Vilken spännande tråd :)

Ska bli intressant när elen ska göras. Om du gör det själv med förbundna ögon efter du snurrat runt en pinne 15 gånger så kommer det säkert bli bättre än om du anlitar någon lokal förmåga ;)

• Gilla
Ragnar_AT och 6 till
  • Laddar…
Ska bli intressant att följa detta :)

Å vad kul att få vara med och se hur man bygger i ett annat land. Som du sa så är byggnormerna lite annorlunda där.
Jag undrar bygger du själv eller eller har du folk som gör jobbet.

Jo elen blir nog en historia för sig själv:) även om det blivit bättre på den fronten. För tio år sedan så kunde man lika gärna dunka pannan i en vägg än att förklara att man vill ha jordat system samt jordfelsbrytare.

Lagt ut allt till en "byggherre" som har gott rykte och goda referenser på tidigare bygen, tex har han byggt vårdcentralen i byn (nä inte i bambu:D). Ett seriöst kontrakt är skrivet som fått de få västerlänningar jag umgås med att bli imponerade.

Det kommer att bli ett utdraget projekt som kommer bestå av olika moment, men förhoppningen är att nyårsafton 2016 ska det bli en hejdundrande fest i ett färdigt hus:)

EFTERLYSNING! Söker ngn som har lite koll på hållfasthet i betong och armering. Det vore superintressant att få höra lite från svenska byggkretsar. Bra tipps/info här så vet ni var ni är välkomna nästa nyår:)

Gamla stolpar togs bort för de var underdimensionerade. 4st tunna armeringsjärn. Det funkade till gamla byggnaden men inte till den nya tyngre konstruktionen.
Armering 6mm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men sååå mycket tyngre blir det väl inte??? Stolparnas armering känns lite som en overkill. Läste ngn stans att 20x20 stolpar med 4st 10mm armeringsjärn najad med järnring runt som på bilden ska räcka väldigt långt till normala hus?
Nyfiken på info här då det är nästa omöjligt att googla fram ngt
Armering overkill.jpg
Skapa konto

Detta är armering till balkarna vi gjöt igår. 6st 12mm. Det känns stabilt trots att jag inte har en aning:)
Armering balkar.jpg
Skapa konto

Säg nu inte att det inte kommer hålla:p

Det är ju omöjligt att svara på utan att veta mera. Det beror ju också på betongen. Jag kan tänka mig att vindlasterna är lite annorlunda där jämfört med i Sverige?

Ska försöka berätta mer;)
Vi bor inte på öppet fält utan i en större by ca 15-20.000 invånare så byggnader och träd plockar upp det värsta vad gäller vind. Bilden nedan blir lättare att utgå från när jag berättar vidare.

Grundbild.jpg
Skapa konto

Stolpen längst till vänster kommer inte att ha ngt annat stöd, dom är 2m till bjälkarna. Ovanpå kommer sovrummen som kommer ha en höjd på ca 2,70.
De andra sektionerna som är lägre kommer att fyllas med ngn fyllnadsmassa, så jag oroar mig inte för sidledskrafter.
Där kommer också bara vara en våning fast lite lägre än den vänstra delen.
Taket blir järnbalkar och eternitaktiga takpannor.

Ja, betongen... Beställt från en betongstation så det är ingen dom blandat för hand på gården, så det får väl antas som bra;). Garanterat ingen skyskrapekvalitet men borde göra jobbet för detta hus.

Hoppas det hjälpte lite;)

Ska bli intressant att följa :)

Igår tog jag en öl och tittade på när betongen torkade. Skönt att slippa stress:), sen på kvällen blev det att gå på bröllop med 800+ gäster. Riktigt ståtligt och vackert. Närvarande var "big boss" för vårdsektorn för hela provinsen. Brudparet är akutläkare och sjuksköterska, så det var väl naturligt att han kom.
Det oroar mig dock för när det blir dax för oss, för det går inte ha en liten fjuttefest med bara 100 pers och en trubadur som klinkar på en gitarr efter detta :p. Kan trösta mig med att lokalen blir gratis iaf :thumbup:

I morgon ska formarna plockas ner tror jag, så jag återkommer då.

• Gilla
jajje och 2 till
  • Laddar…
Jo, pelarna ser väldimensionerade ut. Vid enbart last rakt uppifrån (normalkraft) lär de ta duktigt med last. Dimensionerade för jordbävningslaster? Slipper man med svensk byggnorm.
Balkarna med bara två fi12 järn i UK resp. ÖK lär inte ta lika mycket last , allt beroende på geometri, spännvidd och dylikt.

Oj, vad spännande. Önskar verkligen lycka till.

Spännande tråd :)
Kommer följa ditt bygge med stort intresse.
Chok dii khrap!

Ska bli spännande att höra hur det går.

Ska bli intressant att följa. Vi har själva en tomt i Thailand som vi har tänkt att bygga på så småningom

Borde han vattna betongen en tid för att undvika att den torkar innan det har härdat klart ? Trots allt "35 C i skuggan".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.