3 248 läst ·
30 svar
3k läst
30 svar
Bygglov - Anstånd pga kommande detaljplan
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nu gissar jag litre. Men i beslutsögonblicket tror jag att det finns ETT förslag som avslås eller godkänns. Blir det avslag så är hela bygglovet avslaget.
I vanliga fall har man ju en dialog med handläggaren, sådant som inte kommer att godkännas förhandlas bort. Och till slut finns det ett förslag som hanläggaren i många fall kan godkänna på egen hand. Kommer man intre överens med handläggaren kan man begära att frågan skall tas upp i byggnadsnämnden som i 99 fall av 100 följer handläggarens bedömning. Dvs. handläggaren avslår aldrig ett bygglov, handläggaren kan i de flesta fall godkänna bygglov på delegation från nämnden. Gillar inte handläggaren förslaget så rekommenderar han avslag i nämnden. Men det formella negativa beslutet tas av nämnden. Och blir då möjligt att överklaga.
I vanliga fall har man ju en dialog med handläggaren, sådant som inte kommer att godkännas förhandlas bort. Och till slut finns det ett förslag som hanläggaren i många fall kan godkänna på egen hand. Kommer man intre överens med handläggaren kan man begära att frågan skall tas upp i byggnadsnämnden som i 99 fall av 100 följer handläggarens bedömning. Dvs. handläggaren avslår aldrig ett bygglov, handläggaren kan i de flesta fall godkänna bygglov på delegation från nämnden. Gillar inte handläggaren förslaget så rekommenderar han avslag i nämnden. Men det formella negativa beslutet tas av nämnden. Och blir då möjligt att överklaga.
Tack.H hempularen skrev:Nu gissar jag litre. Men i beslutsögonblicket tror jag att det finns ETT förslag som avslås eller godkänns. Blir det avslag så är hela bygglovet avslaget.
Tänkte mer i normala fall vad som händer men då fick jag svar om det.
Vi får se vad som händer nu, väntar svar från Jurist och sakkunnig.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 804 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 804 inlägg
R RulleBulle skrev:
Ja det är lovet i helhet som får ett ok eller inte.R RulleBulle skrev:I våran ansökan hade vi 3 delar med, husets tillbyggnader och diverse ändringar med nya fönster bla. Garaget och pool.
Har ni koll på om de kan neka en del men godkänna resten tex eller slår dom ner på hela ansökan om en grej inte funkar?
Säg tex att poolen inte får byggas, slår dom ner på hela eller kommer de säga kör på med hus och garage men poolen får ni inte göra?
Däremot med bra dialog med handläggare kan man ju lämna in ändringar och ta bort de delar som de säger inte kommer kunna godkännas.
Jag tror den nya detaljplanen säger max 180m2 vilket är 1m2 mer än jag har idag så oavsett är jag nog låst i framtiden. Jag har haft en misstanke att det detaljplan skulle komma i framtiden därför skickade jag in bygglovsansökan på allt jag önskar nu.T TypRätt skrev:
Okej, men eftersom min fastighet saknar detaljplan idag så känns det hela som ett givande och tagande.U Utsliten och utdömd skrev:
Vi får se vad han säger, har dragit iväg ett mail till honom.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Nu har det gått en tid sen sist jag skrev.
Det som hänt är att jag haft ett möte med handläggaren där jag försökte hitta ett sätt att komma vidare. Jag erbjöd mig att ta bort garaget och poolen från ansökan för att komma vidare med huset.
Handläggaren sa att han skulle kolla upp lite saker och återkomma med svar.
Svaret jag fick var rätt tröttsamt.
I kort så var det att om jag tar bort garaget och poolen så såg dom inga hinder till tillbyggnad så länge jag håller mig till 140 BYA och 280 BTA vilket alltså är det som gäller i den kommande detaljplanen. Här förlorade jag tålamodet och nu har jag tagit in jurister och överlämnat allt till dom.
Detta med anledning till att jag försökt möta dom och kompromissat bort garage samt pool, vad kompromissade kommunen med då? Ingenting!
Det roliga är att idag så överskrider mitt hus samtliga mått dom vill att jag ska förhålla mig till.
Alltså mitt hus har en platta på ca 100m2 sedan ligger en altan runt hela kåken och stora delar av alten ligger ovan mark upp till 2m ovan mark så detta räknas i BYA.
Skulle jag då riva all altan (den fantastiska uteplatsen mot vattnet) så skulle jag få bygga ut 40m2 av huset (vi har ansökt om 84m2 tillbyggnad totalt).
Återigen, ingen som helst kompromiss från deras sida.
Idag fick vi dessutom svar efter att juristerna tryckt på för besked att han kommer skicka en önskan om avslag till byggnadsnämnden alltså inget prat om anstånd längre.
”Fastigheten bebyggs i förslaget med cirka 432 kvadratmeter byggnadsarea vilket kommer bli dominerande i området och stads- och landskapsbilden.
Motsvarande lovligt uppförd bebyggelse har inte kunnat hittas i närområdet med snarlika förutsättningar.”
Det låter som vi bygger ett slott men de gör vi inte. Ytan i huset blir ca 240m2 boarea vilket är stort men inget extremt mätt i dagens mått sen måste man tillägga att huset är bygg på en sluttade tomt så för att kunna nyttja tomten måste man ha altaner runt huset osv därför låter det så groteskt när han skriver 430m2.
Ja vi får se vad som händer men vi kommer att gå vidare till länstyrelsen.
Det som hänt är att jag haft ett möte med handläggaren där jag försökte hitta ett sätt att komma vidare. Jag erbjöd mig att ta bort garaget och poolen från ansökan för att komma vidare med huset.
Handläggaren sa att han skulle kolla upp lite saker och återkomma med svar.
Svaret jag fick var rätt tröttsamt.
I kort så var det att om jag tar bort garaget och poolen så såg dom inga hinder till tillbyggnad så länge jag håller mig till 140 BYA och 280 BTA vilket alltså är det som gäller i den kommande detaljplanen. Här förlorade jag tålamodet och nu har jag tagit in jurister och överlämnat allt till dom.
Detta med anledning till att jag försökt möta dom och kompromissat bort garage samt pool, vad kompromissade kommunen med då? Ingenting!
Det roliga är att idag så överskrider mitt hus samtliga mått dom vill att jag ska förhålla mig till.
Alltså mitt hus har en platta på ca 100m2 sedan ligger en altan runt hela kåken och stora delar av alten ligger ovan mark upp till 2m ovan mark så detta räknas i BYA.
Skulle jag då riva all altan (den fantastiska uteplatsen mot vattnet) så skulle jag få bygga ut 40m2 av huset (vi har ansökt om 84m2 tillbyggnad totalt).
Återigen, ingen som helst kompromiss från deras sida.
Idag fick vi dessutom svar efter att juristerna tryckt på för besked att han kommer skicka en önskan om avslag till byggnadsnämnden alltså inget prat om anstånd längre.
”Fastigheten bebyggs i förslaget med cirka 432 kvadratmeter byggnadsarea vilket kommer bli dominerande i området och stads- och landskapsbilden.
Motsvarande lovligt uppförd bebyggelse har inte kunnat hittas i närområdet med snarlika förutsättningar.”
Det låter som vi bygger ett slott men de gör vi inte. Ytan i huset blir ca 240m2 boarea vilket är stort men inget extremt mätt i dagens mått sen måste man tillägga att huset är bygg på en sluttade tomt så för att kunna nyttja tomten måste man ha altaner runt huset osv därför låter det så groteskt när han skriver 430m2.
Ja vi får se vad som händer men vi kommer att gå vidare till länstyrelsen.
Skogsägare
· 23 254 inlägg
Vad får dig att tro att regler är något du kan kompromissa med kommunen om? Förhoppningsvis är deras linje att de regler som finns ska följas, inte att de är en utgångspunkt att kompromissa från.R RulleBulle skrev:
Jag sympatiserar sällan med de regler vi har, utan tycker överlag att de tillerkänner den enskilde för lite frihet, men om de väl finns är det betydligt rimligare att de är tydliga och distinkta än något man förhandlar om.
Anledningen är ju att om du läser ovan det jag skrivit så är det extremt luddigt så nej det finns inte regler för allt utan det är väldigt mkt tyckande.Nötegårdsgubben skrev:
Vad får dig att tro att regler är något du kan kompromissa med kommunen om? Förhoppningsvis är deras linje att de regler som finns ska följas, inte att de är en utgångspunkt att kompromissa från.
Jag sympatiserar sällan med de regler vi har, utan tycker överlag att de tillerkänner den enskilde för lite frihet, men om de väl finns är det betydligt rimligare att de är tydliga och distinkta än något man förhandlar om.
Jag saknar detaljplan men en dentaljplan är på gång däremot är de lång tid kvar.
Och kommuner kan kompromissa, finns flera fall där de hänt. Även min handläggare formulerar sig så men anser inte han att han vill i detta fall.
Jag skulle säga att kommunens ”kompromiss” här är att de är villiga att pröva din ansökan om tillbyggnad (- garage och pool) under pågående planarbete. Alternativet är anstånd av bygglov för alla åtgärder. Du har alltså möjlighet att påbörja tillbyggnad nu och inte behöva vänta på att planarbetet är klart.
Vad är det du vill att kommunen ska göra i din situationen? Det är svårt för kommunen att ”kompromissa” när de har en lagstiftning att förhålla dig till.
Vad är det du vill att kommunen ska göra i din situationen? Det är svårt för kommunen att ”kompromissa” när de har en lagstiftning att förhålla dig till.
Skogsägare
· 23 254 inlägg
Jag har läst tråden, och jag anser att det mycket väl kan vara så att kommunen är snett ute i bl.a. tidsramar och jag tycker att det är absurt att en icke-befintlig detaljplan får lägga en våt filt över allt byggande fram tills den eventuellt träder i kraft.R RulleBulle skrev:Anledningen är ju att om du läser ovan det jag skrivit så är det extremt luddigt så nej det finns inte regler för allt utan det är väldigt mkt tyckande.
Jag saknar detaljplan men en dentaljplan är på gång däremot är de lång tid kvar.
Och kommuner kan kompromissa, finns flera fall där de hänt. Även min handläggare formulerar sig så men anser inte han att han vill i detta fall.
Det var känslan av att du ansåg att det var någon form av rättighet att få kompromissa med kommunen om dessa kommande regler som jag vände mig emot.
Nej det är inte en rättighet jag menade. Tyckte bara jag visade att jag försökte möta dom men dom är helt ovilliga att möta tillbaka. Kan tycka att de är ett lite av specialfall där det inte är så vanligt att man hamnar i denna position.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har läst tråden, och jag anser att det mycket väl kan vara så att kommunen är snett ute i bl.a. tidsramar och jag tycker att det är absurt att en icke-befintlig detaljplan får lägga en våt filt över allt byggande fram tills den eventuellt träder i kraft.
Det var känslan av att du ansåg att det var någon form av rättighet att få kompromissa med kommunen om dessa kommande regler som jag vände mig emot.
Han skriver i något mail att det är ok att hus avviker från detaljplan men i det här fallet väljer dom att inte göra det.
Skulle jag visa mailen från handläggaren skulle ni förstå mer men jag vill inte blotta mig eller han.
Han skrev bl.a. det finns ett hus som är större i området men det är ett gammalt bygglov så de tar vi inte hänsyn till 🧐
Aja men uppskattar din input.
I och med att vi idag saknar detaljplan och den kommande ska komma för granskning först 2026 vilket jag kommer bli försenat då alla grannar överklagat så hade jag uppskattat dom att släppa igenom mitt ärende då de verkar ha hamnat mellan stolarna hos dom. Jag vet att dom inte vill göra de för att dom vill inte riskera sabotera kommande detaljplan men samtidigt skrev handläggaren vid ett tillfälle att husen kan ibland avvika från detaljplanen men då undrar man varför dom inte går med på mitt hus och det som alltid nämner som ett nål i ögat är garaget, dom anser att huset är helt okej vilket han skrivit men de e garaget dom stör sig på därför har jag erbjudit mig att ta bort det men då kommer dom tillbaka med att jag måste förhålla mig till m2 regler som kanske kan komma om 2-3 om de inte överklagas.M MetteKson skrev:Jag skulle säga att kommunens ”kompromiss” här är att de är villiga att pröva din ansökan om tillbyggnad (- garage och pool) under pågående planarbete. Alternativet är anstånd av bygglov för alla åtgärder. Du har alltså möjlighet att påbörja tillbyggnad nu och inte behöva vänta på att planarbetet är klart.