13 011 läst ·
30 svar
13k läst
30 svar
Bygghemma kundservice
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Fast är det något forum som tycker att dubbel/korspostning än OK? 
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
För att inte förvirringen ska bli större än nödvändigt så gäller det alltså inte en dörr som är i teak utan som är pigmenterad för att likna teak. Dörrtillverkaren Diplomat kallar det konstteak: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...erdorr-diplomat-ingela-klarglas-teak/p-189599
Men den levererade dörren är ju jämnfärgad, typ som bottenfärgen och sen är dekoreringen missad.
I stället för att kontakta ARN direkt kan man kontakta kommunens konsumentvägledare som är specialister på konsumentköplagen och många gånger kontaktar de företaget direkt och kan då lösa problemet. Men när man kontaktar företaget är det viktigt att använda rätt begrepp, det är skillnad på att häva ett avtal, ångra ett köp och reklamera ett köp.
Men den levererade dörren är ju jämnfärgad, typ som bottenfärgen och sen är dekoreringen missad.
I stället för att kontakta ARN direkt kan man kontakta kommunens konsumentvägledare som är specialister på konsumentköplagen och många gånger kontaktar de företaget direkt och kan då lösa problemet. Men när man kontaktar företaget är det viktigt att använda rätt begrepp, det är skillnad på att häva ett avtal, ångra ett köp och reklamera ett köp.
Jag är rätt säker på att jag har skrivit tidigare att jag inte hade några problem med dem vid ett flertal köp för ungefär ett år sen. Två av golvpaketen var skadat under transporten och det var bara att skicka in några foton som visade hur de såg ut så kom det specialtransport dagen efter med två nya paket. Jag köpte från dem för att de hade bra priser både på Elfas garderobsinredning och på golvet vi ville ha jämfört med andra nätbutiker och lokala byggmarknader. Däremot försöker de ju hävda att de har ändå bättre priser än andra genom att skriva ut hur mycket lägre priset är än ett fiktivt rekommenderat pris, men bara man jämför priser själv så gör det inte så mycket.KnockOnWood skrev:
Hej,
Börja med att skicka ett mail till Bygghemma där du informerar om att du vill göra en retur på avsedd produkt på grund av att den skiljer sig från produktbeskrivning och dess produktbild. (Dokumentera ner all info från deras hemsida då jag har märkt att visa hemsidor ändrat sin produkttext). I detta mail så bestrid också fakturan på grund av denna felaktiga leverans.
Om dom inte godtar en helt kostnadsfri reklamation så kontakta din lokala konsumentombudsman och även ARN. Även Facebook brukar vara ett effektivt trick för få dom till att bete sig.
Ha även i åtanke att de är skyldiga att leverera dig en produkt som motsvarar det du skulle fått. Kan dom inte leverera detta så har du rätten att göra ett täckningsköp. https://lagen.nu/1990:932 33 §
Börja med att skicka ett mail till Bygghemma där du informerar om att du vill göra en retur på avsedd produkt på grund av att den skiljer sig från produktbeskrivning och dess produktbild. (Dokumentera ner all info från deras hemsida då jag har märkt att visa hemsidor ändrat sin produkttext). I detta mail så bestrid också fakturan på grund av denna felaktiga leverans.
Om dom inte godtar en helt kostnadsfri reklamation så kontakta din lokala konsumentombudsman och även ARN. Även Facebook brukar vara ett effektivt trick för få dom till att bete sig.
Ha även i åtanke att de är skyldiga att leverera dig en produkt som motsvarar det du skulle fått. Kan dom inte leverera detta så har du rätten att göra ett täckningsköp. https://lagen.nu/1990:932 33 §
Kanske utanför ämnet, men läste just att Bygghemma ska noteras på börsen och att Privata affärer till exempel rekommenderar köp för att man tror på modellen. Men då bör de nog sköta sig bättre än i det exempel som kommer upp i denn tråd.
Och få vilket svar då? Endast att dom (TS) måste kontakta köpstället.BirgitS skrev:
Diplomat skulle inte göra ngt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag känner inte till just Diplomat men en del andra företag ställer upp med support och i det här fallet kan det ju faktiskt vara som så att Diplomat säger att det där är ju inte hur den teakliknande dörren ska se ut utan det är ju faktiskt dörren som säljs som brunmålad och då har man ju starkare case mot Bygghemma.J Jörgen Ö skrev:
Jag tänkte uppdatera utvecklingen gällande dörren.
I och med att dörren kom från diplomatdörr tänkte jag att det kanske funkar att ringa dom och få en förklaring runt hur det kommer sig att det inte var samma färg som vi beställt på dörren. Mycket trevligt bemötande fick jag hos diplomatdörr och de berättade att bygghemma aldrig kontaktat dom om denna reklamation. Riktigt uselt av bygghemma att inte ens prata med leverantören. Diplomatdörr höll med om att dörrens färg inte var enligt beställningen och att vi skulle få rätt dörr inom några veckor.
Min fru fick sedan ett samtal från reklamation på bygghemma där dom fortfarande hävdade att de hade gjort rätt bedömning när de nekade oss rätten att lämna tillbaks dörren för den felaktiga färgen.
Mannen på reklamation tyckte att vi nu skulle vara nöjda då de egentligen inte behövde byta dörr.
Han verkar arbeta under devisen att kunden har alltid fel.
Hur som helst är detta sista gången jag handlat där.
Jag hoppas att detta är end of the story of horribel kundvård på bygghemma. Att detta bolag ska till börsen känns som ett skämt.
I och med att dörren kom från diplomatdörr tänkte jag att det kanske funkar att ringa dom och få en förklaring runt hur det kommer sig att det inte var samma färg som vi beställt på dörren. Mycket trevligt bemötande fick jag hos diplomatdörr och de berättade att bygghemma aldrig kontaktat dom om denna reklamation. Riktigt uselt av bygghemma att inte ens prata med leverantören. Diplomatdörr höll med om att dörrens färg inte var enligt beställningen och att vi skulle få rätt dörr inom några veckor.
Min fru fick sedan ett samtal från reklamation på bygghemma där dom fortfarande hävdade att de hade gjort rätt bedömning när de nekade oss rätten att lämna tillbaks dörren för den felaktiga färgen.
Mannen på reklamation tyckte att vi nu skulle vara nöjda då de egentligen inte behövde byta dörr.
Han verkar arbeta under devisen att kunden har alltid fel.
Hur som helst är detta sista gången jag handlat där.
Jag hoppas att detta är end of the story of horribel kundvård på bygghemma. Att detta bolag ska till börsen känns som ett skämt.
Haha...Kul.useless skrev:
MEN, nu är det såhär att det är ngt som inte stämmer i denna historia.
Eftersom jag själv jobbar med försäljning av Diplomat/Inwidos produkter som återförsäljare, så vet jag med säkerhet att Diplomat ALDRIG skulle skicka en dörr som blivit fel direkt till slutkund, utan det är tvunget att gå via återförsäljaren, i detta fall Bygghemma. Om min kund av ngn anledning fått fel dörr, kan kunden aldrig reklamera den direkt till Inwido, han måste gå via mig. Hade precis ett samtal med min kontakt på Inwido i ett annat ärende, och berättade om detta fall. Och han bekräftade det jag säger.
Så som sagt, att TS hävdar att han ska få en ny dörr direkt fr Inwido stämmer inte.
Om det mot förmodan skulle vara så, har den personen på Inwido begått ett allvarligt tjänstefel!
Men med tanke på deras kontroller så är den risken väldigt liten.
Det måste ligga ngt mer bakom denna historia som inte kommit fram!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast jag tolkar inlägg #23 som att Diplomat gått på sin återförsäljare och uppmanat dem att byta ut dörren.
"Min fru fick sedan ett samtal från reklamation på bygghemma där dom fortfarande hävdade att de hade gjort rätt bedömning när de nekade oss rätten att lämna tillbaks dörren för den felaktiga färgen."
Detta citat tolkar jag som att bygghemma tagit kontakt efter att Diplomat tagit dem i örat.
Sedan kan man iofs. tolka citatet som att bygghemma tänker trotsa Diplomat, så vi får väl se om det kommer fler uppdateringar, att det verkligen kommer en OK dörr.
"Min fru fick sedan ett samtal från reklamation på bygghemma där dom fortfarande hävdade att de hade gjort rätt bedömning när de nekade oss rätten att lämna tillbaks dörren för den felaktiga färgen."
Detta citat tolkar jag som att bygghemma tagit kontakt efter att Diplomat tagit dem i örat.
Sedan kan man iofs. tolka citatet som att bygghemma tänker trotsa Diplomat, så vi får väl se om det kommer fler uppdateringar, att det verkligen kommer en OK dörr.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag har före övrigt en liknande erfarenhet av att reklammera direkt till tillverkare, då gälld det Elitfönster. De hade gjort fel i en leverans, och erkände via återförsäljaren att felet låg hos Elit. Men de ville ha typ 8v för att levererar rätt, vi hade redan fått vänta 16v på fönster ur standardsortimentet.
Då kontaktade jag VD på Elitfönster, och senare samma dag (Fredag em.) blev jag kontaktad av deras logistikchef som beklagade att de inte kunde tillverka det saknade fönstret redan samma dag, de saknade material, en detralj, men ställde om produktionen hos en underleverantör för att under måndagen tillverka den saknade detaljen. Jag fick mitt fönster på Torsdagen veckan efter, suveränt bra service. Det gick helt förbi återförsäljaren (som var oskyldig).
Sedan är det en annan femma att schenker som körde fönstret från fabriken hem till mig nästan förstörde fönstret (det kom helt utan emballage, liggande oskyddat, osurrat på en lastpall, chauffören hade rivit emballaget för att kunna packa in fler fönster i lastbilen).
Då kontaktade jag VD på Elitfönster, och senare samma dag (Fredag em.) blev jag kontaktad av deras logistikchef som beklagade att de inte kunde tillverka det saknade fönstret redan samma dag, de saknade material, en detralj, men ställde om produktionen hos en underleverantör för att under måndagen tillverka den saknade detaljen. Jag fick mitt fönster på Torsdagen veckan efter, suveränt bra service. Det gick helt förbi återförsäljaren (som var oskyldig).
Sedan är det en annan femma att schenker som körde fönstret från fabriken hem till mig nästan förstörde fönstret (det kom helt utan emballage, liggande oskyddat, osurrat på en lastpall, chauffören hade rivit emballaget för att kunna packa in fler fönster i lastbilen).
Det är möjligt att diplomatdörr legat på bygghemma och sagt att dörren är felaktig. Den som först meddelade att dörren ska bytas var från kundtjänst på diplomatdörr. Jag tolkar det iallafall som att diplomatdörr ansett att dörren var felaktig och de ser nu till att dörren byts. Jag har även fått mail från bygghemma om att dörren ska bytas.
Hade jag inte kontaktat diplomatdörr och fått deras hjälp hade bygghemma aldrig gått med på att byta dörren.
Hade jag inte kontaktat diplomatdörr och fått deras hjälp hade bygghemma aldrig gått med på att byta dörren.
Jag fattade det som att TS ringt till Diplomat, och att då Diplomat skickar ny dörr till TS utan inblandning av bygghemma. Det är just detta jag reagerar på.H hempularen skrev:Fast jag tolkar inlägg #23 som att Diplomat gått på sin återförsäljare och uppmanat dem att byta ut dörren.
"Min fru fick sedan ett samtal från reklamation på bygghemma där dom fortfarande hävdade att de hade gjort rätt bedömning när de nekade oss rätten att lämna tillbaks dörren för den felaktiga färgen."
Detta citat tolkar jag som att bygghemma tagit kontakt efter att Diplomat tagit dem i örat.
Sedan kan man iofs. tolka citatet som att bygghemma tänker trotsa Diplomat, så vi får väl se om det kommer fler uppdateringar, att det verkligen kommer en OK dörr.
Det är ju bra om det löser sig för er.Fredrik Brännström skrev:
Det är möjligt att diplomatdörr legat på bygghemma och sagt att dörren är felaktig. Den som först meddelade att dörren ska bytas var från kundtjänst på diplomatdörr. Jag tolkar det iallafall som att diplomatdörr ansett att dörren var felaktig och de ser nu till att dörren byts. Jag har även fått mail från bygghemma om att dörren ska bytas.
Hade jag inte kontaktat diplomatdörr och fått deras hjälp hade bygghemma aldrig gått med på att byta dörren.
