Jag har nyligen flyttat in i en härlig bostadsrätt, våning 1. Det finns två balkonger till min lägenhet eftersom den tidigare slagits ihop från en 2a & 1a. Jag fick i samband med köpet reda på att föreningen har beslutat att bygga om och bygga ut föreningens balkonger eftersom de befintliga är uttjänta. Jag är så glad över detta.

Tydligen är marken framför balkongerna prickmark.

Vår förening ska skicka in sin ansökan i år och jag skulle vilja få in att balkongerna på vån 1 ska kunna ha en öppning med nedgång ned till den gemensamma gröningen utanför. För min del behöver det inte hägnas in eller sättas staket etc, det hade räckt med en (mobil?) trapp ner så vi få enkel tillgång ut. Det hade varit härligt att ha en ”egen plats” såklart och går det att använda som argument för att bostadsrättsinnehavare ska ta mer ansvar över mark etc är jag helt okay med det. Men primärt är alltså att jag vill kunna komma ut på gräset!

Eftersom lägenheterna ligger en halvtrappa upp skulle vi då med en trapp även tillgodose tillgänglighetskravet anser jag om vi gör det smart.

Lägenheterna skulle garanterat få ett högre värde med framförallt skulle det vara betydligt härligare att bo där med en tillgång till mark.

Utmaningen är att kommunen hävdar det är prickmark och vi får därför inte bygga något där. Dessutom verkar det bli mycket fokus på inglasningens utformning och att min fråga därmed riskerar att drunkna i det.

Jag vill hitta en lösning att komma runt problemet.

Kommunen jag bor i har inte varit direkt konsekvent i deras bygglovsbeviljande. Kvarteret jag bor i består av snarlika bostadsrätter men det som skiljer dem åt är balkongerna (storlek och inglasning) Anledningen att det skiljer sig är att flera föreningar tillåts göra avsteg från detaljplan medans andra fått avslag.

Senast 2019 godkändes en ansökan för inglasade balkonger medans ett avslogs 2020 och ett annat nu senast i år 2021.

Kommunen argumenterar ”De ansökta förändringarna är omfattande och riskerar att kraftigt påverka såväl byggnadens nätta uttryck som området i sin helhet” skriver samhällsbyggnadsförvaltningen i förslaget till beslut. Man konstaterar också att andra föreningar fått bygglov men att många av avvikelserna saknar motivering och att man därmed inte kan hänvisa till dem när man gör nya avsteg i planen. Samhällsbyggnadsnämnden går på förvaltningens linje.

Kommunen hävdar nu att förändringar av fastigheter ska ske ”varsamt”

Föreningen jag bor i är fast besluten att balkongerna ska glasas in.

Bild på hur det ser ut just nu och en skiss på hur föreningens förslag ser ut just nu.

• Bostadsrättshus med två våningar och ouppglada balkonger mot en gemensam grön yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bostadsrättsfastighet med oinglasade balkonger och öppen gräsmatta framför.
    Skapa konto
  • En trevånings tegelbyggnad med balkonger som vetter mot en gemensam gräsmatta i solsken.
    Skapa konto
Ombyggnad som förändrar både storlek och intryck rejält skulle jag säga.
Uppförsbacke om det dessutom krävs att ni ska få undantag från prickmarken. Försök att få lov till inglasning av balkongerna i dess nuvarande storlek istället

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
En (bättre) arkitekt kanske kan komma på ett sätt att få lite större och inglasade balkonger att se mindre anskrämliga ut.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
O
Ja, utan att veta alla förutsättningar och hur det ser ut i området så blir det nog svårt att få igenom det där förslaget om ni väljer att överklaga vidare till Länsstyrelsen och vidare. Som en annan påpekade bör ni nog kontakta en duktig arkitekt för att hitta ett förslag som är mer varsamt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.