Hej,
Vi har för avsikt att öppna upp två nya öppningar ett för fönster och ett för altandörr och även förminska ett befintligt fönster.
Jag har haft ett rådgivande bygglovsmöte med kommunen och allt känns OK förutom att jag inte förstår/hittar information om en detalj. Handläggaren ansåg att det behövs bygglov för fasadändring vilket betyder (om jag fattat rätt) skalaenlig fasadritning, planritning och kontrollplan. Men handläggaren sa även lite vagt att jag "nog behövde lämna in en avväxlingsritning" då ena öppningen är i en långsida och därmed är "typ bärande" (nya öppningen i södra fasaden). Men hon ansåg att det bygglov jag ska söka är för fasadändring. Så jag tolkade det där och då som en light-variant av en K-ritning. Men när jag googlar runt så hittar jag inget om någon avväxlingsritning. Jag frågade om det behövdes beräkningar etc. men det ansåg hon inte.
Så frågan är ju då, vad för underlag behöver dom i denna avväxlingsritning? Någon som har någon input eller erfarenheter från liknande ansökningar? Jag gör gärna så rätt som jag kan första gången.
Så jag hade tänkte skicka detta underlag.
För info: Här är övriga ritningar. Det aktuella fönstret är inringat i blått.
Vi har för avsikt att öppna upp två nya öppningar ett för fönster och ett för altandörr och även förminska ett befintligt fönster.
Jag har haft ett rådgivande bygglovsmöte med kommunen och allt känns OK förutom att jag inte förstår/hittar information om en detalj. Handläggaren ansåg att det behövs bygglov för fasadändring vilket betyder (om jag fattat rätt) skalaenlig fasadritning, planritning och kontrollplan. Men handläggaren sa även lite vagt att jag "nog behövde lämna in en avväxlingsritning" då ena öppningen är i en långsida och därmed är "typ bärande" (nya öppningen i södra fasaden). Men hon ansåg att det bygglov jag ska söka är för fasadändring. Så jag tolkade det där och då som en light-variant av en K-ritning. Men när jag googlar runt så hittar jag inget om någon avväxlingsritning. Jag frågade om det behövdes beräkningar etc. men det ansåg hon inte.
Så frågan är ju då, vad för underlag behöver dom i denna avväxlingsritning? Någon som har någon input eller erfarenheter från liknande ansökningar? Jag gör gärna så rätt som jag kan första gången.
Så jag hade tänkte skicka detta underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För info: Här är övriga ritningar. Det aktuella fönstret är inringat i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar som en handläggare som är ny på jobbet...
självklart måste du ha beräkningar som ligger grund för avväxlingsritningen, även detalj på infästning vore bra.
Googla på konstruktionsritningar så frågar du efter en avväxling så kommer du få hjälp för ca 5-6 tusen kronor.
självklart måste du ha beräkningar som ligger grund för avväxlingsritningen, även detalj på infästning vore bra.
Googla på konstruktionsritningar så frågar du efter en avväxling så kommer du få hjälp för ca 5-6 tusen kronor.
Tack.LaszloToth skrev:
Märkligt, Jag frågade om det var ett bygglov för ingrepp i bärande konstruktion som behövdes, hon sa "nej"....
Jag säger som din handläggare. Lämna in bygglov för fasadändring (gärna före och efter-ritningar). Gör även en avväxlingsritning likt den du visar. Duger den inte så hör byggnadsinspektören (ofta en byggnadsingenjör) av sig för komplettering med eventuella beräkningar eller om det behövs förtydligas något.Viktor.J skrev:
För ingrepp i bärande konstruktion är det vanligtvis en bygganmälan som krävs, men nu bakas det in i bygglovet för fasadändring, så du behöver inte göra två separata ärenden. Jag anser inte du behöver ta in en konsult för dyra pengar i första skedet.
Tack, så är planen. Enda problemet med denna plan är väl om det tar 10 veckor för svar och 10 veckor för komplettering. Men om jag förstått det rätt så kan man få ett startbesked tidigare än så ? Det hade ju varit härligt då renoveringen snart börjar.M MetteKson skrev:Lämna in bygglov för fasadändring (gärna före och efter-ritningar). Gör även en avväxlingsritning likt den du visar. Duger den inte så hör byggnadsinspektören (ofta en byggnadsingenjör) av sig för komplettering med eventuella beräkningar eller om det behövs förtydligas något.
För ingrepp i bärande konstruktion är det vanligtvis en bygganmälan som krävs, men nu bakas det in i bygglovet för fasadändring, så du behöver inte göra två separata ärenden. Jag anser inte du behöver ta in en konsult för dyra pengar i första skedet.
Jag har parallellt hört av mig till handläggaren igen i frågan, men inte fått svar än. Men det lutar åt att jag skickar in ansökan och tar eventuella kompletteringar som dom kommer.
När man visar ursprunglig ritning, visar man då som huset ser ut nu, eller ursprunglig ritning. För det är inte riktigt samma sak i vårt fall (gammalt hus och vi blir nya ägare).
Som huset ser ut innan du byter fönster/dörrar. Den ritningen brukar inte alltid vara ett krav från byggavdelningen, men det underlättar handläggningen. Foton är något som handläggare också gillar, även om det inte heller är krav.Viktor.J skrev:
Tack, så är planen. Enda problemet med denna plan är väl om det tar 10 veckor för svar och 10 veckor för komplettering. Men om jag förstått det rätt så kan man få ett startbesked tidigare än så ? Det hade ju varit härligt då renoveringen snart börjar.
Jag har parallellt hört av mig till handläggaren igen i frågan, men inte fått svar än. Men det lutar åt att jag skickar in ansökan och tar eventuella kompletteringar som dom kommer.
När man visar ursprunglig ritning, visar man då som huset ser ut nu, eller ursprunglig ritning. För det är inte riktigt samma sak i vårt fall (gammalt hus och vi blir nya ägare).
Handläggningstiden för bygglov är upp till 10 veckor (20 v i särskilda fall) och räknas från det att ärendet är komplett. Inom tre veckor från att du lämnat in lovet ska byggavdelningen meddela om några kompletteringar behövs. Drar handläggningen ut på tiden ska avgiften för lovet reduceras.
Som @MetteKson skrev så kan det ta upp till 10+10v tid, men det är bara i särskilda fall och som jag förstått det inte en vanlighet.
Det du söker om känns rätt straight forward och bör således gå snabbt.
Som exempel, när jag sökte fasadändring för montering av takfönster så tog det en dag att få besked, sen har man dock 4v startbesked också som man måste invänta.
Efter det är det fritt fram
Det du söker om känns rätt straight forward och bör således gå snabbt.
Som exempel, när jag sökte fasadändring för montering av takfönster så tog det en dag att få besked, sen har man dock 4v startbesked också som man måste invänta.
Efter det är det fritt fram
Klicka här för att svara