Hur gör de med husvagnar som hyr plats för året runt camping? Och hur ofta måste de flyttas för att slippa bygglov?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Marcus_L skrev:
Hur gör de med husvagnar som hyr plats för året runt camping? Och hur ofta måste de flyttas för att slippa bygglov?
Man kan ju tycka att det då ska räcka med att campingägaren har tillstånd för sin verksamhet. Om det sedan är en husvagn som står där i 12 månader eller 12 olika vagnar som står i en månad var spelar ju ingen som helst roll för omvärlden

Man måste ha bygglov för camping, såklart.

Man får inte ha sin husvagn stående hemma vid villan året runt heller, egentligen.

Som nämns i artikeln är ju problemet egentligen inte vagnarna i sig utan att de dyker upp pga ett kryphål i lagar och regler om reklam längs vägarna. Utan reklamen finns ingen anledning att ställa ut vagnarna. Är det då inte bättre att täppa till kryphålet i i de befintliga lagarna än att skapa ytterligare lagar, som säkert även de kommer att begåvas med kryphål? Sen kan det iofs finnas ett värde i att se till att alla vagnar som redan står och förfular omgivningarna också tas bort, inte bara reklamen på dem.

Ur trafiksäkerhetssynpunkt stör jag mig mer på de här lite mer avancerade reklamskyltarna som bla. dykt upp vid E4 före Kista avfarten (norrifrån). En storbildsTV med reklam lagom långt från vägen. När de kör varierande budskap på den så tar den lätt uppmärksamhet från bilkörningen.Och det på en sträcka där många byter fil för att köra av mot Kista, alternativt, nyss kommit ut från Sollentuna.

Finns liknande skyltar vid Uppl. Väsby.

• Gilla
kontorsråttan och 2 till
  • Laddar…
Håller med om att de är störande. Ibland är budskapen dessutom rejält ljusstarka och bländar ordentligt om mörkret fallit. Råkade ut för det strax norr om Uddevalla, kom körande i godan ro och helt plötsligt får man 20 kvadratmeter helljus i nyllet. Inte helt okej.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
engs
huggan skrev:
[länk]
från artikeln:
Det har blivit ett svårlöst problem i hela landet.
Hittar ingen i artikeln om vad problemet är, bara att det är ett problem.
Utvecklar de det någonstans?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
A
Ja, de gigantiska ljusskyltarna med reklam är många tusen gånger mer trafikfarliga än att det står en avdankad buss i något skogsbryn och talar om att det är en kvart kvar till hamburgarna eller att det finns fyra miljoner sorters lösgodis runt hörnet.

Ljusinstallationerna är ju dessutom strategiskt placerade för att fånga uppmärksamheten av så många som möjligt. Och troligtvis även mutade på plats.

• Gilla
Andreas_kalmar och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Vad då nedskräpning? Detta har ingenting med skräp att göra.

Men när ni storstadsbor har druckit ut er Cola eller Fanta, som ni köpt på Donkens Drive Tru, vevar ner fönstret och slänger ut tomburken i diket då är det nedskräpning.

Som dessutom leder till en plågsam död för våra djur.
För när bonden kommer och skär grönfodervallen förvandlas aluminiumburkarna till vassa strimlor.
Som sedan hamnar i ensilaget, som kor, får, grisar och hästar äter under vinterhalvåret.
Och aluminiumstrimlorna skär sönder djurens tarmar.

Så ta med era burkar hem, panta dem på ICA eller COOP,
och förorena inte våra åkrar och betesvallar med ert skräp :thumbdown:
Så det är bara storstadsbor som skräpar ner?
Sen finns inte Cola och fanta på aluminium burk på donken.

Det är inte bara storstadsbor som skräpar ner, men de kanske saknar kunskap om var det är dumt att slänga saker på landet.

Vi från "landet" kan ju dumpa lite komockor på trottoarerna, vi har stövlar och vattenslang att spola av med så oss gör det inget.

Protte

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fast ingenstans har jag sett så mycket nedskräpning som när jag varit hemmavid i Norrland. Gamla skrot bilar, släp och husvagnar eller högar med "bra att ha" skräp som ligger på tomten eller allmänningen. "Det gör inte så mycket, vi har ändå skog nog att gå runt i... Min pappa hällde alltid ut den gamla oljan här och tände på när han bytte olja i bilen." Så det är enligt mig lika illa eller värre bland de från landsbygden, ingen Bullerby stämning där inte.

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Som redan nämnts så räcker det med att man flyttar dessa vagnar en gång per år för att undgå lagen. Frågan är hur långt man måste flytta dem?

En flytt på en decimeter räcker ju för en bil för att parkeringstiden skall börja räknas om (jag vann ett fall rörande felparkering då P-vakten inte skrivit ned ventilpositionerna - jag hade kört iväg och kommit tillbaka och fälldes för att ha stått för länge på parkeringen, men friades senare).

Det blir rejält svårt att reda ut gråzonerna här. Hur länge får jag parkera släpkärran hemma på gården? I flera år så länge jag inte har någon reklam på den? Men om jag har reklam på den då (exempelvis att jag köpt den begagnad från Shell), vad gäller då?

Lika bra att förbjuda reklam på släpvagnar som är platsbunden istället. Det löser McDonalds/Max-problemet, men inte den generella reklam som ofta också finns. Exempelvis så skulle ju reklam som "stanna till på nästa Circle-K och ta en korv" godkännas i så fall.

Det känns inte som om denna domen kommer att ha någon påverkan då bonden med lätthet kan flytta vagnarna med traktorn lite då och då.

Lite trist bara när jordbruken ska övergå till PR och göra mer pengar på sådant än verksamhet som förser Sveriges människor och djur med mat.

För övrigt har jag länge stört mig på en mindre traktorvagn som Biltema har reklam på ståendes en bit utanför stan. Där det står "Biltema - Norra infarten 8 minuter". Det är c:a 1,8 mil till "norra infarten" och merparten av sträckan är markerad 80 :P

Ska man störa sig på att utsikten förstörs så anser jag att det är värre att passera ett jordbruk med 698 olika "ekonomibyggnader" utspridda överallt och den ena fallfärdigare än den andra. En för balmaskinen, en för cykeln, en för den extra ved man högg upp för 5 år sedan, en för soptunnan, en för den avställda lastbilsvagnen man kom över billigt men aldrig använt, en för svärmor, en för bilen och en för reservdelar som bytts ut på traktorerna. Detta för att ladugården redan är fylld med bra-o-ha-grejer sedan hästarnas tid och framåt.
DET tycker jag är fult i jämförelse med ett par vagnar efter vägkanten. :)

O
Nu är jag lite petig, Nu överklagades inte domen till MöD så högsta instans har inte sagt sitt. Så helt vägledande tycker jag väl inte att den är. Men det är bara jag som är negativ :) Men det vore kul å läsa domen så man kan begripa vad som gäller.

O
KnockOnWood skrev:
Nu överdriver du väl riktigt ordentligt?

De få vagnar med reklam som står längs våra vägar tar högst upp en 0,00001% av utsikten från dina motorvägar.
Det finns absolut massor av natur att njuta av där emellan.
Och varför inte kliva ur bilen ibland för att se vår vackra natur?

IRL som det heter numera :)
Det räcker väl med den naturen jag ser på datorn:p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.