4 593 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Byggkreditiv/ränta?
Har precis gjort klart byggkreditivet hos banken och gått igenom alla kostnader som ingår. Idag när jag kollade min banksida så ser jag att hela räntekostnaden på byggkreditivet är draget, i förskott. Kreditivet gäller ju ett år men betalar man verkligen räntan på hela summan i förskott? Vi fick dessutom 100' extra på kreditivet vilket ju gör räntan högre. Vi tänker inte heller utnyttja hela kreditivet utan använda så mycket som möjligt av egna pengar. Ska förstås prata med banken men vill få lite idéer och tankar härifrån först.
Kan nån förklara?
Kan nån förklara?
Är det inte pantbreven ni fått betala för då? Betalas ju så fort att det är upplagt... 
Är det draget då och inte reserverat bara? Om det är draget är det ju något som är fel. Ett kreditiv fungerar ju så att du har möjlighet att nyttja kredit upp till ett visst belopp, men ränta dras på det du lyft den dagen ränteavräkningen sker. Om de drar räntan i förväg så pratar vi inte om ett kreditiv utan om ett lån med förutbestämd förfallodag. Vilket belopp har dragits och till vilken räntesats?
Har läst papperen lite bättre och det är en kreditavgift på 1% på hela krediten som vi betalat, sen tillkommer de andra lyften med 5% ränta. Jag antar att det inte bara är Handelsbanken som gör sånt utan även andra banker men jag får erkänna att jag inte hade koll på detta. Tycker inte heller att vår bankkontakt förklarade just den avgiften ordentligt... 
Det känns lite surt att dels betala en saftig avgift för upplägget, sen 1% på krediten och så småningom ränta på alla lyft som kommer.
Det känns lite surt att dels betala en saftig avgift för upplägget, sen 1% på krediten och så småningom ränta på alla lyft som kommer.
Menar du att ni fått betala ett femsiffrigt belopp i kreditivavgift, (10 000 per miljon i kreditiv) PLUS 4 500 kr i kreditivavgift (för VAD?) och utöver det en ränta på 5% löpande?
Spontant skulle jag säga att ni blivit jävligt mjölkade.
Alla dessa kostnader är "förhandlingsbara".
Spontant skulle jag säga att ni blivit jävligt mjölkade.
Alla dessa kostnader är "förhandlingsbara".
Håller med, det lät väldigt saftigt, så gjorde inte vår bank för bara någon månad sen.
Uppläggningsavgift på två tusen kom vi inte undan, men 1% i kreditavgift på hela kreditivet låter väldigt märkligt. 5% i löpande kreditivränta tycker jag spontant låter ganska högt.
Uppläggningsavgift på två tusen kom vi inte undan, men 1% i kreditavgift på hela kreditivet låter väldigt märkligt. 5% i löpande kreditivränta tycker jag spontant låter ganska högt.
Har samma som du på Handelsbanken. De tar 1% per år av beviljat kreditiv i förvaltningsavgift. Kan tänka mig att det skall täcka det löpande arbetet med att betala fakturorna mm. Rätt saftigt, men det verkar vara standard hos SHB... Även jag ligger nu på runt 5% dipsränta, dvs. ränta på disponerat belopp.
Den här typen av förhandlingsbara avgifter gör att man blir riktigt förbannad på bankerna. När vi lade upp kreditivet (stressigt som satan på en alldeles för kort lunch) så kom det med både en avgift och 1 % på hela beloppet, trots att det inte diskuterades på mötet ("Jag har fixat så billigt jag kan, skriv på"). Jag upptäckte det inte förrän jag fick en avisering om betalning: ringde upp banktjänstemannen som direkt sa: "Oj, det där ska ju inte vara med" och tog bort både avgiften och den där procenten, sedan betalade vi bara för lyften. Det är ju ganska uppenbart att det är ett lurendrejeri. Det var ju inte en förhandling; så fort jag visade att jag kände till att inte alla betalar den där avgiften så togs den bort. Bankerna utnyttjar kunskapsglappet mellan sig själva och kunderna helt hejdlöst. Klart att det var naivt av mig att skriva på utan att kolla ordentligt, men jag trodde faktiskt (då) att en bank tar hand om lojala kunder.
Banken i fråga är Swedbank, som vi fortfarande har, men med annan tjänsteman.
Banken i fråga är Swedbank, som vi fortfarande har, men med annan tjänsteman.
Jag ringde runt till bankernas kundservice igår kväll efter att ha läst alla svar här på sidan, men ingen kunde riktigt reglerna kring byggkreditiv. Har i alla fall bokat ett möte med vår gamla bank Nordea idag, för att se vad dom kan göra. Vi har fått bra hjälp på Handelsbanken av vår kontakt där så jag vill inte gå dit och bråka förrän jag har nåt att komma med, men visst känner vi oss lurade...
Klicka här för att svara