S
H hempularen skrev:
Jo men har man ingått avtal så skall avtalet följas. Det bygghemma har försökt hävda här, är regeln i avtalslagen (tror jag det är), att om de erbjuder något som av misstag blivit så fel att även kunden borde inse att det är ett misstag, men ändå beställer. Så behöver bolaget inte uppfylla avtalet.
Du har säkert rätt. Tycker bara det är synd att medvetet skapa badwill mot ett företag.

Balansgång där. I detta fall så kanske inte personen är byggare, och inser att priset är "för" fördelaktigt.

Motmedlet från en svag "köpare" är ju ofta att skapa publicitet. Vilket bevisats här. Svärta ner dom bara. Men jag tror att dom är billigast i Sverige (trots allt). Allt finns inte i lager direkt, men om man kan vänta så kommer det ( oftast). Men vilka företag tillämpar inte "just in time..", och säljer via underleverantrörer idag. Tom Elgiganten gör det. CDON, Amazon..........

Här var ju en lång tråd för några år sedan om någon som köpte sticksåg (om jag minns rätt) från Net on Net. Har för mig att den kostade strax under 2000 kr. Han tyckte priset var bra och köpte flera stycken som presenter.

Efter att han hade fått del levererade kom Netonnet och krävde extra betalt alternativt att han på eget bevåg skulle häva köpte (och få stå för returfrakt). Han vägrade och det blev en lång historia som jag tror rann ut i sanden. Har för mig att de menade att priset egentligen var 4 - 5000.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Bara om priset är uppenbart fel och kunden förstått detta, kan man häva avtalet.
Det räcker om kunden bort inse misstaget.

TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
"bort inse" är en slamkrypare.

TRJBerg TRJBerg skrev:
"bort inse" är en slamkrypare.
Kan man tycka men jag får be dig att ta upp problemet med lagstiftaren. 😀

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
S styren skrev:
Du har säkert rätt. Tycker bara det är synd att medvetet skapa badwill mot ett företag.

Balansgång där. I detta fall så kanske inte personen är byggare, och inser att priset är "för" fördelaktigt.

Motmedlet från en svag "köpare" är ju ofta att skapa publicitet. Vilket bevisats här. Svärta ner dom bara. Men jag tror att dom är billigast i Sverige (trots allt). Allt finns inte i lager direkt, men om man kan vänta så kommer det ( oftast). Men vilka företag tillämpar inte "just in time..", och säljer via underleverantrörer idag. Tom Elgiganten gör det. CDON, Amazon..........
ARN har dömt till deras nackdel, all deras bad will beror helt och hållet på deras eget agerande, i detta och tyvärr andra fall man löser om på forumet också. Det är helt enkelt ett så kallat skit-företag

• Gilla
Björn Br och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja helt rätt, men det krävs en del för att bevisa vad någon annan borde inse

G g.kraft skrev:
det krävs en del för att bevisa vad någon annan borde inse
Jag skulle påstå att det krävs ännu mer för att bevisa vad någon faktiskt insåg. 😉

• Gilla
g.kraft
  • Laddar…
TRJBerg
Från min erfarenhet så kan en och samma typ av maskin med samma specifikationer och kvalitet i samma härad variera mellan exempelvis 1995:- och 6995:- (typiska belopp). Och när jag då söker bland dessa köper jag det med lägsta beloppet. Jag kollar INTE vad det "borde" kosta enligt butiken.
Har inte varit med om att någon bråkat om priset efter köp/ordererkännande.
Ser inte överhuvud någon anledning för mig att ifrågasätta butikens publicerade pris. Inte mitt ansvar och inte mitt jobb.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Byggahemma group försöker väl om något ge en skev bild av vad marknadspriset är generellt, med alla olika varumärken de saluför sig under, med i princip identiska priser. Ser ofta ut som samma vara säljs av ett halvdussin olika aktörer till identiskt pris, men i verkligheten är det bara olika bygga hemma groups alias

• Gilla
Björn Br och 3 till
  • Laddar…
P
Bolag som säljer saker får helt enkelt lära sig att prismärka korrekt.
Lagt kort ligger.

• Gilla
cotillion och 3 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Jo men har man ingått avtal så skall avtalet följas.
I teorin, ja, men det är inget som branschen generellt har någon respekt för.
Inte bara vad gäller pris, utan även tillgänglighet/lagerstatus, leveranstid, osv.

Och i 999 fall av 1000 kommer de undan med det. Få som orkar/tycker det är värt att ta en strid för de belopp det handlar om även om man vet att man troligen får rätt.
Det som förvånar mig mest är att bygghemma aktivt argumenterar emot i ARN.

Unikt namn
Ett rövarföretag agerar som förväntat. :|

• Gilla
Björn Br och 1 till
  • Laddar…
För ett par år sedan ämnade jag köpa den årliga Bilkatalogen (typ 10-12 mm tjock) direkt från förlaget, ser att priset är 14 kr inkl porto.
Jag beställde och betalade i "ond tro" och väntade spänt men katalogen låg i lådan några dagar senare.😇

Dörren på Bygghemma däremot hade jag allt kunnat beställt i helt god tro.

• Gilla
Björn Br
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.