Hejsan,
Vi tänker bygga ett nytt garage och pratat med byggkontoret som sa att det borde inte vara några problem men vi får flytta det nya lite närmare bostadshuset, sen skickade hon två kort och sen han vi inte prata mer.
Det hon sa var att detaljplanen va från 87, vi har ett befintligt garage som stått där sen 70talet,
Men jag förstår inte, bilderna hon skickade över, ena är ju det där ”u-vägen” rätt över garaget? Och på den andra är det lite i hörnet?

Nån som kan förklara för en okunnig vad som menas med kartorna? Denna u-väg betyder att man inte får bygga där? Den jag har ritat på, är den kartan som gäller och man bara behöver flytta nån meter?
 
  • Karta över tomt med byggnader och vägar markerade med linjer, inklusive u-formad väg nära garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktskarta med område märkt "nytt garage", omgiven av vägar och befintliga byggnader, samt en markerad U-väg över tänkt byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljplanekarta visar u-formad väg vid garaget, markerad med "BF1", och visar tänkbara byggområden i relation till vägen och husets placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U brukar betyda att marken används till underjordiska ledningar. Därför är den prickad och får inte bebyggas.
 
useless useless skrev:
U brukar betyda att marken används till underjordiska ledningar. Därför är den prickad och får inte bebyggas.
Det är så alltså.
Men garaget som står där stog innan detalj-planen enl bygglovskontoret, men det kanske inte spelar nån roll?
 
Claes Sörmland
M monken90 skrev:
Det är så alltså.
Men garaget som står där stog innan detalj-planen enl bygglovskontoret, men det kanske inte spelar nån roll?
Det är inga problem. Man har rätt till fortsatt pågående användning när en detaljplan vinner laga kraft. Det är först när du vill ha bygglov för en ny åtgärd som strider med U-markens planläggning som du inte kan få det. Men de gamla byggnaderna kan stå kvar på U-marken i evig tid.
 
  • Gilla
monken90
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.