5 190 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Bygglov för att sätta in fönster i bod?
Jag har en liten bod några meter från bostadshuset. Bodens ena vägg (baksidan) gränsar direkt till en grannes tomt (parhus). Ena gaveln ligger direkt mot en gångväg. Där sitter idag ett litet fönster.
Jag funderar nu på att sätta ett fönster på samma sida där boddörren finns, d v s mot min trädgård. Någon som vet om detta kräver bygglov? Boden är liten, ca 4 kvm.
Det nya fönstret skulle vara synligt från gångvägen.
Jag funderar nu på att sätta ett fönster på samma sida där boddörren finns, d v s mot min trädgård. Någon som vet om detta kräver bygglov? Boden är liten, ca 4 kvm.
Det nya fönstret skulle vara synligt från gångvägen.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Ja bygglov krävs troligen, sådana små ändringar kan man ofta få bygglov för med en förenklad hantering. I vissa kommuner kan man få det "över disk" direkt på stadsbyggnadskontoret.
Eftersom boden ligger nära huset, så skulle det kunna finnas brandskyddsregler att följa (lite dyrare fönster). Vet inte om det gäller även en bod, det gäller ex. för ett garage.
Eftersom boden ligger nära huset, så skulle det kunna finnas brandskyddsregler att följa (lite dyrare fönster). Vet inte om det gäller även en bod, det gäller ex. för ett garage.
Jag vet inte om det är olika, men i våran kommun krävs inget bygglov för att sätta in fönster.
Jag var i kontakt med en bygglovhandläggare då jag ville sätta in två takfönster, hon meddelade mig att inget bygglov krävs sålänge man inte ändrar husets form, dvs "balkongfönster" takkupa eller liknande.
Jag var i kontakt med en bygglovhandläggare då jag ville sätta in två takfönster, hon meddelade mig att inget bygglov krävs sålänge man inte ändrar husets form, dvs "balkongfönster" takkupa eller liknande.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Ja det är nog lite ovanligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
En bekant till min fru ville förstora ett fönster i en klädkammare. Det var ett kedjehus, alla grannar hade förstorat fönstret, och någon antydde att det inte var så noga med bygglov.
Maken i familjen som inte kommer från Sverige, var väldigt mån om att allt skulle göras rätt. Vid telefonkontakt med stadsbyggnadskontoret meddelades de att ett så enkelt ärende kunde ordnas över disk under besökstid. Handläggaren backade från det när det framgick att det var ett kedjehus, och de fick senare avslag, eftersom ändringen bara kunde göras om alla kedjehusen ville göra samma ändring... Var ju inte riktigt läge att förklara att alla redan hade gjort denna ändring.
Maken i familjen som inte kommer från Sverige, var väldigt mån om att allt skulle göras rätt. Vid telefonkontakt med stadsbyggnadskontoret meddelades de att ett så enkelt ärende kunde ordnas över disk under besökstid. Handläggaren backade från det när det framgick att det var ett kedjehus, och de fick senare avslag, eftersom ändringen bara kunde göras om alla kedjehusen ville göra samma ändring... Var ju inte riktigt läge att förklara att alla redan hade gjort denna ändring.
Klicka här för att svara