Hej Alla!
Är ny här på forumet och har en fråga gällande bygglov.

Jag planerar att höja min stenmur och har här på bilden provlagt (till höger i bild) den nivå jag ska ha längs hela vägen för att i samma nivå ansluta mot stenhöjden på vänstersidan.

11040794_10206807017997984_1789321824_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga är, nu när staketet är befintligt, får jag höja muren till ca 90cm i högsta änden eller går detta fortfarande under höjden på mur generellt?

Ska tilläggas att muren står i min tomtgräns.

Tack på förhand!

Hemmakatten
Bygglov krävs generellt alltid för murar. Det kan finnas något undantag i nån enstaka detaljplan där murar under 20-30 cm höjd är bygglovsbefriade.

O
Jag TROR om jag kommer ihåg och tolkat rätt så skulle även det staket du har idag kunna vara bygglovspliktigt...
Jag läste en dom mark och miljö överdomstolen som rörde ett staket, där de kom fram till att det var bygglovspliktigt...
Det var väl inte tillräckligt mycket luft emellan...
Men det är sätt mer som en parentes som kanske kan få en att förstå varför det mycket väl an krävas bygglov för en mur så pass hög...

Sedan måste jag lämna en liten friskrivning... Dels ang domen. Jag kommer inte ihåg exakt hur det var utformat och vem vet jag kanske i det här fallet mindes helt galet....
Men jag håller med Hemmakatten att det mycket väl kan krävas bygglov för en mur....

En mur på 90 cm skulle jag säga definitivt är bygglovspliktig.

Är det någon som bryr sig? Om inte, bygg.

• Gilla
gusvo085 och 1 till
  • Laddar…
Skall börja med att säga att jag vet inte vad som gäller. Men det TS vill göra är i mina ögon ett staket som råkar se ut som en mur. Och staket är byfgglovsfria om man håller dem under en viss höjd, har för mig 110cm.

Staket som ser ut som en mur? Hur tänkte du där?

Hemmakatten
Vems är staketet? Ser ut att kunna vara grannens. Det går ju inte att mura en mur så tätt mot staketet.

TS vill höja muren med ca 60-70cm ser det ut på bilden. Vad jag förstår ska han inte göra något med staketet?

P.S Välkommen till byggahus Winberg

hempularen skrev:
Skall börja med att säga att jag vet inte vad som gäller. Men det TS vill göra är i mina ögon ett staket som råkar se ut som en mur. Och staket är byfgglovsfria om man håller dem under en viss höjd, har för mig 110cm.
Nja det var nog lite förenklat för normalt brukar de flesta kommuner ha ett krav om att minst 50% skall vara luft (genomsiktligt) i ett staket och mellanrummen jämnt fördelade. Annars är det ett plank och bygglovspliktigt. Men det varierar nog lite från kommun till kommun hur nitiska man är på att kolla.

Men kanske du har en poäng för plank under 1.1 är nog numera bygglovsbefriade i vissa kommuner men det är samtidigt märkligt för i samma kommun gäller 0,5 m för mur.
I min skånksa kommun gäller 0,3 m för både plank och mur så det varierar mycket.

Redigerat:
Jo men 0,5 m för mur låter lite som reglerna för marklov, så det kanske anses uppenbart att det då gäller en stödmur.

Så kan det vara ! Låter rimligt

Börja med att kolla kommunens hemsida. Skiljer mycket mellan kommunerna. Vanligt är att staket får vara viss höjd och behöver inte vara genomsiktliga. Plank får oftast vara högre men ska var genomsiktliga till viss %. Om man håller sig till stakethöjden så kan nog många kommuner godkänna att "staketet" är byggt av murstenar så länge du inte ändrar markhöjden mer än kommunen godkänner utan bygglov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.