18 675 läst ·
57 svar
19k läst
57 svar
Bygglov för släp om den står på samma ställe tillräckligt länge
Det finns ingen sådan regel. Det spelar ingen roll om du flyttar den en gång om dagen eller aldrig.pacman42 skrev:
Så länge den står på samma fastighet räknas den som att stå på samma ställe.
Däremot är det nog möjligt att ha den hos bonden A fram tills det närmar sig datum för avgifter/föreläggande och så flytta den till bonden B. Då börjar ärendet om på ny.
Bygglovsfri ekonomibyggnad får inte användas till cykel, soptunna, lastbilsvagn, svärmor eller bil.Squall Leonhart skrev:
Ved är gråzon.
Balmaskin och reservdelar är ok.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, instämmer i att det var en onödig generalisering.Polos skrev:
Speciellt som jag själv har varit storstadsbo 90% av mitt liv
Vad jag menade var snarare att folk som håller på med foderproduktion och djurhållning är lite försiktigare med vad de slänger ut genom bilfönstret.
"Exempel på vad som menas med anläggning är tex, markparkeringar, cisterner och permanent upplag för förvaring av exempelvis båtar eller material. Däremot behöver du inget bygglov för en enstaka båt eller husvagn som ställs upp på tomten under vintersäsongen. Däremot bör du tala med byggnadsnämnden om förvaringen är av mer permanent karaktär."haavard skrev:Det finns ingen sådan regel. Det spelar ingen roll om du flyttar den en gång om dagen eller aldrig.
Så länge den står på samma fastighet räknas den som att stå på samma ställe.
Däremot är det nog möjligt att ha den hos bonden A fram tills det närmar sig datum för avgifter/föreläggande och så flytta den till bonden B. Då börjar ärendet om på ny.
Detta är en jurist som uttalat sig i "Vi i villa" för många år sedan.
Kom ihåg fel rörande att det skulle vara ett år, men uppenbart så kan man förvara länge.
På ett annat ställe på Internet så hade en kommun hänvisat till att så länge som fordonet var inregistrerat så kan det få stå långtidsparkerat, men om det ej är inregistrerat så gäller 4-5 veckor innan det anses vara permanent placerat.
Det senaste kan ju dock inte heller gälla för då skulle bönderna inte få parkera sina traktorkärror över vintern heller.
En gråzon är vad det är.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Finns inte en myndighet på denna jord som kommer att göra hembesök hos dig för att kolla om det står en Volvo 240 eller Volvo BM 600 i byggnaden.haavard skrev:
Intressant nog så kan du i min kommun bygga en altan på hela tomten ut till 4,5 meter från tomtgräns bara den max är 180cm över markytan. Men du får egentligen inte ha din släpvagn permanentparkerad på tomten...
...inte ens under altanen...
...inte ens under altanen...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det hänger väl mest på hur mycket grannarna känner sig störda av anblicken.
Jag hade en 20 fots segelbåt på trailer stående på tomten i sex år.
Och en husvagn i tre år.
Ingen klagade
Jag hade en 20 fots segelbåt på trailer stående på tomten i sex år.
Och en husvagn i tre år.
Ingen klagade
Intressant att bygglov är så hemskt. Verkar som de flesta kör gladeligen till bilprovningen 10 ggr istället. Där har vi något som behöver en rejäl översyn. Mer samarbete från myndigheterna. Ett "prel kanske" skulle man kunna få gratis, och inga dyra arkitektritningar.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
På bilprovningen kan du inte få nedslag för att fordonet är fult, det kan du i ett bygglov. Kanske en anledning till att bygglov då är hemskt? 
Jag hatar alla trailers och reklamvagnar som står precis in till vägarna längs med E6 där jag kör dagligen. Det rör sig om ett 20-tal på en sträcka av ca 4,5 mil, så det är inte "något enstaka" i mitt tycke.
De trycker upp dessa vagnar och släp precis in till vallarna på åkrar och fält där jag ser en risk med att de tippar över eller kasar ner i dikena vid oväder tex.
Att det finns en lag som säger att de inte får ställa reklamvagnar närmare än 50 meter från närmaste väg verkar ingen bry sig om, bara de exponerar sin vara så är de glada.
http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Reklam-intill-allman-vag/
Man kan ju undra hur många av dessa rullande reklamskyltar som har fått tillstånd egentligen....
De trycker upp dessa vagnar och släp precis in till vallarna på åkrar och fält där jag ser en risk med att de tippar över eller kasar ner i dikena vid oväder tex.
Att det finns en lag som säger att de inte får ställa reklamvagnar närmare än 50 meter från närmaste väg verkar ingen bry sig om, bara de exponerar sin vara så är de glada.
http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Reklam-intill-allman-vag/
Man kan ju undra hur många av dessa rullande reklamskyltar som har fått tillstånd egentligen....
I Örebro har det under senare år dykt upp ett tiotal större reklamskyltar längs E20 söder om staden. Enligt de uppgifter jag erhållit så är det länsstyrelsen som ger tillstånd för skyltar utanför vägområdet och stadsplanerat område. Ingen av dessa skyltar har tillstånd. Länsstyrelsen har dock inget ansvar för olagliga skyltar.
Tillsynsansvaret ligger på kommunens byggnadsnämnd.Örebro kommun har koll på vilka regler som gäller och vem som har ansvaret och har nu tagit tag i eländet. Det har dock inte vår grannkommun Kumla. Jag misstänker att det är på samma sätt i många andra kommuner och att frågan inte har någon hög prioritet.
Till saken hör att flera av skyltarna är utställda av Svensk släpvagnsreklam AB som tar betalt för att tillhandahålla reklamplatserna. De säger sig också sköta tillstånden vilket dom uppenbarligen inte gör. Företaget säger sig verka i hela Sverige och jag misstänker att de har samma strategi i alla län.
En del tror att det räcker med att flytta skylten några meter för att slippa reglerna men det fungerar inte. Om den står på släpvagn eller inte spelar inte heller någon roll. Står skylten i området mer än 14 dagar så krävs bygglov med medföljande avgifter.
Tillsynsansvaret ligger på kommunens byggnadsnämnd.Örebro kommun har koll på vilka regler som gäller och vem som har ansvaret och har nu tagit tag i eländet. Det har dock inte vår grannkommun Kumla. Jag misstänker att det är på samma sätt i många andra kommuner och att frågan inte har någon hög prioritet.
Till saken hör att flera av skyltarna är utställda av Svensk släpvagnsreklam AB som tar betalt för att tillhandahålla reklamplatserna. De säger sig också sköta tillstånden vilket dom uppenbarligen inte gör. Företaget säger sig verka i hela Sverige och jag misstänker att de har samma strategi i alla län.
En del tror att det räcker med att flytta skylten några meter för att slippa reglerna men det fungerar inte. Om den står på släpvagn eller inte spelar inte heller någon roll. Står skylten i området mer än 14 dagar så krävs bygglov med medföljande avgifter.
Så vad är då definitionen av en reklamskylt?jakop Larsson skrev:I Örebro har det under senare år dykt upp ett tiotal större reklamskyltar längs E20 söder om staden. Enligt de uppgifter jag erhållit så är det länsstyrelsen som ger tillstånd för skyltar utanför vägområdet och stadsplanerat område. Ingen av dessa skyltar har tillstånd. Länsstyrelsen har dock inget ansvar för olagliga skyltar.
I praktiken bör ju varenda lastbilssläp med tryck på som står parkerat mer än 14 dagar i så fall bötfällas för att man då ställt upp reklam. Hur är det med bilsläpkärran med tillverkarens namn på baklemmen? En firmabil med reklam får då absolut inte parkeras mer än 14 dagar? Det kommer att behövas många avgöranden i domstolarna för att man skall få veta vad som gäller. Lika bra att skriva en tydlig lag istället, även om den också kan debatteras så minskar den friheterna betydligt, vilket inte domar kan göra. En dom kommer i de flesta fall att avgöra endast en av alla de osäkerheter som finns runt detta...