LaszloToth LaszloToth skrev:
Hej,

du hittar reglerna om handläggning hos Boverket.

[länk]

Kortfattat kan man säga att kommunen borde ha tittat igenom ditt ärende inom 3 veckor och begärt komplettering. Det hade varit deras smartaste drag. Eftersom dessa 3 veckor inte hölls så räknas 10 veckor från den dagen du skickade in ärendet för ett beslut. Men kommunen har inte tagit beslut om förlängd handläggningstid eller dylikt?

Förmodligen har kommunen mycket att göra och sjukdom ställer också till det. Det du kommer att få är nedsatt bygglovsavgift, var noga med att kolla fakturan. Det är dock inte hela avgiften som försvinner.
Vet du vad som gäller om jag vill komplettera med ett förrådd och en bastu är det lika stor ansökan igen då

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är nog tufft på väldigt många bygglovsenheter.

Svårt att hålla kvar personal. Man kräver kanske för mycket i förhållande till lön och arbetet är kanske helt enkelt för stressigt, konfliktfyllt och tråkigt för att medelklassens unga kvinnor ska vilja ta dessa jobb. De yngre männen saknar typiskt sett lämplig utbildning (och generellt tillräcklig läs- och skrivförmåga). De som inte ingår i den etablerade medelklassen kan varken läsa eller skriva till den nivå som krävs för att hantera ett ärende.

Och alla i kontorsmedelklassen säger upp sig just nu och byter jobb. I alla fall vad jag ser på jobbet och i bekantskapskretsen.

Ovanpå detta ett högt inflöde av lovansökningar i och med pandemin.
21 veckor nu har det hållet på vad kan priset bli då borde vara gratis ?

C Frövettern skrev:
21 veckor nu har det hållet på vad kan priset bli då borde vara gratis ?

Har du fått besked om förlängd handläggningstid innan 10 v löpt ut? Kommunen får enl PBL förlänga med 10 v en gång, men måste meddela detta.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Har du fått besked om förlängd handläggningstid innan 10 v löpt ut? Kommunen får enl PBL förlänga med 10 v en gång, men måste meddela detta.
Nej inget om förlängd handläggningstid alls

C Frövettern skrev:
Nej inget om förlängd handläggningstid alls
De sa dock innan att tiderna skulle vara 15 veckor nu när jag minns

När tiden (10 eller 20 veckor) runnit ut börjar reducering av avgiften, 20% för varje påbörjad vecka. Efter 5 veckor (alltså totalt 25) är den alltså helt reducerad och du behöver inte betala något.

Det finns kryphål dock, om du skickar in kompletteringar som ändrar förutsättningarna nollställs tidsfristen, även om tiden runnit ut. Så då har de åter igen 3 veckor på sig att granska dina kompletteringar och ge besked om ansökan är komplett och 10 nya veckor att fatta beslut.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
När tiden (10 eller 20 veckor) runnit ut börjar reducering av avgiften, 20% för varje påbörjad vecka. Efter 5 veckor (alltså totalt 25) är den alltså helt reducerad och du behöver inte betala något.

Det finns kryphål dock, om du skickar in kompletteringar som ändrar förutsättningarna nollställs tidsfristen, även om tiden runnit ut. Så då har de åter igen 3 veckor på sig att granska dina kompletteringar och ge besked om ansökan är komplett och 10 nya veckor att fatta beslut.
I mitt fall skickade jag in 28 September 2021 fick svar den 3-7 Januari om att de behövde ha in kompletteringar som jag nu skickat in den 26 januari. Så frågan är räknas det som att 21 veckor gått nu eller startar det från 26 januari ? Tack för hjälpen

E eemeliie skrev:

jag skickade in strandskyddsdispens då jag missat det kan det vara ett sånt kryphål ? Länsstyrelsen blir ju involverade

Hej!
En reducering till 0 kr kan du bara drömma om. Det finns en administrativ avgift du inte kommer undan.
Har du kompletterat börjar man om på 20 nya veckor till full avgift. Från den dag kompletteringen kommit dem tillhanda. Räkna med ca 3-4 dagar i internposten också. Sedan delar Postnordlotteriet bara ut post varannan dag.

A abskissa skrev:
Hej!
En reducering till 0 kr kan du bara drömma om. Det finns en administrativ avgift du inte kommer undan.
Har du kompletterat börjar man om på 20 nya veckor till full avgift. Från den dag kompletteringen kommit dem tillhanda. Räkna med ca 3-4 dagar i internposten också. Sedan delar Postnordlotteriet bara ut post varannan dag.
jag fattar att man inte kommer undan det finns någon paragraf för allt

C Frövettern skrev:
jag skickade in strandskyddsdispens då jag missat det kan det vara ett sånt kryphål ? Länsstyrelsen blir ju involverade
Strandskyddsdispens prövas enligt Miljöbalken och reglerna kring handläggningstider finns inte reglerade där på samma sätt som vid en bygglovsprövning (enl PBL).

M MetteKson skrev:
Strandskyddsdispens prövas enligt Miljöbalken och reglerna kring handläggningstider finns inte reglerade där på samma sätt som vid en bygglovsprövning (enl PBL).
De sa att de hade 3 veckor på sig att ompröva kommunens beslut att bevilja strandskydd

C Frövettern skrev:
De sa att de hade 3 veckor på sig att ompröva kommunens beslut att bevilja strandskydd
Alltså att länsstyrelsen har 3 veckor att överklaga beslutet om strandskydd

C Frövettern skrev:

Länsstyrelsen har den tiden på sig. Men innan ärendet kommer till Lst ska kommunen granska och ta beslut i ärendet, och i det steget finns ingen lagstadgad tid.

C Frövettern skrev:
I mitt fall skickade jag in 28 September 2021 fick svar den 3-7 Januari om att de behövde ha in kompletteringar som jag nu skickat in den 26 januari. Så frågan är räknas det som att 21 veckor gått nu eller startar det från 26 januari ? Tack för hjälpen
Svårt att svara på utan att veta förutsättningarna i just ditt ärende.
@eemeliie gav ett bra svar i inlägg #21.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.