4 853 läst ·
45 svar
5k läst
45 svar
Bygglovsansökan fördröjning hjälp mig ?
Man får väl hoppas att det krävs lite mer än god läs- och skrivförmåga för att jobba som byggnadslovshandläggare. Rent generellt får jag för mig att det är något som kräver en lite längre specifik utbildning, så inte så konstigt att det inte dräller av arbetslösa färdigutbildade byggnadslovshandläggare.Claes Sörmland skrev:
Så det är knappast ett problem som snabbt kan lösas genom att anställa fler.
I grund och botten är det just läs- och skrivförmåga som avgör om du klarar att ta dig igenom en utbildning av detta slag.C cpalm skrev:Man får väl hoppas att det krävs lite mer än god läs- och skrivförmåga för att jobba som byggnadslovshandläggare. Rent generellt får jag för mig att det är något som kräver en lite längre specifik utbildning, så inte så konstigt att det inte dräller av arbetslösa färdigutbildade byggnadslovshandläggare.
Så det är knappast ett problem som snabbt kan lösas genom att anställa fler.
Handläggaren ljuger. Har denne inte bett om komplettering inom ett antal veckor (kommer inte ihåg hur många, kanske 3?) så räknas det från det datum du skickade in din ansökan.C Frövettern skrev:
Men detta spelar heller ingen roll, så talar statens kreatur till sina undersåtar.
de var tydliga med att handläggningen skulle vara 15 veckor istället för 10S SonnyListon skrev:
Ja, det kan bli 0 kr. Är det däremot ett stort projekt reduceras avgiften på den del som avser bygglovet, inte de kostnader som rör tekniskt samråd, platsbesök etc.Pear4Life skrev:
Jag skulle säga att det beror på vad du behövde komplettera med. Om det var handlingar för strandskyddsdispens så har det inget med bygglovsprövningen att göra, det är skilda processer som @MetteKson skriver, så det ska inte påverka bygglovets handläggningstid.C Frövettern skrev:
Om de nu angett en handläggningstid på 15 veckor från början så hade det för visso gått 15 veckor den 3 januari. Men det betyder ju att du skulle fått ett beslut om bygglov då, inte en begäran om komplettering. Men det är svårt att avgöra utan att veta alla turer och vad de begär osv. Fråga kommunen hur de räknat handläggningstiden, de har säkert svar på det men de kan gott förklara för dig hur de anser det funkar och varför de inte tänker reducera din avgift.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Jag sökte bygglov i stockholm stad för ett par år sedan. Det tog 38 veckor innan jag fick svar att jag behövde inkomma med komplettering. Samma eftermiddag skickade jag in uppdaterade filer enligt deras önskemål samt ett antal bilagor till som de inte efterfrågat. Då tog det 3-4 dagar innan det kom brev om beviljat startbesked 
Jag tänkte på den reducerade avgiften man får om handläggningstiden går över de 10 veckorna, det kan man ju se som en slags kompensation.M MetteKson skrev:
Konspiratoriskt lagd får det en ju att fundera om ansökningar prioriteras i ordning eller efter de som kostar mest att bli sena med. Inte för att jag faktiskt tror det, men jag får erkänna att tanken for genom huvudet.
Jag har egentligen full förståelse för att det tar skitlång tid nu (då), coronafrånvaro och att alla ska passa på att bygga saker när de ändå har tid hemma med mera, men lite gnällig och bitter blir man. Det jag tyckte var tråkigast med mitt ärende var bristen på kommunikation från kommunens sida, trots att jag efterfrågade sådan, det är för dåligt.
Vågar inte ifrågasätta handläggaren är rädd att de skall dra ut på tiden ännu meraE eemeliie skrev:Jag skulle säga att det beror på vad du behövde komplettera med. Om det var handlingar för strandskyddsdispens så har det inget med bygglovsprövningen att göra, det är skilda processer som @MetteKson skriver, så det ska inte påverka bygglovets handläggningstid.
Om de nu angett en handläggningstid på 15 veckor från början så hade det för visso gått 15 veckor den 3 januari. Men det betyder ju att du skulle fått ett beslut om bygglov då, inte en begäran om komplettering. Men det är svårt att avgöra utan att veta alla turer och vad de begär osv. Fråga kommunen hur de räknat handläggningstiden, de har säkert svar på det men de kan gott förklara för dig hur de anser det funkar och varför de inte tänker reducera din avgift.
Helt felaktigt svar.M MetteKson skrev:
Skicka in en anmälan till JO, justitieombudsmannen. Det är INTE acceptabelt att kommuner inte följer lagar om handläggningstid!
Det verkar som allt fler kommuner struntar i de lagar som finns. Att vilja och kunna bygga sitt hus är viktigt utifrån många perspektiv, inte minst sämhällsmässigt och samhällsekonomiskt. Både för samhället och inte minst för den enskilda personen som riskerar att få vänta på bygglov i år. Det har även en stor betydelse för den enskilda familjens ekonomi.
En anmälan till JO behöver inte vara komplicerad. Några meningar om att man inte fått svar från kommunen räcker gott. Det är viktigt att så många som möjligt anmäler detta till JO.
Några få meningar om att man inte fått besked av kommunen inom lagstadgad tid räcker gott. Men viktigt att man anmäler så en ändring sker.