2 172 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Byggherreförsäkring ansvar vid sprängarbete
Skriv inga egna avtal utan utgå ifrån det du fick och sedan skriver du in det du tycker saknas, så är det mycket enklare och ett avtal som håller..F fekberg skrev:Tack!
Jag tänkte ha med något likt detta, förhoppningsvis går sprängaren med på att skriva under detta:
"Sprängentreprenören ansvarar för att allt sprängningsarbete utförs enligt gällande lagar, föreskrifter och branschpraxis. Det innefattar, men är inte begränsat till:
Sprängentreprenören bär fullt ansvar för eventuella skador som direkt orsakas av sprängningsarbetet, inklusive skador på byggnader, installationer, anläggningar eller tredje man, i den mån dessa inte beror på fel i underlag eller instruktioner från beställaren.
- Upprättande av sprängplan och nödvändiga riskbedömningar
- Inhämtning av erforderliga tillstånd
- Utförande av sprängning med erforderlig försiktighet för att undvika skador på närliggande byggnader, mark och anläggningar
- Täckning och vibrationsdämpande åtgärder enligt gällande normer
- Uppsättning och avläsning av vibrationsmätare där det är tillämpligt
- Samordning av och ansvar för eventuell för- och efterbesiktning av intilliggande fastigheter
Sprängentreprenören ska inneha giltig ansvarsförsäkring som omfattar sprängningsverksamhet, samt på begäran tillhandahålla försäkringsbevis före arbetets påbörjande."
Jag vet inga seriösa som inte går med på det avtalet!
Jag frågade angående ett avtal som skriver över ansvar på sprängaren och fick bara som svar att det var hårt reglerat i miljöbalken och inte spelar någon roll vad vi avtalar. Deras ansvarsförsäkring täcker om en sten flyger in i grannens fönster, men att de är mitt ansvar om en vibration orsakar skador och de hållit sig under sina nivåer.Rejäl skrev:
Om dom håller sig under nivåerna så kan du vara lugn, ingen kommer kunna sätta dit dig om du har besiktningar som talar om att inga gränsvärden har överstigits..F fekberg skrev:Jag frågade angående ett avtal som skriver över ansvar på sprängaren och fick bara som svar att det var hårt reglerat i miljöbalken och inte spelar någon roll vad vi avtalar. Deras ansvarsförsäkring täcker om en sten flyger in i grannens fönster, men att de är mitt ansvar om en vibration orsakar skador och de hållit sig under sina nivåer.
Klicka här för att svara