49 919 läst ·
159 svar
50k läst
159 svar
bygglov avslaget pga materialval - tips & trix
Jag känner väl till de källor du refererar till och att dina inlägg är verifierbara. Det jag reflekterade över är att en del tips TS får i tråden är på många punkter helt skilda från det du skriver. Detta är intressant eftersom en del svar kommer från medlemmar som jobbar med PBL. Därav min fråga gällande dina erfarenheter inom området, med andra ord vilket perspektiv du ger råd från.L Le Luik skrev:Jag reviderade mitt inlägg av den enkla anledning att jag anser det vara egalt vem jag är eller vad jag jobbar med. Det viktiga är vad jag skriver. Och det går att hitta stöd för det jag säger, även om man kanske måste gräva för att hitta det. Och för mig är rättssäkerheten för den enskilde primär. Det finns en anledning till att reglerna ser ut som de gör, och det är därför jag framför hård kritik mot egna tolkningar av PBL, som man inte kan hitta stöd för t ex i Boverkets Kunskapsbanken.
Redigerat:
Nu är jag inte jätteinsatt i hur det här med isolering och olika materialval fungerar, men hur tjock isolering ska du ha i din betongvägg, och VAD är det som gör att den (tunnare) isoleringen isolerar bättre än den i träväggen?G GustafZ skrev:
Hur tjock blir din betongvägg totalt?
Vad får du för U-värde på dina betongelement och hur kommer de ner till det?
Dessutom, om du väljer en miljövänlig uppvärmning är det garanterat bättre för miljön ihop med ett dåligt isolerat trähus än vad det är med alla de utsläppen som bildas under tillverkningen av dina betongelement..
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Jag är tämligen säker på att dina betongelement inte klår mina 30cm träväggar som är utan isolering när det kommer till U värde.G GustafZ skrev:
Det finns många alternativ i trä som är energieffektiva utan att de har plaster eller glas/stenull.
Jag har noterat att de tipsen är huvudsakligen från grodis och dig. Jag bryr mig inte om vem du är, utan vad du skriver. Och kollar också vad det står i källan, om det finns en sådan angiven.M MetteKson skrev:Jag känner väl till de källor du refererar till och att dina inlägg är verifierbara. Det jag reflekterade över är att en del tips TS får i tråden är på många punkter helt skilda från det du skriver. Detta är intressant eftersom en del svar kommer från medlemmar som jobbar med PBL. Därav min fråga gällande dina erfarenheter inom området, med andra ord vilket perspektiv du ger råd från.
hej violina.Violina skrev:
Nu är jag inte jätteinsatt i hur det här med isolering och olika materialval fungerar, men hur tjock isolering ska du ha i din betongvägg, och VAD är det som gör att den (tunnare) isoleringen isolerar bättre än den i träväggen?
Hur tjock blir din betongvägg totalt?
Vad får du för U-värde på dina betongelement och hur kommer de ner till det?
Dessutom, om du väljer en miljövänlig uppvärmning är det garanterat bättre för miljön ihop med ett dåligt isolerat trähus än vad det är med alla de utsläppen som bildas under tillverkningen av dina betongelement..
ja energiåtgången är en djungel. De element som vi avser sätta upp är ca 35 cm djupa och har ett u-värde på 0,10. Isolervinsten uppstår i att väggen gjuts samman med epc cellplast samt att husets väggar blir förslutade (ihopgjutna) i jämförelse med en reglad vägg där diffussionsspärren är dithäftad.
u värdet kommer säkert en trävägg ner till, men då väggen måste kunna andas så är inte cellplast vidare bra i det sammanhanget.
Ja värmen tar vi från berget (ca 5 grader grundvärme) sen får elen göra resten och ja, vart den kommer ifrån har jag inte en aning om, verkar som alla leverantörer kör sina egna greenwashvarianter så den är nog lika smutsig oavsett.
Gällande energiåtgång kan ja ta ett exempel från studie gjord att lunds universitet. Embrahus Betong medelstora hus tar 21945 kwh För att tillverka (gjuta). Dubblar vi det för vår byggnad är vi uppe på 42000 kwh. Ett års elförbrukning normal villa = 20000 kWh ish antagligen 40000 för denna byggnad). Om vi nu kan minska energiåtgången med bara 10 % så har huset energimässigt återbetalt sin tillverkningsenergiåtgång på 10,1 år. Kan huset stå utan att betongelementen krakelerar på förhoppningsvis Minst 100 år så kan vi nog se energiåtgången för tillverkningen som en liten detalj långa loppet.
Små u-värden får stor inverkan i långa loppet.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
40 000kWh köpt, inkl hushållsel??G GustafZ skrev:hej violina.
ja energiåtgången är en djungel. De element som vi avser sätta upp är ca 35 cm djupa och har ett u-värde på 0,10. Isolervinsten uppstår i att väggen gjuts samman med epc cellplast samt att husets väggar blir förslutade (ihopgjutna) i jämförelse med en reglad vägg där diffussionsspärren är dithäftad.
u värdet kommer säkert en trävägg ner till, men då väggen måste kunna andas så är inte cellplast vidare bra i det sammanhanget.
Ja värmen tar vi från berget (ca 5 grader grundvärme) sen får elen göra resten och ja, vart den kommer ifrån har jag inte en aning om, verkar som alla leverantörer kör sina egna greenwashvarianter så den är nog lika smutsig oavsett.
Gällande energiåtgång kan ja ta ett exempel från studie gjord att lunds universitet. Embrahus Betong medelstora hus tar 21945 kwh För att tillverka (gjuta). Dubblar vi det för vår byggnad är vi uppe på 42000 kwh. Ett års elförbrukning normal villa = 20000 kWh ish antagligen 40000 för denna byggnad). Om vi nu kan minska energiåtgången med bara 10 % så har huset energimässigt återbetalt sin tillverkningsenergiåtgång på 10,1 år. Kan huset stå utan att betongelementen krakelerar på förhoppningsvis Minst 100 år så kan vi nog se energiåtgången för tillverkningen som en liten detalj långa loppet.
Små u-värden får stor inverkan i långa loppet.
Fast jag pratar inte om energiåtgång, jag pratar om miljöpåverkan..G GustafZ skrev:hej violina.
ja energiåtgången är en djungel. De element som vi avser sätta upp är ca 35 cm djupa och har ett u-värde på 0,10. Isolervinsten uppstår i att väggen gjuts samman med epc cellplast samt att husets väggar blir förslutade (ihopgjutna) i jämförelse med en reglad vägg där diffussionsspärren är dithäftad.
u värdet kommer säkert en trävägg ner till, men då väggen måste kunna andas så är inte cellplast vidare bra i det sammanhanget.
Ja värmen tar vi från berget (ca 5 grader grundvärme) sen får elen göra resten och ja, vart den kommer ifrån har jag inte en aning om, verkar som alla leverantörer kör sina egna greenwashvarianter så den är nog lika smutsig oavsett.
Gällande energiåtgång kan ja ta ett exempel från studie gjord att lunds universitet. Embrahus Betong medelstora hus tar 21945 kwh För att tillverka (gjuta). Dubblar vi det för vår byggnad är vi uppe på 42000 kwh. Ett års elförbrukning normal villa = 20000 kWh ish antagligen 40000 för denna byggnad). Om vi nu kan minska energiåtgången med bara 10 % så har huset energimässigt återbetalt sin tillverkningsenergiåtgång på 10,1 år. Kan huset stå utan att betongelementen krakelerar på förhoppningsvis Minst 100 år så kan vi nog se energiåtgången för tillverkningen som en liten detalj långa loppet.
Små u-värden får stor inverkan i långa loppet.
Ett träd när det växer binder koldioxid (alltså minskar växthusgaserna i atmosfären) det är alltså väldigt bra ur miljösynpunkt. Väljer man dessutom en miljövänlig isolering gör man dubbelt bra för miljön..
Betongframställning är verkligen inte bra för miljön och inte att tillverka frigolit heller..
Jag kan faktiskt inte förstå hur någon kan vilja bygga ett hus i betong.. (men då är jag uppvuxen i betongjungeln i ett lägenhetskomplex)
förstår hur du tänker Violina och som blivande skogsekonom är jag inte heller stormförtjust i material som betong. Energiåtgång för mig är dock direkt länkat till miljöpåverkan, kan vi spara in 4000 kWh varje år på uppvärmning så kan den elen istället användas till Exempelvis elfordon vilket motsvarar 2300 mil i en tesla.Violina skrev:
Fast jag pratar inte om energiåtgång, jag pratar om miljöpåverkan..
Ett träd när det växer binder koldioxid (alltså minskar växthusgaserna i atmosfären) det är alltså väldigt bra ur miljösynpunkt. Väljer man dessutom en miljövänlig isolering gör man dubbelt bra för miljön..
Betongframställning är verkligen inte bra för miljön och inte att tillverka frigolit heller..
Jag kan faktiskt inte förstå hur någon kan vilja bygga ett hus i betong.. (men då är jag uppvuxen i betongjungeln i ett lägenhetskomplex)
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
På nyproduktion kan detta inte stämma. Ni måste väl ändå ha pump för att klara BBR. Eller skall du förlita dig på solceller och skatteavdrag?G GustafZ skrev:
G GustafZ skrev:Tack för frågan mettekson, ja i nuläget ligger överklagan hos länsstyrelsen , har inte fått några uppgifter om hur handläggningen fortlöper eller om de behövs kompletterande uppgifter.
Hej Gustav Z, jag har med intresse idag läst tråden och har ett principiellt intresse av att höra utgången. Jag arbetar som arkitekt med särskild kompetens rörande kutrurhistoriska byggnader men är också särkilt intresserad av bygglovsprocessen och överklaganden eftersom vi oftare och oftare stöter på problem besläktade med dina. Tex användande av nya material, och ibland imiterande. Imiterande är ingen ny föresteelse för övrigt, målning utförd för att imitera ädla träslag och dyrbar sten har lång historia. Problemet är att många har inställningen att endast det som redan är gjort ska få förekomma.
Har du möjlighet redovisa utgången så är jag idel öron. Du kan hitta mina kontaktuppgifter på vår hemsida barkk.se, om du vill ventilera några aspekter i frågeställningen.
Om inte så ser jag fram emot en avstämning i tråden.
Med vänlig hälsning
tornor
arkitekt SAR/ MSA
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Min överklagan om Materialval, ligger även den hos Länsstyrelsen (i Stockholm), de räknar med cirka 5 månaders handläggningstid.
Materialet som är inskickat kan man se på https://diarium.lansstyrelsen.se/Case/CaseInfo.aspx?caseID=3458867
Om man är intresserad kan man komma åt själva dokumenten, kanske inte via hemsidan utan få dem skickade till sig via Länsstyrelsens kundtjänst. Allt är ju offentlig handling men får av GDPR-skäl inte läggas upp på nätet.
Det intressanta är att moderaterna faktiskt engagerade sig i min fråga, och la in en reservation och ville gå emot tjänstemännen men blev nedröstade (vi har socialdemokratisk majoritet i Södertälje).
Materialet som är inskickat kan man se på https://diarium.lansstyrelsen.se/Case/CaseInfo.aspx?caseID=3458867
Om man är intresserad kan man komma åt själva dokumenten, kanske inte via hemsidan utan få dem skickade till sig via Länsstyrelsens kundtjänst. Allt är ju offentlig handling men får av GDPR-skäl inte läggas upp på nätet.
Det intressanta är att moderaterna faktiskt engagerade sig i min fråga, och la in en reservation och ville gå emot tjänstemännen men blev nedröstade (vi har socialdemokratisk majoritet i Södertälje).
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Ni som överklagat avslag på bygglov till länsstyrelsen.
Är ni medveten om vad och hur de behandlar er överklagan?
Är ni medveten om vad och hur de behandlar er överklagan?