För att ta tillbaka tråden mer on topic så slogs jag av en annan tanke: behövs en bygganmälan för att _riva_ ett badrum? Det kan väl också tolkas (ständigt dessa tolkningar) som en väsentlig ändring, men ingenstans jag har kollat så har det fallet tagits upp.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Den argumentationen tycker jag faktiskt är rätt absurd. Så absurd att jag inte vet hur jag skall bemöta den. Om kommunen skall överpröva varje beslut jag tar för mitt eget bästa (eller barnen, tänk på barnen!) så borde jag väl rimligtvis anmäla betydligt mer än bara hur jag ändrar mitt hus. Tex vad jag äter, var jag semestrar, vilka kläder jag har på mig, vilka TV-program jag tittar på...
Det finns inga regler och lagar mot dumhet, det finns det däremot om hur hus skall byggas.
 
joakim_j joakim_j skrev:
För att ta tillbaka tråden mer on topic så slogs jag av en annan tanke: behövs en bygganmälan för att _riva_ ett badrum? Det kan väl också tolkas (ständigt dessa tolkningar) som en väsentlig ändring, men ingenstans jag har kollat så har det fallet tagits upp.
Nej.
 
R Robert-san01 skrev:
Det finns inga regler och lagar mot dumhet, det finns det däremot om hur hus skall byggas.
Jo, det är väl egentligen det diskussionen handlar om i någon filosofisk mening: hur mycket dumhet skall man försöka åtgärda genom lagstiftning och kommunal kontroll?

Jag ser mig inte som extremist åt endera hållet. Jag tycker inte att allt skall släppas helt fritt, jag tycke bara att i det här fallet så borde jag lämnas mer åt min egen dumhet, i fred.

Vi får väl helt enkelt enas om att vi tycker olika :)
 
R Robert-san01 skrev:
Nej.
Det behövs ingen bygganmälan för det alltså? Intressant. Grundas det i någon lagstiftning eller är det mer praxis?
 
Läs på lite i PBL och BBR så kommer du att få en mycket enklare renovering.
 
R Robert-san01 skrev:
Läs på lite i PBL och BBR så kommer du att få en mycket enklare renovering.
Jag tyckte tvärtom att det kändes mycket enklare innan jag började läsa på :D
 
  • Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R RapidSledge skrev:
Barn blir allergiska då de växer upp i för rena hem.
Barn och andra kan bli allergiska av många skäl och dålig luft med mycket mögelsporer är en av dem. Det finns en anledning till att folk utan en uppvärmd murstock inte litar på självdragsventilation för att hålla huset och sig själva friska.
 
R Robert-san01 skrev:
Har du någon anning om hur det funkar vid anmälan?

Någon kommer in med en anmälan. Ex grannen du retat genom att parkera bilen på fel sida vägen. Anser kommunens inspektör att det strider mot någon regel ombeds du svara på anmälan. Visar det sig att du gjort fel utreds det vidare och en blir ev fall för sanktionsavgift. Allt beslutas av nämnden och du kan överklaga det till länsstyrelsen och sedan till MÖD.

Att du måste anmäla att du skall inreda vinden kanske kan vara bra så du visar att takstolarna håller, trappan är säker, det går att komma ut om det brinner osv.
Jamendåså då måste ju kommunens inspektör bevisa att det strider mot någon regel först.

Generellt har jag inga problem alls med att det finns säkerhetskrav som ställs på byggnader.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Barn och andra kan bli allergiska av många skäl och dålig luft med mycket mögelsporer är en av dem. Det finns en anledning till att folk utan en uppvärmd murstock inte litar på självdragsventilation för att hålla huset och sig själva friska.
I sådana fall är det redan kört för min del. Jag växte upp i ett hus med självdrag utan uppvärmd murstock. Jag har inga allergier vad jag vet, men jag kanske skulle skicka in en fråga till kommunen för att dubbelkolla, de vet nog bättre än jag :)

Den här tråden handlar inte heller om att jag vill ha dålig ventilation eller bristfälliga utrymningsvägar. Det handlar om att jag vill kunna renovera mitt hus i min takt utifrån mina behov utan att behöva betala en förmögenhet. Hade det varit busenkelt att få in ett handikappanpassat badrum i mitt gamla hus för en rimlig peng hade jag naturligtvis inte haft något emot det.
 
  • Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Alltså hur tänker du kring tillgänglighet? Det krav som finns för bostäder är väl att man ska ha kök, badrum och sovrum i samma plan. Det kan man ju tycka vad man vill om men det finns en poäng. Hur ser det ut med detta idag och hur ska det bli när ny byggt klart?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
J Johan456 skrev:
Alltså hur tänker du kring tillgänglighet? Det krav som finns för bostäder är väl att man ska ha kök, badrum och sovrum i samma plan. Det kan man ju tycka vad man vill om men det finns en poäng. Hur ser det ut med detta idag och hur ska det bli när ny byggt klart?
Lika jävla dumt som om alla skulle åka i minibuss med bakgavellyft.
 
  • Gilla
J86A och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Alltså hur tänker du kring tillgänglighet? Det krav som finns för bostäder är väl att man ska ha kök, badrum och sovrum i samma plan. Det kan man ju tycka vad man vill om men det finns en poäng. Hur ser det ut med detta idag och hur ska det bli när ny byggt klart?
Mest är det (som vanligt) storleken på badrum som ställer till det. Sedan finns det väl diverse andra krav som mellan 80 och 120 cm mellan häll och diskho eller vad det nu är.

Tanken är att ha kök, sovrum och badrum på samma plan. Däremot är det svårt att få plats med ett tillräckligt stort badrum utan att göra avkall på annat.

Sedan är det som sagt inte bara det tråden handlar om.
 
Vi flyttade vårt badrum i somras. Kommunen ville ha in en bygganmälan pga ändringar i VA-system. Vi blev inte tvingade att bygga tillgänglighetsanpassat. Vi valde dock att göra det ändå. Vi behövde bara skicka in en skiss på befintlig och ny planlösning. Kostade oss ca 1200:- för anmälan.

En kollega som sökte bygglov för en större renovering fick däremot krav på tillgänglighet då renoveringen ansågs så omfattande (ändring av planlösning, ingrepp i bärande konstruktion, inredning av vind osv).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
"ansågs"=godtycke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.