Sugna på bilder? Kom precis tbx efter att fotat lite mera. Dena gången tänkte jag visa baksidan och förklara lite om den, eftersom den tillhör huset:)
Den kommer att renoveras efter sommaren när nya pengar trillar in. Där finns ett stort kök, toalett, badrum och hmm, ett rum tydligen. Det fungerade som en hall innan då det fanns en dörr men efter att förlängt sovrummet uppe så försvann ytterdörren hehe. Nåja, det finns en ytterdörr i köket också så det betyder att jag fick ett extra rum.

Baksidan sett framifrån (i bakgrunden)
Baksida i bakgrunden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag får nog börja namnge rummen så vi kan hålla isär bilderna och veta var vi befinner oss. Detta är föräldrarnas sovrum
Sovrum nedre plan.jpg
Skapa konto

Som ligger på nederplan bakom uteplatsen/hobbyrummet med en dörr in till sovrummet.
Uteplats:fritidsrum.jpg
Skapa konto

Innifrån föräldrarnas sovrum sett, finns toa och dush (det som ska renoveras efter sommaren. Det jag kallar baksidan)
Baksida innifrån sovrum.jpg
Skapa konto

Till vänster ser ni toaletterna och till höger blev det ett konstigt rum som jag nämnde innan, och bakom allt ligger köket (kök o kök, ett stort rum med en kyl, gasolbrännare och en jäkla massa bråte:)). Köket är tänka att delas upp i 2 zoner. Ena halvan ska bli ett västerländskt kök som jag känner mig bekväm i att laga mat (bland annat arbetshöjden) och i andra halvan ett klassiskt thaikök så dom känner sig bekväma att laga mat. Utrymmesmässigt är det inga problem.
Baksidan toalett och kök.jpg
Skapa konto

Ett projekt som nu ligger på is pga bygget är min svampodling. Det var ett lyckat försök så när det är klart så byggs hyddan om och odlingen kommer att starta igen.
Svamphuset.jpg
Skapa konto

Jo men får inte glömma bilden på "golvet" dom la idag.
Golvet på plats.jpg
Skapa konto

Är det ngt ni undrar över så är det bara att fråga. Jag vet att jag kan vara lite förvirrade när jag förklarar;)

Förmannen frågade idag om måtten på mina fönster. Redan?, tänkte jag. Har inte bestämt mig för det ännu men tydligen blir det bråttom nu då han i slutet på veckan ska mura upp väggarna (då kan det vara bra med fönstermått) men det får bli i övermorgon tidigast, då "tanten" är iväg på konferens.

Ha en underbar dag!

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fönstermått, ja när dom kommer igång då går det undan.
Tänk på att när det gäller eternitplattorna på yttertaket så finns det asbestfria.
När det gäller jordfelsbrytare (där är jag verkligen ingen expert) tänker jag att iallafall i "vår" by där har man bara fas och nolla, alltså ingen skyddsjord.
Funkar då en jordfelsbrytare och hur, någon som vet ??
För vattenvärmaren (genomströmnings) har jag kört ner två stycken kopparstavar som är avsedda för ändamålet

Härligt att se dina bilder, känner igen allt det där med fiske och annat.
Svampodling verkar också intressant.
Vi har gummiträd som vi planterade för 8-9 år sedan.
Börjar ge inkomst i stället för utgifter.

Hoppas det är ok om jag lägger in ett par bilder, om inte säg till.
Min hustru byggde ett thaikök separat utanför huset förra året,funkar det med.
Nu har det torkat ett år, dags för utvändig målning :-)

Ute%206.jpg

Här "möbleras" det.
Ute%208.jpg

• Gilla
arneri68 och 2 till
  • Laddar…
Det där köket är verkligen 200 procent thai :)

• Gilla
kentapenta
  • Laddar…
Chuck Wow skrev:
Varför en sandlåda när man har ett risfält att leka i:)
Bilharzia?

Eller något annat skit? ;)

J
Chuck Wow skrev:
Jag har varit med i ett sådant team för ett antal år sedan när det skulle gjutas. Ni kan inte förstå hur det sliter på kroppen i 35 grader (i skuggan), stå i stekande sol och utföra detta fysiskt tunga arbete. Jag hade feber i två dagar efteråt! Min kropp sa att -ge fan i det där.
Seriöst så beundrar jag dessa män och kvinnor. Vilka kämpar! Om ni undrar hur mycket dom tjänade den dagen så är det strax under 50 spänn. På vissa av bilderna kan ni se "skyddsutrustningen" dom har, typ sandaler...
Men kunde inte du som "byggherre" ställa krav på entreprenören att de som jobbade skulle ha riktig skyddsutrustning alternativt köpt in den själv och försett dem med detta? Känns konstigt att beundra folk som riskerar liv och lem (på din bekostand) och inte göra något för att förbättra situationen.
:(

Förövrigt en mycket spännande tråd. :)

• Gilla
P-son83 och 1 till
  • Laddar…
JDKahn skrev:
Men kunde inte du som "byggherre" ställa krav på entreprenören att de som jobbade skulle ha riktig skyddsutrustning alternativt köpt in den själv och försett dem med detta? Känns konstigt att beundra folk som riskerar liv och lem (på din bekostand) och inte göra något för att förbättra situationen.
:(

Förövrigt en mycket spännande tråd. :)
Om man skulle erbjuda någon form av skyddsutrustning på landsbygden i Thailand,
då skulle man betraktas som aningen konstig.
Sådant har man i allmänhet ingen förståelse för.
Säkerhetstänket är nära noll.

Jag har inte den aktuella siffran, men 2010 omkom 26 312 människor i trafiken
och oändligt många fler skadade.
Det säger en del

När det gäller inkomsten så är byggeriet ofta en välkommen extrainkomst, vid sidan om jordbruket.

Redigerat:
Kentapenta. Ja jösses, nu gå det undan. Idag kom cementbilen igen med "flytspackel" och hinkar bars igen 2m (lite mer om man ska vara noggrann) upp.
Betongbilen igen.jpg
Skapa konto

Asbestfria plattor låter intressant. Har inte en susning om vilka vi hade. Min tanke var att återanvända dom gamla (jag är en nörd vad gäller recycling).
Ang jordfelsbrytare och jordkabel så finns det redan spett nerkörda i marken från elcentralen som har jordfelsbrytare (hittar inte bilden dock). Det fick jag reda på först idag när jag berättade för förmannen att jag ville ha jordspettet under ac'n (där är jorden altid fuktig av kondensvattnet), men då visade han mig att det redan fanns ett befintligt.
JFB hade jag med mig hemifrån då det inte fanns att få tag i för ett par år sedan. Men nu finns det att köpa här bland annat på Home (ocker) Pro samt Global House av olika tillverkare.

Jag får läsa igenom el-trådarna här på forumet, men en sak är för mig besynnerlig... Att hemma så kopplas jorden i elskåpen till nollan. Om det är så jäkla enkelt så borde man kunna göra det här också?
Jag har också kört med kopparstavar till jorden. 2m långa och antingen vid utloppet av ac'n eller tvättmaskinen. Marken måste vara fuktig så det fungerar.

Härliga köksbilder! Storleken är av att döma lika dan som vårt. Thaikök måste vara utomhus för det finns ingen fläkt i världen som kan ta upp syraångan från chilin när den steks:)

Men som jag förstår av kommentarerna så fungerar vattenvärmaren (som har en inbygd jfb) säkert utan att peta ner jordkabeln i marken? Verkar konstigt då mängder (nåja, många) med människor blir grillade av just dessa värmeapparater som inte blivit jordade.

JDKahn. Jag förstår vad du menar men det går inte att ta seden dit man kommer. Ett jämförande exempel är trafiken här. Det är lag på att stanna för fotgängare på övergångställena, precis som i Sverige men om du stannar och vill släppa förbi en fotgängare så utsätter du personen för en stor fara. Bilisten bakom dig undrar varför i hela friden stannar du mitt i vägen, och kör om dig med resultatet att fotgängaren blir överkörd.
Om jag skulle dela ut skyddskor till de fasta arbetarna (det kommer juh en drös extra vid behov när det ska bäras hinkar) så kanske dom struntar i att hålla marken fri från spik så när extraarbetarna kommer så blir det farligt för dom. Det är omöjligt att hålla alla med rätt utrustning. Förmannen håller koll på sitt folk, jag bjuder på lite extra saker vid hårdare arbeten. Alla är glada och byggarna presterar bättre. Så funkar det här;)

Härlig tråd som ska följas :thumbup:

Har gjort samma resa och är snart klar, har ett hus som jag totalrenoverat på Phuket.
Ett tvåplanshus som blåstes ur helt och har byggts ut med ca: 60 kvm.
Började 2011 och i sommar blir det sista klart, är bara där 4-5 veckor per år just nu och då tar det sin tid. :)
Under vintern blir det bara lite småjobb på huset som inte kan gå fel.
Och det finns en hel del att tänka på när man bygger i Thailand, ALLT kan gå fel om man inte är med och har koll.
Var bara tydlig när du förklarar och se till att fel rättas till även om det innebär mycket jobb så brukar det gå bra nästa gång. :)

Lycka till.

• Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Funderar att skapa en tråd i el avdelningen så allt om el hamnar där. Vi har inte den "lyxen" att ringa in en elektriker som vet vad det handlar om;) men jag ska läsa på lite först. Kanska kan vi få in lite tips som normalt inte lämnas ut då det naturligtvis alltid är bäst (på hemmaplan) att anlita en elektriker. På denna sidan jordklotet så behöver vi all kunskap vi kan få;).

Har börjat leka med Google SketchUp som är ett användarenkelt verktyg till att rita i 3D. Tog bilden med mobilen direkt på skärmen, därav kvalitén. Och bry er inte om valet av färg för det är bara ngt jag petat in bara för att det skulle vara ngt där, och som ni ser så är det inte färdigt ännu. Ville mest tipsa om programmet;)
skechUp.jpg
Skapa konto

Vi är många svenskar som bygger utomlands, kanske vi kan få en egen rubrik (eller vad det kallas för) så utlandsbyggen/projekt hamnar lite samlat? vi dras med olika problem/lösningar än i Sverige. Ett önskemål från mig till forumvärden;). Jag gillar detta forum för det håller hög klass och har god ton.

Tack alla som är här och naturligtvis moderatorerna som styrt upp det hela.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
ESTETISKA VÄRDERINGAR ÖNSKAS.

I morgon måste jag köpa fönster och jag har stort dilemma. Önskar få in vad ni tycker om det jag preliminärt bestämt mig för. Det jag undrar är att storleken på fönstrens storlek i förhållande till väggytan. Hoppa över det vi brukar tänka på hemma med värmeförluster och annat som jag inte behöver här;) (jag är medveten om att AC'n kostar mer att med kyla än att värma, men vi använder den ytterst sällan och bara i vårt sovrum), jag är bara intresserad om det "ser bra ut denna gång.
All form av kritik önskas, från vidrigt till wow:). Motivera gärna varför så jag vet huruvida det passar in på mig.

Bilder från min 3D sketch
IMG_9546.jpg
Skapa konto

IMG_9544.jpg
Skapa konto

IMG_9545.jpg
Skapa konto

Fönsternas storlek är EDIT (fel mått) H1,1m x B2,4m. så ser dom ut (inpackade dock). Kan lägga till att takhöjden inomhus är 1.70m och de kommer att monteras på 90cm höjd.
IMG_9526.jpg
Skapa konto

Övrigt att säga om dessa fönster är att när jag gick runt och kände på kvalitén så var dessa de enda som inte var av plast eller kändes "skrangliga". Priset blev därefter:eek: men det tar jag. UVskydd, myggnät och allt det där...

Så kom igen, bara ge mig innan i går o lägger er:D

Undrar om man ska utmana ödet hos byggarna med att ha en fönsterbräda inomhus:D. Det finns normalt inte här men jag tycker det är trevligt att ställa lite småväxter och andra pinaler där. Höjer mysfaktorn lite tycker jag.

Redigerat:
Chuck Wow skrev:
Fönsternas storlek är EDIT (fel mått) H1,1m x B2,4m. så ser dom ut (inpackade dock). Kan lägga till att takhöjden inomhus är 1.70m och de kommer att monteras på 90cm höjd.
Jag kan inget om estetik men väl lite om matematik och jag får inte ihop 90 cm + 1.1m = 2m (ca) med en takhöjd på 1.70...

Hmm takhöjd 1,70, varför så låg, känns lite obekvämt att krypa hemma.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag är inte så förtjust rent estetiskt, jag skulle föredra flera små smala höga fönster (tex 2-3 st på samma utrymme som ett av dessa breda).

Jag hade ju också föredragit fönster från golv till tak istället för liggande, förutsatt att ni har någon form av utsikt som är trevlig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.