar i frågelista, mät istället!
Byggarea går lättare att kolla som jag ser det, boarea tänker jag inte försöka mig på alls :-)
Att underlagen, handritade A4 av karraktären "jag tänker mig något sådant, ungefär" är de som är stämplade som bygglovshandlingar gör inte saken lättare, vare sig för bygg- eller boarea.
Om det inte står något om höjd på byggnaden i bygglovet så minskar det risken för att någon skulle hävda byggnaden är en annan svartbyggd byggnad än den som bygglovets har getts för. Men hur är det möjligt - när man söker bygglov lämnar man ju in ritningar där just höjd anges? Har kommunen slarvat bort ritningarna? I så fall till er fördel.
Höjd finns, men som sagt bara invändigt
Ritning av sektion A-A för nybyggnad av gäststuga, arbetsrum, studio med markeringar för loft, duschrum och förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ju inte bra, kan tyda på att byggnaden svartbyggdes eftersom bygglovet inte omfattar vad som senare byggdes.

Låter vettigt. Sen är ju frågan vad det finns att mäta mot. Gränsmarkering vore ju det bästa.
Inte läge att leta gränsmarkingar nu, den minimalistiska situationsplan som finns mäter mot allmän väg och husknut på boningshuset :-)
Bygglovskravet i 2007-års bygglov att lägeskontroll skall inlämnas vet vi inte heller om det är uppfyllt, i alla fall finns det inget sådan underlag i det vi har fått ut från kommunen, så troligtvis inte - men likande krav har framförts i de tidigare byggloven utan att det har hindrat efteröljande bygglov att beviljas.
Handritad bygglovsritning för nybyggnad av gäststuga med planlösning, fasadvy och situationsplan. Stämplad 20 september 2007.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kanske/troligtvis blir den fällande omständigheten är att far tydligen inte brydde sig om att ta eldstaden i bruk, eller i alla fall att dra den igenom skortstenfejaren, den fanns inte med i förteckningen inför brandskyddskontrollen som hölls i höstas för boningshuset. Om ursprungskravet från 1994 var att rökkanalen skulle godkännasså så har det tåget gått.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om jag lyckas tolka loggan rätt så är detta Ekerö kommun? Där var det totalt kaos på bygglovsfronten iallafall runt 2005 - 2010 ungefär, och jag tror tidigare än så (en kollega skulle bygga där). Till slut tog länstyrelsen över och förbjöd kommunen att hantera bygglovsärenden. Det pågick ett tag tills man fick en ny chef för verksamheten. Problemet var att en väldigt hög andel av besluten överklagades och fick rätt vid prövning i länstyrelsen. Både avslagna bygglov som på all punkter följde detaljplanen, som avslogs utan att man ens försökte motivera mot reglerna, och beviljade bygglov som bröt mot i princip varenda bokstav i detaljplanen.

Så det är väl rätt troligt att hanteringen av de här ärendena inte har varit korrekt.
Förutom det första bygglovet på 80-talet så verkar alla senare bara ha rasslat igenom, några av dem har bara någon vecka mellan ansökan och stämplat bygglov.

Krav på underlagen verkar obefintlga jämfört med vi som själva byggde i Stockholm under tidigt 2000, snudd på baksidan av en servett.

Dokumentationen är obefintlig kan jag känna, sedan kan jag erkänna att även jag så här i efterhand för det egna bygget kanske i lite väl stor utsträckning har förlitat mig på att stat och kommun har alla papper åt mig, och för all framtid, men man lär sig...

Claes Sörmland
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Krav på underlagen verkar obefintlga jämfört med vi som själva byggde i Stockholm under tidigt 2000, snudd på baksidan av en servett.
Den historiska anledningen till bygglovskrav var att pröva om åtgärden var till skada för allmänhet, grannaskap och möjligen den enskilde fastighetsägaren. Det var alltså en möjlighet att sätta stopp för samhället skadliga tokigheter. Med den utgångspunkten krävs inte så detaljerade underlag för att bevilja bygglov, utan det räcker ofta med servettskisser för att ta ställning till ett beviljande. Och ett bygglov gäller bara fem år sen finns det inte längre, det upphör att existera. En byggnad har således inte ett bygglov, det är bara talspråkligt, men en byggherre kan under max fem år ha ett sådant lov.

Mycket senare, de senaste 10-15 åren har samhället p g a den tekniska utvecklingen (datorerna och databaserna) blivit fokuserad på att dokumentera nästan allt i text, bild och siffror. (Tänk på vad du läsare jobbar med, troligen detta!) Det har varit helt transformativt för vår kultur och har även påverkat synen på vad bygglovsprocessen egentligen borde handla om. Folk har kontrafaktiskt fått för sig att det handlar om att dokumentera fastigheten och byggnaderna på den. Men det har aldrig varit lagstiftarens syfte. Eventuell ambition att dokumentera fastigheten ligger helt på fastighetsägaren, om denne vill göra det eller inte.

• Gilla
Thomas78 och 2 till
  • Laddar…
Sen skulle jag inte lita på att kommunen faktiskt har hittat/scannat såpass gamla papper som 80-tal heller.

Jag begärde ut samtliga papper på min fastighet vid köpet då säljaren inte hade dessa, och noterade då att bygglov saknades till en gäststuga, säljaren hade en kopia på en bygglovsansökan, men varken han eller kommunen hade något godkänt bygglov att visa upp.

Jaja, det handlade ju om 30+ år gamla synder så jag brydde mej inte så värst mycket om det, i synnerhet eftersom den lilla stugan i dagsläget mest används som förråd för gamla möbler.

Men när jag sedan begärde ut andra papper från kommunen 10 år senare så fick jag till min stora förvåning även ut det beviljade bygglovet till gäststugan, det som inte fanns 10 år tidigare, och som jag inte ens bad om nu.

• Wow
fam-lundborg
  • Laddar…
Hej!
Gissar att ni försöker håla handlingar anonyma och därför pixlat bilderna. Ni kanske får lägga upp nya bilder, då dessa inte alls är så anonyma som ni kanske önskar. Diarienummer och kommun är väl synligt och eftersom bygglovshandlingar är s.k. offentlig handling är det inte särsklilt anomymt alls. Ett tips i all välmening.

P.s.
Jo, klart du ska ha ett slutbesked för et bygglov. Det är inte alltid kommunen jagar den som ska komma in med detta, men det är säkandes ansvar att lösa det.

Claes Sörmland
Johan Arkitekten Engström Johan Arkitekten Engström skrev:
P.s.
Jo, klart du ska ha ett slutbesked för et bygglov. Det är inte alltid kommunen jagar den som ska komma in med detta, men det är säkandes ansvar att lösa det.
Eftersom slutbesked först infördes med nya PBL 2010 går det inte att få sådant för äldre bygglov som i TS fall. Och bygglov löper ju ut efter 5 år och vad jag minns har varit så även före PBL. Så bygglov som beviljades före 2021 går ej att få slutbesked för. Man kan möjligen söka bygglov i efterhand för en gammal åtgärd om bygglov saknas.

• Gilla
Johan Arkitekten Engström
  • Laddar…
Eftersom slutbesked först infördes med nya PBL 2010 går det inte att få sådant för äldre bygglov som i TS fall. Och bygglov löper ju ut efter 5 år och vad jag minns har varit så även före PBL. Så bygglov som beviljades före 2021 går ej att få slutbesked för. Man kan möjligen söka bygglov i efterhand för en gammal åtgärd om bygglov saknas.
Är det äver tio år sedan så gäller ju dessutom preskribtionstiden, men då kunde i förra pbl fastighet hamna i bygglovskarantän som "planstridig". Nu, med nya pbl, så är det lite lättare. "Bygones be bygones."

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Men om jag uppfattar den här tråden rätt så är om- och tillbyggnader gjorda i stort sett i enlighet med beviljade bygglov. Man har även gjort de slutbesiktningar som funnits med som krav. Eftersom det inte funnits något krav på slutbesked finns givetvis inga såna.

Så ingenting är svartbyggt eller saknar några formella dokument vad jag förstår?

useless useless skrev:
Men om jag uppfattar den här tråden rätt så är om- och tillbyggnader gjorda i stort sett i enlighet med beviljade bygglov. Man har även gjort de slutbesiktningar som funnits med som krav. Eftersom det inte funnits något krav på slutbesked finns givetvis inga såna.

Så ingenting är svartbyggt eller saknar några formella dokument vad jag förstår?
Vi har underlag från en slutbesiktning, men inte från den senaste för boningshuset. Sedan är det svårtolkat för oss eftersom det bygglovet dels behandlades som komplementsändringar, dels avsåg både ändring på boningshuset och en ny komplementsbyggnad, där vissa av kraven helt klart riktade sig mot komplementsbyggnaden.

Boningshus och bygglov och nu-läge verkar ha en hög samstämmighet.
Komplementsbyggnaden är lite mer öppen för tolkning eftersom far inte verkar ha brytt sig om att ta vedkaminen han ritade in i drift, det finns i alla fall inget intyg på den, och den finns inte heller känd hos sotarn. Men vi får ta ett par varv med kommunen om det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.