275 läst ·
2 svar
275 läst
2 svar
Bygglov komplettmentbyggnad utanför detaljplan
Hej!
Går i tankarna att bygga en bod på ca 24 kvm till ena barnet. Inget VA indraget, utan mer som ett häng/replokal för tonåringar. Bor utanför detaljplan och har flera äldre komplettmentbyggnader såsom garage, mindre uthus, ett till garage och utedass etc.
Min fråga är måste jag räkna ihop alla dessa kvadratmeter på de redan befintliga byggnader? Annars hamnar jag långt över potten på 65 kvm. Och behöver då ansöka ett bygglov. Om jag fattat rätt. Vilket jag hoppas jag inte har.
Vi har tänkt och bygga allt själva i lösvirke. Och kan ju komma nån ändring under tidens gång. Och är det bygglov krävs en del ritningar 😅.
Läste nedan från Boverket, men behöver gärna expertis av er !
- Tidigare lovfria byggnader på tomten
När du räknar ut hur stort du kan bygga utan lov ska det ingå sådant som redan byggts lovfritt enligt tidigare regler, till exempel:
attefallshus
friggebod
komplementbyggnader utanför detaljplan och tätbebyggt område.
Detta innebär att om du sedan tidigare exempelvis har byggt 30 kvadratmeter
attefallshus och en friggebod på 15 kvadratmeter, kan du inte bygga mer utan
bygglov om din tomt ligger inom detaljplan.
MVH Erika
Går i tankarna att bygga en bod på ca 24 kvm till ena barnet. Inget VA indraget, utan mer som ett häng/replokal för tonåringar. Bor utanför detaljplan och har flera äldre komplettmentbyggnader såsom garage, mindre uthus, ett till garage och utedass etc.
Min fråga är måste jag räkna ihop alla dessa kvadratmeter på de redan befintliga byggnader? Annars hamnar jag långt över potten på 65 kvm. Och behöver då ansöka ett bygglov. Om jag fattat rätt. Vilket jag hoppas jag inte har.
Vi har tänkt och bygga allt själva i lösvirke. Och kan ju komma nån ändring under tidens gång. Och är det bygglov krävs en del ritningar 😅.
När du räknar ut hur stort du kan bygga utan lov ska det ingå sådant som redan byggts lovfritt enligt tidigare regler, till exempel:
attefallshus
friggebod
MVH Erika
Bra fråga – och nej, du behöver inte nödvändigtvis räkna in allt.E E.M.L skrev:Hej!
attefallshus
friggebod
MVH Erika
Det viktiga: bara lovfria byggnader räknas in i potten Sedan 1 december 2025 gäller ett nytt regelverk. Potten på 65 kvm (utanför detaljplan) gäller bara byggnader som är uppförda utan bygglov, alltså med stöd av en lovbefrielse (gamla friggebodsregler, attefallshus, eller liknande). Byggnader som har ett riktigt beviljat bygglov räknas inte in i potten – de ligger helt vid sidan om.
Vad det betyder för dig
- Garage brukade historiskt kräva bygglov (särskilt äldre, större garage) – om dina garage har sökt och fått bygglov en gång i tiden, räknas de inte alls in.
- Mindre uthus och utedass kan vara mer osäkra – om de byggdes utan tillstånd (t.ex. mycket gamla byggnader från en tid innan friggebodsregler ens fanns, från 1979), är rättsläget faktiskt lite oklart även bland jurister/kommuner just nu, eftersom lagen pratar om byggnader uppförda “med stöd av undantag från krav på bygglov” – och en byggnad från t.ex. 1930 föll inte under någon sådan regel eftersom den inte existerade än.
Vad du bör göra
- Kolla i kommunens bygglovsarkiv/diarium om era befintliga byggnader (garage x2, uthus, utedass) har ett beviljat bygglov registrerat. De flesta kommuner kan söka fram detta åt dig.
- Har de bygglov → de räknas inte in, och du kan sannolikt bygga din 24 kvm hängbod helt lovfritt (så länge den uppfyller övriga krav: max 50 kvm per byggnad utanför detaljplan, minst 4,5 m till tomtgräns eller grannmedgivande, lägre än huvudbyggnaden, fristående osv).
- Saknas dokumentation eller är byggnaderna gamla svartbyggen/uppförda utan lov → hör av dig till bygglovshandläggaren och be om ett förhandsbesked innan du bygger, så slipper du överraskningar.
Först 1972 kom det generella bygglovskravet för ren landsbygd så gäller det då lantligt läge utanför byggnadsplan och byggnader som uppförts före 1972 så ska de inte räknas med. Det har ju inye uppförts med bygglovsundantagsregler.
Inte heller byggnader som är svartbyggda ska troligen räknas med. Men praxis saknas.
Inte heller byggnader som är svartbyggda ska troligen räknas med. Men praxis saknas.
Klicka här för att svara