Detta gäller inom detaljplanerat område. En större BRF.

Vi har beslutat att utöka antalet parkeringar, vi har identifierat några lämpliga ställen som ligger på våra fastigheter i anslutning till våra befintliga parkeringar där det idag är buskage och/eller gräsmatta.

Att vi behöver söka bygglov för att använda dessa ytor till parkering har vi lyckats lista ut, men....

Det skulle av olika orsaker vara fördelaktigt för oss att utföra arbetet som beskrevs ovan relativt snart, förmodligen hinner vi inte få bygglovet för de nya parkeringarna godkänt innan.

Behövs verkligen bygglovet för att rent fysiskt sätta grävmaskinsskopan i marken, riva bort ett buskage och gräva ur 3dm jord som sedan ersätts med grus??
Marken kommer varken höjas eller sänkas, vattenavrinningen påverkas ju inte heller.
Min logik säger att det arbetet i sig inte är lovpliktigt. Tänker jag fel?

• Gilla
Kerstin Rydergren
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, ni kan göra detta utan bygglov. Men föreningen måste då besluta rätt sak, att buskplanteringen ska ska avlägsnas men inte med syftet att anlägga en parkeringsplats. Sen kan styrelsen fatta beslut om att ta marken i bruk som parkeringsplats och ansöka om bygglov för detta. Så ni riskerar i praktiken byggsanktionsavgift för schaktningen om föreningens styrelse har inkommit med en ansökan om bygglov före ni schaktar eller om föreningens stämma har beslutat att planteringen ska göras om till parkeringsplats före schaktningen påbörjas men startbesked inte har getts.

Med tanke på att anlägga parkeringsplats är ändring av föreningens mark så krävs väl ett stämmobeslut enligt bostadsrättslagen tänker jag.

Som jag förstått det så behöver man bygga laddinfrastruktur vid nya parkeringsplatser i vart fall om det är fler än 10 platser.
Så det medför i sånna fall att det inte bara är att schakt och grusa en plan.

K Kasken skrev:
Min logik säger att det arbetet i sig inte är lovpliktigt.
Det ÄR lovpliktigt om syftet med arbetet är att skapa en lovpliktig parkering.

Och som Claes är inne på så behöver ni troligen stämmobeslut, det är inte något styrelsen kan göra på eget bevåg. Ni får läsa stadgar och bostadsrättslag, det skulle tom. kunna krävas kvalificerad majoritet på stämman (tror inte det, men...),

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för svaren så långt, det är en byråkratisk djungel detta....
Att det skulle krävas stämmobeslut för något liknande ifrågasätter jag absolut, men det får vi givetvis kolla upp.

Saken är den att vi har länge pratat om att ta bort dessa buskar och göra parkeringar, men inte kommit till skott.
Nu föll det sig så att det behöver grävas rakt igenom detta buskage av helt andra anledningar, entreprenören som gör det har givetvis tagit på sig att återställa efter sig.
Tanken som slog oss då blev att be gräventreprenören att lägga markduk och grus efter avslutad grävning istället för att återställa buskaget, kostnaden för entreprenören bör bli snarlik inser vi efter att ha kollat priser på ersättningsbuskar och grus.

Det enda rätt blir kanske att skynda in en ansökan för parkeringar och ligga på kommun om förhandsbesked.

Claes Sörmland
9 kap. 15 § bostadsrättslagen:

Text från bostadsrättslagen om beslut för förändringar av föreningens mark eller byggnader, som kräver föreningsstämma enligt lag 1995:1464.

Att ersätta planteringar med parkeringsplatser får nog ses som en sådan väsentlig förändring av föreningens mark. Inte minst eftersom ändringen kräver bygglov, regeringen har alltså bedömt att inrättande av parkeringsplatser är en så stor förändring att det t o m är förbjudet att genomföra utan bygglov.

• Gilla
Kasken
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
9 kap. 15 § bostadsrättslagen:

[bild]

Att ersätta planteringar med parkeringsplatser får nog ses som en sådan väsentlig förändring av föreningens mark. Inte minst eftersom ändringen kräver bygglov, regeringen har alltså bedömt att inrättande av parkeringsplatser är en så stor förändring att det t o m är förbjudet att genomföra utan bygglov.
Jag säger absolut inte emot dig, men...

Vi är en rätt stor förening med många många tusen kvm buskage och över 200 parkeringsplatser.
Att det skulle innebära en "väsentlig förändring" att ta bort en mindre mängd buskar och utöka beståndet av parkeringsplatser med 8-10st känns inte rimligt i min bok. Räknar man procentuellt är det ju under 5% ökning.

Jag är även 110% säker på att en stämma skulle rösta för denna åtgärd nästintill enhälligt, utan tvekan med kvalificerad majoritet, då medlemmarna formligen skriker och slåss om att få parkering, väntelistan är mycket lång.

Claes Sörmland
K Kasken skrev:
Jag säger absolut inte emot dig, men...

Vi är en rätt stor förening med många många tusen kvm buskage och över 200 parkeringsplatser.
Att det skulle innebära en "väsentlig förändring" att ta bort en mindre mängd buskar och utöka beståndet av parkeringsplatser med 8-10st känns inte rimligt i min bok. Räknar man procentuellt är det ju under 5% ökning.

Jag är även 110% säker på att en stämma skulle rösta för denna åtgärd nästintill enhälligt, utan tvekan med kvalificerad majoritet, då medlemmarna formligen skriker och slåss om att få parkering, väntelistan är mycket lång.
Det är ju inte min sak utan bedöma utan i första hand styrelsens i föreningen. Och i andra hand revisorernas och varje medlems. I och med att det är en stor förening finns ju många medlemmar så stor risk för gnissel, det räcker med en som inte gillar det så har man en tvist på halsen.

Jag upplyser bara om regleringen i lagen och att just inrättande av parkeringsplatser ses av lagstiftaren som att det har så stor påverkan på omgivningen att det är förbjudet tills det har lyfts av ett bygglov.

Det som i många fall kan bli ett problem för vissa medlemmar, är kanske inte hur många fler P-platser det blir, utan att vissa kan tycka att det blir väldigt förfulande med borttagna buskar.

Det kan upplevas som störande eller trafikfarligt med trafiken till dessa nya p-platser osv.

Jag är övertygad om att du kommer att få den nödvändiga majoriteten för förslaget, på en stämma. Men se till att få beslutet klart, bryter man mot reglerna/lagen så räcker det med en extremt liten minoritet som är mot beslutet för att det skall bli väldigt stora problem för styrelsen. och framförallt om det är en stor förening så får man förutsätta att det kommer att finnas minst en medlem som inte gillar beslutet. Någon som gillar buskar, hatar bilägare, brukar rasta hunden där osv....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.