Hej!

Jag är extremt grön när det kommer till snickeri, men har inte tummen direkt i handen. Vi har en vägg hemma där vi vill sätta upp mer förvaring. Se bild för mått.

Eftersom jag är grön så tittar vi på 2st billys från IKEA med tilläggsplan övertill så att hyllorna skulle bli 237 cm höga. (Billys är förövrigt 28cm djup. Men vi vill gärna ”klä in” hyllorna så de får skenet av att vara platsbyggt.

Är det så enkelt som att bygga reglar på 12-13 cm och ställa hyllorna där på för att nå upp till taket, och sedan jobba MDF på utsidan för att få en enhetlig finish och komma ut till de 31 cm som väggen är djup?

Sedan så har vi kikar på folk som har gjort liknande bygg, men ofta har det varit mellan två väggar så att säga. Nu har vi bara en. Spelar det någon roll?

Jag kommer säkert ha fler frågor men börjar så här. Tacksam för svar!!

• Vit vägg i rum med måttangivelser: 250 cm hög, 213 cm bred, 31 cm djup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chomp_Shark
  • Laddar…
Allt beror nog på hur pass viktigt du tycker det är med detaljer och perfektion. Det kan bli lite skarvar och glipor; hur rak och lodrät är väggen, är taket ”perfekt”? Kanske bra att använda en hålkälslist upptill för att lösa mötet med taket. Men kör i gång, så märker du efter hand om det behöver ”trollas bort” några skavanker!😀

Lite uppdatering, jag hittade begagnade stommar antingen gratis eller väldigt billigt. Klätt i MDF och ja detta är väl gången. Har aldrig gjort något liknande och frugan är nöjd iallafall 😅skall sätta lister uppe och nere som jag inte gjort än.

Ett vitt skåp med öppna dörrar och några hyllor, tomt, i ett rum med trägolv.
Skapa konto

Köksskåp under renovering, aluminiumstege, verktyg, parkettgolv, vit sopsäck, hyllor, köksutrustning, halvtomma hyllor.
Skapa konto

Trähylla under konstruktion, verktyg, kök, stege, oordning, heminredning, renovering, parkettgolv, inredningsprojekt.
Skapa konto

Ett tomt vitt hyllskåp under målning i ett kök, med målarfärg och pensel synlig.
Skapa konto

Vit tom bokhylla med öppna fack och rundade överdelar mot en vägg, på parkettgolv.
Skapa konto

Vit bokhylla med skåpsdörrar, hyllor, växter, dekorativa föremål och belyst av taklampa.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
ericbjörk och 7 till
  • Laddar…
PatrikFG PatrikFG skrev:
Lite uppdatering, jag hittade begagnade stommar antingen gratis eller väldigt billigt. Klätt i MDF och ja detta är väl gången. Har aldrig gjort något liknande och frugan är nöjd iallafall 😅skall sätta lister uppe och nere som jag inte gjort än.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Har du spacklat allt? Alla hyllor osv?

S Sverker01 skrev:
Har du spacklat allt? Alla hyllor osv?
Ja, förutom hyllorna inuti skåpen. De är fortfarande flyttbara med tanke på möjlighet att göra större yta beroende vad man vill få in

• Gilla
Sverker01
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Bra jobbat 👍

• Gilla
PatrikFG
  • Laddar…
Bra jobbat !
Hur har du löst det med gångjärnen i dörrarna, när du satt MDF, behövde du justera dem, eller funkar det att stänga dörrarna i de befintliga infästningarna?

P PeddaSvensson skrev:
Bra jobbat !
Hur har du löst det med gångjärnen i dörrarna, när du satt MDF, behövde du justera dem, eller funkar det att stänga dörrarna i de befintliga infästningarna?
Kunde inte använda befintliga hål så jag borrade nya. I billys hyllan

• Gilla
PeddaSvensson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.