Om jag vill bygga mitt Attefallshus 4,49 meter från grannens tomtgräns och grannen motsätter sig detta kan jag ju begära bygglov hos kommunen. Om byggnadsnämnden säger OK och jag bygger mitt attefallshus. Kan jag sedan hävda att detta hus är en komplementbyggnad (förutsätter naturligtvis att detaljplanen accepterar "Attefallsbyggnaden" som komplementbyggnad och den inte är planstridig utöver det lovliga avståndet mot grannen) och begära startbesked för ett Attefallshus.

Frågan kan också formuleras som, försvinner "Attefalls-klassificeringen" för byggnaden när jag begär bygglov för en "Attefalls"-byggnad?

Nästa fråga är naturligtvis, kan jag kräva att kommunen bygglovsprövar ett Attefallshus även om den är helt planenlig?

Försökt googla på det men hittar ingenting.

Om du söker och får bygglov för en komplementbyggnad så är det inget sk "Attefallshus", även om det råkar vara under 25 kvm. Alltså kan du sedan uppföra ett Attefallshus utöver detta.

Ja man kan söka bygglov för en åtgärd som inte är bygglovpliktig. PBL 8 kap 14§:
Även om en åtgärd med ett byggnadsverk eller mark inte kräver bygglov, rivningslov eller marklov, får den som avser att vidta åtgärden ansöka om att åtgärden prövas och har rätt att få sin ansökan prövad som om åtgärden krävde lov. Prövningen ska avse åtgärdens förenlighet med denna lag.

Okey, så definitionsmässigt kan inte ett Attefallshus ha ett lovbeslut, då är det en vanlig komplementbyggnad som konstaterats vara planenlig eller planenlig med mindre avvikelse.

Ja
I grunden är Attefall namnet på ett par speciella regler om undantag från bygglovplikt (för vissa mindre komplementbyggnader, tillbyggnader och takkupor)

Sen börjar det säljas t.ex. byggsatser till "Attefallshus" och de kan naturligtvis även användas i situationer när man behöver bygglov... Och sedan kallar folk alla möjliga stugor av en viss storlek för det...eller väldigt små hus som ändå är utrustade för komplett boende med kök och bad.

Det är naturligt att ord utvecklas så och att allmänspråket skiljer sig från de mer exakta betydelserna i fackspråket.

I ditt exempel så bygger du antingen med bygglov och då gäller allt annat som följer med det.
Eller så bygger du enligt attefallsregeln och då ska du uppfylla alla villkor där (antingen grannemedgivande eller avstånd till gräns bl.a.)

• Gilla
Tänka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.