1 674 läst ·
32 svar
2k läst
32 svar
Byggkreditiv i Umeå 4,25% Bra eller dåligt?
Vet ej om det är någon tröst Jecsa_J - men vi får 3-månadersräntan + 1% på vårat kreditiv (inga övriga avgifter) dvs 4,45% på Nordea i Sundsvall. 
Betalar vi mest i landet månne??
Vi har dock inte jämfört med några andra i stan - sparar det tills lånen ska placeras...
Betalar vi mest i landet månne??
Vi har dock inte jämfört med några andra i stan - sparar det tills lånen ska placeras...
Ni som redovisar kreditiv på runt 3%. Har ni möjligtvis s.k. kontrakts-ränta dessutom. Det är ju annars något som kan vara lite av "finstilt" i villkoren men innebär trots allt en helt annan effektiv ränta på kreditivet. Om ni inte är säkra, kolla upp !!
nobba:
Har ni förhandlat om räntorna något?
Jag fick två banker som gick med på 3,95% efter mycket budgivning........den ena tar 2000:- för att lägga upp lånen och den andra 4500:-, inga övriga avgifter.
Tyvärr det lägsta jag lyckades komma......men ändå lägst bland dem på jobbet som håller på att bygga samtidigt......de hade fått mellan 4,5 och 4,95%.... :-/
Har ni förhandlat om räntorna något?
Jag fick två banker som gick med på 3,95% efter mycket budgivning........den ena tar 2000:- för att lägga upp lånen och den andra 4500:-, inga övriga avgifter.
Tyvärr det lägsta jag lyckades komma......men ändå lägst bland dem på jobbet som håller på att bygga samtidigt......de hade fått mellan 4,5 och 4,95%.... :-/
Som nobba säger så måste ju kontraktsräntan räkans med. Den är ju viktigare är räntan på kreditivet eftersom man betalr den hela tiden.
Ex1 Ränta 3%, kontraktsränta 1,5%
Ex 2 Ränta 4%, kontraktsränta 0,5%
Där är ex 2 förmånligare, sen kommer ju uppläggningsavgifter etc med i kalkylen.
Ex1 Ränta 3%, kontraktsränta 1,5%
Ex 2 Ränta 4%, kontraktsränta 0,5%
Där är ex 2 förmånligare, sen kommer ju uppläggningsavgifter etc med i kalkylen.
Ingen kontraktsränta, endast ränta på utnyttjade pengar, ingen uppläggningsavgift, ingen "straffavgift" om vi inte väljer att ta lånen där. 8)nobba skrev:
Vi har, utan att förhandla fått byggkreditivränta på 3.25. Vilken bank är det som har lämnat under 3%? Det skulle vara trevligt att veta.
Tack för denna länk.
Hade byggkreditivränta på 5%.
Vi belastade kreditivet först när huset stod stommonterat och husfirman skulle ha betalt.
Vi har M.A.O betalat plattan , marken och alla avgifter själva.
Jag tyckte att 5% var åt h**vete och bara genom att ringa och klaga och hänvisa till denna sida så sänkte de till 3,9%. Helt ok tycker jag då kreditivet endast varar några månader men det ger ju blodad tand inför förhandlingen om det riktiga lånet.
Hade byggkreditivränta på 5%.
Vi belastade kreditivet först när huset stod stommonterat och husfirman skulle ha betalt.
Vi har M.A.O betalat plattan , marken och alla avgifter själva.
Jag tyckte att 5% var åt h**vete och bara genom att ringa och klaga och hänvisa till denna sida så sänkte de till 3,9%. Helt ok tycker jag då kreditivet endast varar några månader men det ger ju blodad tand inför förhandlingen om det riktiga lånet.