4 095 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Bygglov för ändring i brf?
Sida 1 av 2
Är intresserad av en bostadsrätt som har helrenoverats. Bl a är köket flyttat så vatten o avlopp är omgjort. Krävs bygglov för sådant? Vill inte köpa en lgh och sen åka på att inte rätt tillstånd finns.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Ett väldigt vanligt problem vid sådan flytt är att man missar/fuskar med ventilationen. Vanligt missförstånd att om man har en kolfilterfläkt som släpper ut luften i köket, så behöver man inte ha någon speciell ventilation till köket.
Men det finns krav på imkanal frå ett kök oavsett vilken fläkttyp man har. Och i många fall krävs det att det måste vara just imkanalen som går till det ursprungliga köket. Man får (ofta) inte använda en vanlig ventilationskanal som frånluft från köklet.
Så skall man köpa en lägenhet md flyttat kök bör man sätta sig in i vilka tillstånd som finns, vilka "utredningar" som gjorts om ex. ventilationen.
Det förekommer relativt ofta att det blir underkänt vid nästa ventilationsbesiktning (OVK), med krav på återflytt av köket.
Och OM man har dragit en ventilationstrumma från bef. kök till det nya, så måste den vara brandisolerad, också vanligt fusk, brandisoleringen gör den tjockare.
Men det finns krav på imkanal frå ett kök oavsett vilken fläkttyp man har. Och i många fall krävs det att det måste vara just imkanalen som går till det ursprungliga köket. Man får (ofta) inte använda en vanlig ventilationskanal som frånluft från köklet.
Så skall man köpa en lägenhet md flyttat kök bör man sätta sig in i vilka tillstånd som finns, vilka "utredningar" som gjorts om ex. ventilationen.
Det förekommer relativt ofta att det blir underkänt vid nästa ventilationsbesiktning (OVK), med krav på återflytt av köket.
Och OM man har dragit en ventilationstrumma från bef. kök till det nya, så måste den vara brandisolerad, också vanligt fusk, brandisoleringen gör den tjockare.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Och även om säljaren visar dokumentation på tillstånd från föreningen, så skulle jag ta kontakt med styrelsen och fråga om det. Finns många föreningar där tillstånd iofs. givits, men ofta med villkor om ex. utlåtanden från konstruktör, men detta hoppar medlemmen över. Och så blir det en seg konflikt med föreningen om ombyggnanden som inte följer villkoren. En sådan konflikt vill man inte ärva/köpa.
Jättebra info! Enligt mäklaren är ventilationen godkänd. Men jag ska se till att få papper på det.H hempularen skrev:Ett väldigt vanligt problem vid sådan flytt är att man missar/fuskar med ventilationen. Vanligt missförstånd att om man har en kolfilterfläkt som släpper ut luften i köket, så behöver man inte ha någon speciell ventilation till köket.
Det är exakt det jag vill undvika. Har haft kontakt med ordföranden.H hempularen skrev:Och även om säljaren visar dokumentation på tillstånd från föreningen, så skulle jag ta kontakt med styrelsen och fråga om det. Finns många föreningar där tillstånd iofs. givits, men ofta med villkor om ex. utlåtanden från konstruktör, men detta hoppar medlemmen över. Och så blir det en seg konflikt med föreningen om ombyggnanden som inte följer villkoren. En sådan konflikt vill man inte ärva/köpa.
Har du skriftligt från säljaren på att renoveringen följt alla regler och föreskrifter kan du lättare kräva ersättning om sakförhållanden senare visar att så var inte fallet. Se till att det är en signerad bilaga till kontraktet också.
Om föreningen godkänt ombyggnaden är det föreningens ansvar om det senare blir problem, så klokt att kolla detta. Om tillståndet innehåller villkor så måste dessa vara uppfyllda för att föreningens ansvar ska gälla. Om någon del av förändringen inte är ok och detta upptäcks senare, till exempel vid OVK, så blir det en komplicerad situation mellan bostadsrättsägare och föreningen.C Citrona skrev:
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det där borde spekulanter göra mer.C Citrona skrev:
jag var lite förundrad över hur ovanligt det är att spekulanter ställer frågor till föreningen på den tiden jag var ordf. Skall väl iofs vara glad för det. Men i vår förening hade vi över 100 överlåtelser varje år. Och under de 3 år jag var ordf. blev jag kontaktad ca 5 ggr av spekulanter som undrade över ex. renoveringsplaner (stambyte var under projektering).
Kan vara klokt att höra med kommunen gällande hur de ser på Anmälningsplikt för flytt av kök, så du inte får ärva det sen. Görs nog rätt olika bedömningar i olika kommuner när det kommer till förändrade planlösningar och flytt av kök i lägenheter.
Ja, jag börjar bli lite nojig över det här. Synd, för lägenheten är otroligt snyggt renoverad.O oxöga skrev:
Hej! Ja det krävs absolut tillstånd för den typen av ändringar. Mäklaren ska ha koll på detta, tyvärr har dom sällan det. Kontakta brf:en och läs i stadgarna vad du kan göra med och utan tillstånd. Man kan också tänka så här: Kommer den ombyggnad jag planerar att påverka huset och därigenom andra boende? T ex: Vatten - avlopp - ventilation - bärande väggar etc. Om man köper en lägga i god tro där det senare visar sig att olovlig ändring gjorts kan man bli återställnings-skyldig. (alt. driva ett krav på förra ägaren).C Citrona skrev:
/Helena
Tillstånd från styrelsen finns. Min fråga var om det krävs bygglov.H Helena Vis skrev:Hej! Ja det krävs absolut tillstånd för den typen av ändringar. Mäklaren ska ha koll på detta, tyvärr har dom sällan det. Kontakta brf:en och läs i stadgarna vad du kan göra med och utan tillstånd. Man kan också tänka så här: Kommer den ombyggnad jag planerar att påverka huset och därigenom andra boende? T ex: Vatten - avlopp - ventilation - bärande väggar etc. Om man köper en lägga i god tro där det senare visar sig att olovlig ändring gjorts kan man bli återställnings-skyldig. (alt. driva ett krav på förra ägaren).
/Helena