10 559 läst ·
70 svar
11k läst
70 svar
Bygger trädgårdsmästarbostad på Tjörn – både ekologisk och klimatsmart
Bra program och väl kämpat. Fint hus. Men som VVS-ingenjör får man lite panik av att se en ”paxfläkt” i badrummet i ett nybyggt hus.Redaktionen skrev:
Hur får vi lättast in alla grönsaker? Det är huvudfrågan när trädgårdsmästarna Anna och Joakim på Tjörn ska bygga hus. De är ett par järva pionjärer med ekologiska ambitioner, vilket bland annat medför att de pumpar in 10000 liter vatten i väggarna när de ska använda ett obeprövat ekologiskt isoleringsmaterial.
Du kan läsa artikeln här: Bygger trädgårdsmästarbostad på Tjörn – både ekologisk och klimatsmart
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Hej! Plugg har visat sig fungera bramrsnhp skrev:
Tack! Vi har använt oss av jordpigment och tycker de flesta kulörerna blir väldigt dova som du skriver. Väldigt vilsamt. Ja, det luktar först ganska fränt, men övergår till en sötare doft som kola. Men det är inget som känns igenom lerklining enJ Jaggatagga skrev:Mycket fint hus! Jag gillar de "dova" färgtonerna på innerväggarna. Liksom, lågmälda men ändå glada. Stora fönstret på övervåningen(?) var fenomentalt bra idé med utsikten.
I det där avsnittet där de hade halm som isolering i ett cirkelformat hus, funderade jag på om lukten satte sig i huset och eventuellt att halmalergiker skulle få besvär. Luktar det något om hampan? Det är ju mycket mer ingjutet än halmen och jag tänker mig att halm är mer problematiskt i övrigt också.
Hej! Jag får återkomma med siffrorna, vi jobbar på energideklarationer. Men jag kan berätta att vi har bergvärme. På bottenvåningen som golvvärme (förutom skafferi där vi vill ha det svalare). På ovanvåningen har vi vattenburna radiatorer och golvvärme i badrum. Jag kan berätta att vi har haft ca 1000 kWh i snitt nu under den kalla vintern och då var det 22 grader i huset. Vi är vana att ligga runt 1500-2000kWh och då får vi elda på ganska bra för att inte frysa. Innan bodde vi på ca 75m2 nu 200m2.Marlen Eskilsson skrev:
Det är väl där vi har den största energiförlusten, men huset är ändå väldigt energieffektivt! Svågern är också VVS-ingengör så han var inte så glad, men hjälpte oss att tänka så vi skulle ha ett bra flöde. Vi är lite knepiga och vill gärna inte ha moderna lösningarF Folkson skrev:
Det var ju en väldigt gedigen fråga och jag kanske kan försöka svara lite åtminstoneS steve5432 skrev:Ett intressant program tycker både frun och jag. Som vanligt undanhålls information som SVT antagligen inte tycker passar in. Vi hade följande funderingar som man inte fick något tydligt svar på.
- Hampakalken, vad kan man räkna med för U-värde jämfört med t.ex. vanlig stenull? Det pratades mest om alla problem tycker jag, och inte så mycket om varför man har valt materialet i sig (förutom miljövänligheten). Man väljer ju knappast en okonventionell metod för att man gått en kurs tänker jag med tanke på den ekonomiska risken.
- Varifrån kom dessa människor som hjälpte till med byggandet? Fick de något betalt? Vart bodde de medans de var på Tjörn? Det framställdes mest som ett lass "dagarbetare" som dök upp från när och fjärran, jobbade järnet och sen bara försvann. Konceptet låter ju toppen, men hur fungerar det egentligen? Jag tänker att även volontärer har räkningar att betala...?
- Hur värms huset upp? Energiklass? Gert mumlade nåt i slutet om att huset i princip inte förbrukar någon energi alls? Hade varit klädsamt att nämna något om husets energieffektivitet, men det är tyvärr vanligt i just "Husdrömmar" att man struntar i detta. Trist, när uppvärmning och energi samt effektivisering av detta är något som intresserar väldigt många människor idag. Är det ett passivhus eller inte? Man fick nästan den uppfattningen.
- Väldigt imponerande att paret över huvud taget hann bygga något alls med två heltidsjobb och två barn. Det hade vi aldrig klarat, det ska jag säga. Visst, små projekt under sommaren när man har semester, men kvällarna och helgerna bara springer iväg av matlagning, handling, hämtning/lämning, pendling, barnaktiviteter, nattning, sagoläsning osv. Sen är man helt färdig. Jag har själv en smärre utbrändhet bakom mig och är så gott som återställd idag, dock med högkänslighet och låg stresströskel som kvarstående problem. Ett projekt av denna magnitud hade jag inte ens tänkt tanken att åta mig, det var skönt att det till slut gick bra för samtliga inblandade.
Trevligt program, härliga människor och ett fint slutresultat
/S
U-värdet går att läsa sig till, det är något sämre så väggarna blir lite tjockare. Det är väl hela principen med materialet och den diffusionsöppna principen som skapar ett fantastiskt inomhusklimat. +Inga skadedjur +omöjligt att få fyr på (moderna hus kan ju vara rent livsfarliga ibland
Vi har haft både vänner/familj som hjälpt oss gratis. Kurser där vi inte betalat för hjälpen. Men för volontärverksamheten betalade vi Egnahemsfabriken som byggledare och de samordnade insatsen. Det var lite olika hur folk övernattade. Vi bjöd på fika/mat och utbytet var en chans för många i byggtankar att få prova på.
Jag svarade lite kort om husets energiförbrukning i en annan kommentar om du orkar leta
Jag var också på gränsen till utbränd vilket resulterat i lite sämre minnesförmåga, men jag slog dottern i memory här om dagen så snart är jag nog på banan igen!
Löpning och meditation är det som håller mig stärkt.
Hoppas du är nöjd med svaret!
/Joakim
1000 kWh 😮 Undrar om man kan tilläggsisolera ett 1930-talshus med hampakalk 😄J joakimwenner skrev:Hej! Jag får återkomma med siffrorna, vi jobbar på energideklarationer. Men jag kan berätta att vi har bergvärme. På bottenvåningen som golvvärme (förutom skafferi där vi vill ha det svalare). På ovanvåningen har vi vattenburna radiatorer och golvvärme i badrum. Jag kan berätta att vi har haft ca 1000 kWh i snitt nu under den kalla vintern och då var det 22 grader i huset. Vi är vana att ligga runt 1500-2000kWh och då får vi elda på ganska bra för att inte frysa. Innan bodde vi på ca 75m2 nu 200m2.
Klart det går och då behöver man inte oro sig så mycket för torkningen om man lägger på 10 cm. Men jag som också har ett 1870-tals hus vet att det finns så många ställen som värmeförlusten skermrsnhp skrev:
Till att börja med så måste jag gratulera till ert fina hus!
Sedan så var det en stor igenkänningsfaktor för mig då vi likt många andra här på forumet gått samma resa med renovering, barn osv. Bra att det lyft fram i program som HD så folk är förberedda på den sidan av husdrömmen.
Skulle du inte kunna lägga upp lite bilder i sommar när trädgården och odlingen är i full blom och det är lite mer färdigt på utsidan?
Ha de gött!
Sedan så var det en stor igenkänningsfaktor för mig då vi likt många andra här på forumet gått samma resa med renovering, barn osv. Bra att det lyft fram i program som HD så folk är förberedda på den sidan av husdrömmen.
Skulle du inte kunna lägga upp lite bilder i sommar när trädgården och odlingen är i full blom och det är lite mer färdigt på utsidan?
Ha de gött!
Tack så mycket Jonathan!J Jonathan Harlin skrev:Till att börja med så måste jag gratulera till ert fina hus!
Ha de gött!
Ja, det var faktiskt jobbigt på riktigt även om vi har haft många fina stunder med minisemester i Stockholm och dagar på stranden i somras. Det är lite vinklat i programmet, men absolut så tar det väldigt mycket tid från familjen.
Kommer jag ihåg och ni i forumet fortfarande är intresserade (om några veckor har ni säkert glömt) så ska jag försöka lägga upp. Annars får ni följa oss på instagram på Råglyckansträdgård.
Ha det fint!
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Kul och häftigt! Här är ett avsnitt jag faktiskt känner jag vill titta på!
Snyggt hus med dom osymetriska fönstren. ❤️
Lite tråkig inredning bara och dom gröna köksluckorna var väl sådär. Sen förstår jag mig inte riktigt på rundat på fönsterramarna inomhus.
"Då är jag en morot." 😆
Lite tråkig inredning bara och dom gröna köksluckorna var väl sådär. Sen förstår jag mig inte riktigt på rundat på fönsterramarna inomhus.
"Då är jag en morot." 😆
Redigerat:
Här glöms inte, rimligaste prioriteringen på husbygge hittills. ❤️J joakimwenner skrev:
När jag dagdrömmer om ett nytt hus är det just stort grovkök att skölja av jordiga grönsaker och stort skafferi för skörden som står högst på listan. Samt ordentlig jordkällare och annat nödvändigt för att leva rimligt.
Köket blev superfint, när jag renoverar mitt kommer det bli grönt också, älskar gröna kök.
Det är inte jag någon expert på. Jag tänker nog på moderna lägenhetshus där jag hört att man använder cellplast i väggarna och som varit omöjliga att släcka när de börjat brinna. Men det kanske inte är i Sverige? Någon som har koll?useless skrev: