Dom har glömt att bulta fast sista mastsektionen/erna ser det ut som. Man ser på bilden att det inte är såna skador som man bör förvänta sig av att man sliter av/ur 4st m24 bultar ur mastsektionen.

En alimakhiss kan inte åka av genom att man glömt sätta stoppar det som händer är att man kommer stå och hoppa på slutet av kuggstången och skaka lös plomberna. Den kan inte åka upp och lös eftersom att varje mastsektion har sina egna kuggstång och motorerna sitter ovanför alla styrningar. Så drivkuggarna tappar sin drivning innan korgen får möjlighet att komma lös från masten.

Troligen så har dom mastat på 2-3sektioner åt gången med kran och sen glömt sista bultförbandet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Allman och 13 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det konstiga med dagens direktsändning med byggföretagets VD är att det är aldrig företagens ansvar att underrätta om dödsfall utan det är polisens, är det ingen annan som regera på det?

Det är jättetragiskt det som hänt och bra om detta nu utreds till botten om vad som gått fel..
Om polisen under en utredning påträffar avlidna männniskor är det polisens ansvar att underrätta anhöriga.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D
Isakare Isakare skrev:
Fruktansvärt ☹️😥 våra tankar går till de drabbade idag.
Man undrar hur det kan hända.
Pratade om det på jobbet, då berättade kollegan om en hiss han åkte mycket på ett bygge.

Dessa hissar går ju på en kuggstång med kugghjul, hänger inte i vajer som en vanlig hiss.

Kollegan åkte längst upp varje dag och såg då kuggstången genom gallret, och att hissen stannade ca 30 cm innan kuggstången tog slut, och det fanns inget fysiskt stopp på stången längst upp.
Han frågade en gång en annan byggubbe, vad händer om hissen inte stannar ??
"Då hoppar hissen av" blev det korta svaret.
Efter den gången höll kollegan alltid handen på nödstoppet när hissen närmade sig toppen "satan vad nojig jag över att åka i den hissen"

Nån här som sett det ?? Ska det finnas ett fysiskt stopp på kuggstången ??
Nej, brukar aldrig finnas ett fysiskt stopp där. Har också tänkt tanken om brytaren inte funkar på dessa. När den tanken väl har satt sig i huvudet är det svårt att bli av med den.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Dom har glömt att bulta fast sista mastsektionen/erna ser det ut som. Man ser på bilden att det inte är såna skador som man bör förvänta sig av att man sliter av/ur 4st m24 bultar ur mastsektionen.

En alimakhiss kan inte åka av genom att man glömt sätta stoppar det som händer är att man kommer stå och hoppa på slutet av kuggstången och skaka lös plomberna. Den kan inte åka upp och lös eftersom att varje mastsektion har sina egna kuggstång och motorerna sitter ovanför alla styrningar. Så drivkuggarna tappar sin drivning innan korgen får möjlighet att komma lös från masten.

Troligen så har dom mastat på 2-3sektioner åt gången med kran och sen glömt sista bultförbandet.
Om jag förstått rätt så förlängdes den förra veckan.
Har två st på mitt ena bygge,dock annat fabrikat.den ena är 50 m den andra är 70m..
 
  • Gilla
Mats-S och 3 till
  • Laddar…
Borde man inte ha märkt att översta delen sitter lös på en hel vecka?

"– I tisdags var de där och höjde, sedan dess har hissen gått fullt, säger regionchefen på företaget."
 
  • Gilla
Nelgmo
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Om polisen under en utredning påträffar avlidna männniskor är det polisens ansvar att underrätta anhöriga.
Jag tror att om dom var döda på plats så brukar polisen göra det, om dom dör under ambulansfärd eller på sjukhus så brukar läkaren ge beskedet..

Har för mig att det inte är arbetsgivarens ansvar..
 
Har den körts högst upp tidigare? Inte så säkert
 
  • Gilla
  • Wow
Exuperance och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Jag tror att om dom var döda på plats så brukar polisen göra det, om dom dör under ambulansfärd eller på sjukhus så brukar läkaren ge beskedet..

Har för mig att det inte är arbetsgivarens ansvar..
Nej det är inte en arbetsgivares ansvar, och precis som du skriver.
Värsta uppdraget för en polis att åka hem till anhöriga.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 3 till
  • Laddar…
Här kan man dock ana att förseningarna ned att komma i kontakt med anhöriga beror på att flera (alla?) av de förolyckade är från utlandet.
 
  • Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Om jag förstått rätt så förlängdes den förra veckan.
Har två st på mitt ena bygge,dock annat fabrikat.den ena är 50 m den andra är 70m..
Konstig, dom kan ha satt bultarna men aldrig dragit dom utan dragit för hand. Det är ju nylock och dom kommer inte lös första taget.

Så kan vara satt bultar men inte draget, dom kan vara satt med muttern nedåt så om som gjort den dagliga kontrollen så har dom inte observerat att muttrarna är borta.

Muttern upp och bult nedåt, då hör man om en släpper alternativt att man ser det vid den dagliga kontrollen.
 
  • Gilla
Pemos1 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
J jonaserik skrev:
Först en tragisk händelse som inte ska hända, lider med anhöriga om de finns i landet.
Har åkt i dessa hissar många gånger. Samt varit med vid resning och kopplat in den el-mässigt. Dom har visst problem med identiteten på personer, kan vara utlänska personer. INGEN SKUGGA ÖVER DOM. Men många gånger så lastas dessa hissar till max och det som väger mest är en kärra med högt lass med gipsskivor. Då kan en axel gå av som håller driften och ett stopp vid stannplan och ett haveri är ett faktum. Detsamma är att personal åker med samtidigt upp. Nu vet vi inte vad som hänt utan bara en spekulation från min sida. Att den skulle gå förbi slutet på kuggstången är nog inte vad som hänt, kan vara om något ändläge sagt upp sig. Vi får nog avvakta vad en undersökning säger om detta. Nu finns folk från Alimak på plats och kommer att klargöra vad som fattas eller brustigt med hissen. Som vad som syns på foton från platsen, så har korgen gått av frän gejdrarna och tippat ut, det är rullar upptill som håller på baksidan av pelaren och rullar nere som håller emot nertill. För att falla ner så måste korgen nästan släppa på dom övre jhulen
Det ska inte vara möjligt att använda en hiss på något sätt som leder till en sån här "catastrophic failure".

Det ska vara omöjligt att överlasta en hiss och få det här resultatet. Det är klart att det finns en breaking point, om du lastar den med typ blytackor så viker sig väl hela konstruktionen till slut men detta med att det är "användarfel" vill jag säga att det spelar ingen roll om dom gjort fel, detta ska ändå inte hända.
 
  • Gilla
ulfben och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Här kan man dock ana att förseningarna ned att komma i kontakt med anhöriga beror på att flera (alla?) av de förolyckade är från utlandet.
Jo det är med stor sannolikhet så och klart mer komplicerat när svenska polisen ska meddela polisen i annat land inkl landets ambassad om en avliden person.
 
  • Gilla
krillan och 1 till
  • Laddar…
Jag är övertygad om att man bultat ihop alla sektioner annars borde ha flyttat på sig tillräckligt för att hissen skulle åka in på den sektionen. däremot kan man ha slarvat när man satte ihop dessa sektioner.

Tycker det är korrekt att polisen informerar de anhöriga. En sådan sak ska vara en vara ett jobb som staten är ansvarig för.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag är övertygad om att man bultat ihop alla sektioner annars borde ha flyttat på sig tillräckligt för att hissen skulle åka in på den sektionen. däremot kan man ha slarvat när man satte ihop dessa sektioner.

Tycker det är korrekt att polisen informerar de anhöriga. En sådan sak ska vara en vara ett jobb som staten är ansvarig för.
Eftersom man trär ihop masten så kan det vara så att man missat bultarna och bara förankrat den i väggen med väggstativet. Vid tex 4 personer stod den pall och 5pers + skottkärra vek sig översta sektionen. Kan inte riktigt se andra scenarier, hur som helst otroligt tragiskt. Man har ju åkt dom där hissarna några gånger i sitt liv.

Gällande urspårning i toppen så har dom flesta versioner ett litet hjul som sitter på en vippbrytare, när masten tar slut så bryts strömmen innan kugghjulet spårar ur.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det konstiga med dagens direktsändning med byggföretagets VD är att det är aldrig företagens ansvar att underrätta om dödsfall utan det är polisens, är det ingen annan som regera på det?

Det är jättetragiskt det som hänt och bra om detta nu utreds till botten om vad som gått fel..
Snarare reagerade jag på förslaget att det skulle vara arbetsgivarens ansvar. Det är för mig en självklarhet att det är polisens ansvar. Ett myndighetsjobb. Polisen är en neutral part.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.