Dr Benz Dr Benz skrev:
Det kan väl inte vara meningen att det SKALL vara fukt i väggarna. Däremot att den kan vandra fritt fram och tillbaka?

Om det står fukt för länge i väggarna bör det bli fuktskador oavkortat.
Hampakalken buffrar fukt under perioder och torkar ut under perioder. Du får undersöka och läsa!

• Gilla
emmjo och 4 till
  • Laddar…
I "alla" husdrömmar så är det mannen som jobbar på huset och kvinnan som får dra runt hela familjen och logistiken m.m. När huset är färdigt så går Gert och mannen och tittar på tekniska lösningar och Anne pratar bekymmer och livspussel med kvinnan. Börjar bli lite enahanda.

I Husdrömmarprogrammen är SVT noga med att dölja firmanamn och varunamn på minsta planka eller jacka. Men i detta så fick Egnahemsfabriken både namn och uppmärksamhet. Visserligen är de en ekonomisk förening men hur kunde det slinka genom reklamfiltret?

• Gilla
craftsboy och 1 till
  • Laddar…
M manner skrev:
I "alla" husdrömmar så är det mannen som jobbar på huset och kvinnan som får dra runt hela familjen och logistiken m.m. När huset är färdigt så går Gert och mannen och tittar på tekniska lösningar och Anne pratar bekymmer och livspussel med kvinnan. Börjar bli lite enahanda.

I Husdrömmarprogrammen är SVT noga med att dölja firmanamn och varunamn på minsta planka eller jacka. Men i detta så fick Egnahemsfabriken både namn och uppmärksamhet. Visserligen är de en ekonomisk förening men hur kunde det slinka genom reklamfiltret?
Må så vara att det är enahanda. Men det är ju förmodligen också så arbetsfördelningen ser ut för de flesta familjer, så varför skulle SVT/produktionen försöka vinkla det annorlunda?

• Gilla
Bjor och 2 till
  • Laddar…
J joakimwenner skrev:
Hampakalken buffrar fukt under perioder och torkar ut under perioder. Du får undersöka och läsa!
Ja fast grejen är väl transporten fram och tillbaka genom materialet. Det kan inte vara önskvärt att buffra fukt i väggarna men det är effekt av materialvalen att det fungerar en tid.

Dock kan inget material må bra av att det står fukt i det en längre tid. Det måste ju ges chans att torka.

• Gilla
joakimwenner
  • Laddar…
Mycket fint hus! Jag gillar de "dova" färgtonerna på innerväggarna. Liksom, lågmälda men ändå glada. Stora fönstret på övervåningen(?) var fenomentalt bra idé med utsikten.

I det där avsnittet där de hade halm som isolering i ett cirkelformat hus, funderade jag på om lukten satte sig i huset och eventuellt att halmalergiker skulle få besvär. Luktar det något om hampan? Det är ju mycket mer ingjutet än halmen och jag tänker mig att halm är mer problematiskt i övrigt också.

Redigerat:
Ett intressant program tycker både frun och jag. Som vanligt undanhålls information som SVT antagligen inte tycker passar in. Vi hade följande funderingar som man inte fick något tydligt svar på.

- Hampakalken, vad kan man räkna med för U-värde jämfört med t.ex. vanlig stenull? Det pratades mest om alla problem tycker jag, och inte så mycket om varför man har valt materialet i sig (förutom miljövänligheten). Man väljer ju knappast en okonventionell metod för att man gått en kurs tänker jag med tanke på den ekonomiska risken.

- Varifrån kom dessa människor som hjälpte till med byggandet? Fick de något betalt? Vart bodde de medans de var på Tjörn? Det framställdes mest som ett lass "dagarbetare" som dök upp från när och fjärran, jobbade järnet och sen bara försvann. Konceptet låter ju toppen, men hur fungerar det egentligen? Jag tänker att även volontärer har räkningar att betala...?

- Hur värms huset upp? Energiklass? Gert mumlade nåt i slutet om att huset i princip inte förbrukar någon energi alls? Hade varit klädsamt att nämna något om husets energieffektivitet, men det är tyvärr vanligt i just "Husdrömmar" att man struntar i detta. Trist, när uppvärmning och energi samt effektivisering av detta är något som intresserar väldigt många människor idag. Är det ett passivhus eller inte? Man fick nästan den uppfattningen.

- Väldigt imponerande att paret över huvud taget hann bygga något alls med två heltidsjobb och två barn. Det hade vi aldrig klarat, det ska jag säga. Visst, små projekt under sommaren när man har semester, men kvällarna och helgerna bara springer iväg av matlagning, handling, hämtning/lämning, pendling, barnaktiviteter, nattning, sagoläsning osv. Sen är man helt färdig. Jag har själv en smärre utbrändhet bakom mig och är så gott som återställd idag, dock med högkänslighet och låg stresströskel som kvarstående problem. Ett projekt av denna magnitud hade jag inte ens tänkt tanken att åta mig, det var skönt att det till slut gick bra för samtliga inblandade.

Trevligt program, härliga människor och ett fint slutresultat

/S

• Gilla
Blueztar och 8 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Ja fast grejen är väl transporten fram och tillbaka genom materialet. Det kan inte vara önskvärt att buffra fukt i väggarna men det är effekt av materialvalen att det fungerar en tid.

Dock kan inget material må bra av att det står fukt i det en längre tid. Det måste ju ges chans att torka.
Olika material har ju olika möjlighet att buffra fukt. Trä innehåller ju väldigt sällan 0% fukt, utan torrt anses väl vara runt 10% eller har jag fel? Hampakalken är betydligt tåligare för fukt innan det blir problematiskt. Frågan är väl vart den gränsen går. Sen är väl också frågan vad som skulle bli problematiskt. Vi ville vänta med golvläggning och panel tills den relativa fuktigheten i luften gick ner till under 60% och det var framförallt det som var problematiskt med fukten i väggarna. Det är inte onormalt att hampakalk gradvis minskar i fuktighet under än längre tidsperiod på flera år innan det anses "torrt". Men förhoppningen var i det här projektet att det skulle vara tillräckligt torrt efter 6 veckor för att kunna ta in trä i huset, men det dröjde nästan 6 månader.
Nu är det iallafall bra :D

• Gilla
Bjober och 7 till
  • Laddar…
J joakimwenner skrev:
Jag tror att det var tv som ville framställa det så :) det är ett väldigt handgripligt hus med enkla material
De verkar alltid försöka hitta något för Gert att vara ”orolig” för och något generellt drama (utöver att budget och tidsplan aldrig håller) 😄

En fråga: hur hänger ni upp saker på väggarna? Det går väl inte att spika i hampakalken?

Snyggt blev det iallafall 🙂

• Gilla
Blueztar och 1 till
  • Laddar…
J joakimwenner skrev:
Olika material har ju olika möjlighet att buffra fukt. Trä innehåller ju väldigt sällan 0% fukt, utan torrt anses väl vara runt 10% eller har jag fel? Hampakalken är betydligt tåligare för fukt innan det blir problematiskt. Frågan är väl vart den gränsen går. Sen är väl också frågan vad som skulle bli problematiskt. Vi ville vänta med golvläggning och panel tills den relativa fuktigheten i luften gick ner till under 60% och det var framförallt det som var problematiskt med fukten i väggarna. Det är inte onormalt att hampakalk gradvis minskar i fuktighet under än längre tidsperiod på flera år innan det anses "torrt". Men förhoppningen var i det här projektet att det skulle vara tillräckligt torrt efter 6 veckor för att kunna ta in trä i huset, men det dröjde nästan 6 månader.
Nu är det iallafall bra :D
Absolut. Det säger jag inget om. Det jag reagerade på vara att du skrev att det skall lagra fukt. Vilket jag tyckte lät konstigt. Har bara inte hört talas om något material som mår bra av att ha fukt i sig långvarigt. 😊

Bra kämpat!

• Gilla
joakimwenner
  • Laddar…
J joakimwenner skrev:
Det skulle kunna ha varit enklare om vi hade haft fönster på plats. Vi tätade alla fönster när vi körde avfuktarna och när det var torkväder ute tog vi bort plasten. Men som jag skrev så framstår det som mer problematiskt än vad det var. Huset har vad vi anser en bra placering i förhållande till de andra byggnaderna och är placerat där det delvis finns än bättre bärighet i marken än ute på leråkern. Du får gärna följa arbetet med trädgården på instagram:)
Övervägdes Träullit? Det är ju förvisso lite högre co2 avtryck men i övrigt så kan man ju få det närproducerat i block i Sverige och har en god miljö/hälsoprestanda. Var själv länge inne på att bygga i det men då detaljplanen förespråkade träfasad föll det bort för oss.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vad kul att du svarar här @joakimwenner !

Jag är också väldigt nyfiken på hur ni värmer huset och hur energieffektivt huset är? Det nämndes bara i programmet att huset är energieffektivt, men inga siffror.

• Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Fint hus och bra jobbat att få ihop det. Dock undrar man om det är lite av en kris när det kommer till objekt för SVT och Husdrömmar. För mig är det självklart att detta hus skulle haft ett återbesök på sommaren(2024) då man kanske även hunnit klart med trädäcket men framförallt trädgården hade varit grön och full av liv. Så varför la man inte detta på nästa säsong?

Svaret på frågan är nog att det är viss brist på projekt vilket är synd. Jag hade hellre sett att man gör ett uppehåll på 1 eller 2 år och fick ihop ett gäng av fullständigt avslutade byggen.

Vidare kan jag nu inte låt bli att återigen notera att man dessutom plockar upp ett bygga som redan startats. Jag ser gärna hellre projekt från idé till att det är färdigt. Och att inleda varje säsong med återbesök är ju bara så tråkigt. Men det är säkert mer praktiskt för SVT.

• Gilla
Mathildatiger och 3 till
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Fint hus och bra jobbat att få ihop det. Dock undrar man om det är lite av en kris när det kommer till objekt för SVT och Husdrömmar. För mig är det självklart att detta hus skulle haft ett återbesök på sommaren(2024) då man kanske även hunnit klart med trädäcket men framförallt trädgården hade varit grön och full av liv. Så varför la man inte detta på nästa säsong?

Svaret på frågan är nog att det är viss brist på projekt vilket är synd. Jag hade hellre sett att man gör ett uppehåll på 1 eller 2 år och fick ihop ett gäng av fullständigt avslutade byggen.

Vidare kan jag nu inte låt bli att återigen notera att man dessutom plockar upp ett bygga som redan startats. Jag ser gärna hellre projekt från idé till att det är färdigt. Och att inleda varje säsong med återbesök är ju bara så tråkigt. Men det är säkert mer praktiskt för SVT.
Det är ju väldigt få av projekten som är helt färdiga vid sista besöket. Jag kan tänka mig att ”det sista lilla” ofta drar ut på tiden, och då vill dom kanske inte vänta 2-3 år till bara för att altanen eller någon annan mindre detalj ska bli klar 🙂 Just nu är det nog dessutom fler projekt än vanligt som har dragit ut på tiden rejält pga ekonomin.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:

Ja absolut är det så att produktionen har alldeles för få projekt i pipen. Så när något projekt blir försenat så har de inget val än att trycka ut det ändå för att kunna släppa en ny säsong med tillräckligt många avsnitt. Extra påtagligt blev det ju för den säsong som släpptes direkt efter pandemin när så gott som alla projekt var kravftigt försenade och/eller att priserna hade gått upp så pass att pengarna att bygga för var slut

• Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Purre
Gillar det och tycker att hus med naturmaterial blir harmoniska och trevliga. Dock tycker jag kaminen hade lite tråkig placering, jag hade önskat en fri yta även vid kortsidan av köksbänken :)

• Gilla
joakimwenner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.