112 888 läst ·
251 svar
113k läst
251 svar
Bygger nytt hus från grunden, delvis på pelare i Thailand
Jo elen blir nog en historia för sig själv
även om det blivit bättre på den fronten. För tio år sedan så kunde man lika gärna dunka pannan i en vägg än att förklara att man vill ha jordat system samt jordfelsbrytare.
Lagt ut allt till en "byggherre" som har gott rykte och goda referenser på tidigare bygen, tex har han byggt vårdcentralen i byn (nä inte i bambu
). Ett seriöst kontrakt är skrivet som fått de få västerlänningar jag umgås med att bli imponerade.
Det kommer att bli ett utdraget projekt som kommer bestå av olika moment, men förhoppningen är att nyårsafton 2016 ska det bli en hejdundrande fest i ett färdigt hus
EFTERLYSNING! Söker ngn som har lite koll på hållfasthet i betong och armering. Det vore superintressant att få höra lite från svenska byggkretsar. Bra tipps/info här så vet ni var ni är välkomna nästa nyår
Gamla stolpar togs bort för de var underdimensionerade. 4st tunna armeringsjärn. Det funkade till gamla byggnaden men inte till den nya tyngre konstruktionen.
Men sååå mycket tyngre blir det väl inte??? Stolparnas armering känns lite som en overkill. Läste ngn stans att 20x20 stolpar med 4st 10mm armeringsjärn najad med järnring runt som på bilden ska räcka väldigt långt till normala hus?
Nyfiken på info här då det är nästa omöjligt att googla fram ngt
Detta är armering till balkarna vi gjöt igår. 6st 12mm. Det känns stabilt trots att jag inte har en aning
Säg nu inte att det inte kommer hålla
Lagt ut allt till en "byggherre" som har gott rykte och goda referenser på tidigare bygen, tex har han byggt vårdcentralen i byn (nä inte i bambu
Det kommer att bli ett utdraget projekt som kommer bestå av olika moment, men förhoppningen är att nyårsafton 2016 ska det bli en hejdundrande fest i ett färdigt hus
EFTERLYSNING! Söker ngn som har lite koll på hållfasthet i betong och armering. Det vore superintressant att få höra lite från svenska byggkretsar. Bra tipps/info här så vet ni var ni är välkomna nästa nyår
Gamla stolpar togs bort för de var underdimensionerade. 4st tunna armeringsjärn. Det funkade till gamla byggnaden men inte till den nya tyngre konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men sååå mycket tyngre blir det väl inte??? Stolparnas armering känns lite som en overkill. Läste ngn stans att 20x20 stolpar med 4st 10mm armeringsjärn najad med järnring runt som på bilden ska räcka väldigt långt till normala hus?
Nyfiken på info här då det är nästa omöjligt att googla fram ngt
Logga in
Skapa konto
Detta är armering till balkarna vi gjöt igår. 6st 12mm. Det känns stabilt trots att jag inte har en aning
Logga in
Skapa konto
Säg nu inte att det inte kommer hålla
Ska försöka berätta mer
Vi bor inte på öppet fält utan i en större by ca 15-20.000 invånare så byggnader och träd plockar upp det värsta vad gäller vind. Bilden nedan blir lättare att utgå från när jag berättar vidare.
Stolpen längst till vänster kommer inte att ha ngt annat stöd, dom är 2m till bjälkarna. Ovanpå kommer sovrummen som kommer ha en höjd på ca 2,70.
De andra sektionerna som är lägre kommer att fyllas med ngn fyllnadsmassa, så jag oroar mig inte för sidledskrafter.
Där kommer också bara vara en våning fast lite lägre än den vänstra delen.
Taket blir järnbalkar och eternitaktiga takpannor.
Ja, betongen... Beställt från en betongstation så det är ingen dom blandat för hand på gården, så det får väl antas som bra
. Garanterat ingen skyskrapekvalitet men borde göra jobbet för detta hus.
Hoppas det hjälpte lite
Vi bor inte på öppet fält utan i en större by ca 15-20.000 invånare så byggnader och träd plockar upp det värsta vad gäller vind. Bilden nedan blir lättare att utgå från när jag berättar vidare.
Logga in
Skapa konto
Stolpen längst till vänster kommer inte att ha ngt annat stöd, dom är 2m till bjälkarna. Ovanpå kommer sovrummen som kommer ha en höjd på ca 2,70.
De andra sektionerna som är lägre kommer att fyllas med ngn fyllnadsmassa, så jag oroar mig inte för sidledskrafter.
Där kommer också bara vara en våning fast lite lägre än den vänstra delen.
Taket blir järnbalkar och eternitaktiga takpannor.
Ja, betongen... Beställt från en betongstation så det är ingen dom blandat för hand på gården, så det får väl antas som bra
Hoppas det hjälpte lite
Igår tog jag en öl och tittade på när betongen torkade. Skönt att slippa stress
, sen på kvällen blev det att gå på bröllop med 800+ gäster. Riktigt ståtligt och vackert. Närvarande var "big boss" för vårdsektorn för hela provinsen. Brudparet är akutläkare och sjuksköterska, så det var väl naturligt att han kom.
Det oroar mig dock för när det blir dax för oss, för det går inte ha en liten fjuttefest med bara 100 pers och en trubadur som klinkar på en gitarr efter detta
. Kan trösta mig med att lokalen blir gratis iaf 
I morgon ska formarna plockas ner tror jag, så jag återkommer då.
Det oroar mig dock för när det blir dax för oss, för det går inte ha en liten fjuttefest med bara 100 pers och en trubadur som klinkar på en gitarr efter detta
I morgon ska formarna plockas ner tror jag, så jag återkommer då.
Jo, pelarna ser väldimensionerade ut. Vid enbart last rakt uppifrån (normalkraft) lär de ta duktigt med last. Dimensionerade för jordbävningslaster? Slipper man med svensk byggnorm.
Balkarna med bara två fi12 järn i UK resp. ÖK lär inte ta lika mycket last , allt beroende på geometri, spännvidd och dylikt.
Balkarna med bara två fi12 järn i UK resp. ÖK lär inte ta lika mycket last , allt beroende på geometri, spännvidd och dylikt.
Spännande tråd
Kommer följa ditt bygge med stort intresse.
Chok dii khrap!
Kommer följa ditt bygge med stort intresse.
Chok dii khrap!