Med inspiration i några av de trådarna som har handlat om elektriska jordsåll planerar i kombination med att det verkar ganska svårt att få tag på scheppach’s variant tänkte jag ge mig på att bygga något.
Vi har mycket grus på tomten som tidigare var skolgård, gruset innehåller 100 års björkfrön och löv, där önskar jag att sorta bort jorden i samband med att vi utför vissa grävjobb på tomten. Vi har även en stor komposthög från tidigare ägare som innehåller ganska mycket kastanjer där jag vill sortera bort dem för att kunna nyttja jorden bättre.
Tanken är därför att ha en maskstorlek som inte släpper igenom gruset utan endast mindre delar, har dock planen att göra sorteringsnätet utbytbart.
Här är några inspirationsbilder inhämtade från Youtube som någorlunda illustrerar vad jag vill uppnå.
@tjockelamock har även byggt något liknande som kan ses i detta inlägg.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sil-skakbord-foer-jorden-massor.370232/#post-3634386
Min trumma kommer att utgöras av en cylinder från en nerkapad ackumulatortank där jag har påbörjat att kapa upp fönster där nätet kommer att passas in.
Vi har mycket grus på tomten som tidigare var skolgård, gruset innehåller 100 års björkfrön och löv, där önskar jag att sorta bort jorden i samband med att vi utför vissa grävjobb på tomten. Vi har även en stor komposthög från tidigare ägare som innehåller ganska mycket kastanjer där jag vill sortera bort dem för att kunna nyttja jorden bättre.
Tanken är därför att ha en maskstorlek som inte släpper igenom gruset utan endast mindre delar, har dock planen att göra sorteringsnätet utbytbart.
Här är några inspirationsbilder inhämtade från Youtube som någorlunda illustrerar vad jag vill uppnå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
@tjockelamock har även byggt något liknande som kan ses i detta inlägg.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sil-skakbord-foer-jorden-massor.370232/#post-3634386
Min trumma kommer att utgöras av en cylinder från en nerkapad ackumulatortank där jag har påbörjat att kapa upp fönster där nätet kommer att passas in.
Logga in
Skapa konto
Parallellt med något slags grundläggande bygge av trumman och senare själva ställningen sprang jag på några elmotorer av äldre modell för en billing peng.. den jag tänker mig kan passa ändamålet är en ASEA MBB9 1.1kW/1.5HP motor. Den kommer ju behövas växlas ner en del, tror jag siktar på att rotera trumman i knappt 15 rpm. Tog och gjorde rent den lite i alla fall..
Vilka delar kommer jag behöva för själva inkopplingen av denna framöver? Tänker att jag behöver något slags motorskydd? 3 fas vägg-intag och en längre skarvsladd. Lite som @tjockelamock hade i det länkade klippet ovan.
Finns det någon vinning att inte koppla motorn på 3-fas? Förutom att skarvsladdarna blir väldigt mycket billigare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vilka delar kommer jag behöva för själva inkopplingen av denna framöver? Tänker att jag behöver något slags motorskydd? 3 fas vägg-intag och en längre skarvsladd. Lite som @tjockelamock hade i det länkade klippet ovan.
Finns det någon vinning att inte koppla motorn på 3-fas? Förutom att skarvsladdarna blir väldigt mycket billigare.
@tjockelamock — Vill du dela med dig av lite detaljer från ditt bygge? Tänker huvudsakligen kring att uppnå rätt hastigt på trumman. Hur snabbt snurrar din? Jag tänkte runt 15rpm. Hur stora remskivor har du? Varvtal och styrka i motorn?
Jag har även upplevt det lite svårt att få tag på remskivor i de storlekar jag tror jag behöver, har du några tips om var som är bra att leta delar till själva drivlinan?
Jag har även upplevt det lite svårt att få tag på remskivor i de storlekar jag tror jag behöver, har du några tips om var som är bra att leta delar till själva drivlinan?
Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
G gmanhem skrev:@tjockelamock — Vill du dela med dig av lite detaljer från ditt bygge? Tänker huvudsakligen kring att uppnå rätt hastigt på trumman. Hur snabbt snurrar din? Jag tänkte runt 15rpm. Hur stora remskivor har du? Varvtal och styrka i motorn?
Hej.
Ditt projekt ser riktigt proffsigt ut! Får min trumma att se ut som något som katten släpat in!
Min snurrar ca 30-40 varv/min. Bor i Gbg och åkte till Mecano, https://mekano.se/ , som jag blev rekommenderad.
Dom sålde motorer, remmar och "hjul". Dom plockade ut storlekarna på remmar och "hjul" efter motorns varvtal och trumman storlek.
Oj såpass fort ändå, jag kanske räknar med för låg hastighet. Hur stark är din motor i W @tjockelamock ? Vet du ca vad du betalade för remmar och skivor etc?
Igår smällde jag ihop en ram av vårt fd. innertak, fick komplettera med en regel så kostnaden steg lite.
Har även börjat borra lite hål för att fästa ett 19mm nät på utsidan av trumman, 140st blir det tydligen. Mina borr gav upp efter 102 hål.
Kostnader:
Kapskivor: 96kr
Motor: 100kr
Virke: 120kr
Igår smällde jag ihop en ram av vårt fd. innertak, fick komplettera med en regel så kostnaden steg lite.
Har även börjat borra lite hål för att fästa ett 19mm nät på utsidan av trumman, 140st blir det tydligen. Mina borr gav upp efter 102 hål.
Logga in
Skapa konto
Kostnader:
Lite färg från överblivet-skåpet, ett stålrör som hjulaxel och några släpvagns-stödhjul. Även 8st invändninga löphjul.
Kostnader:
Hjul: 200kr
Hjulaxel:100kr
Löphjul: 200kr
Logga in
Skapa konto
Kostnader:
Färg, alla fäsrhål borrade för det yttre nätet som har 19mm maskor som delvis är monterat. 80+80 fästpunkter.
Tanken är att göra en inre insats med 6mm sållnät. Fortfarande lite tveksam hus jag ska lösa driften.. alla tänker välkomna!!
Kostnader:
Färg: 69kr
Nät 19mm: 150kr
Tanken är att göra en inre insats med 6mm sållnät. Fortfarande lite tveksam hus jag ska lösa driften.. alla tänker välkomna!!
Logga in
Skapa konto
Kostnader:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fäst resterande del av det yttre nätet idag och på kvällskvisten monterat en del bitar formplyfa runt om. Två bitar undertill som bildar en liten tratt ner i skottkärran och två paneler på sidan för el. En hel sida på baksidan som fång så att det inte slängs ut jord på sidan samt en panel vid utloppet, den kläddes i plåt på insidan för att hålla tunnan på plats då den gärna vandrar ut i och med att den lutar lite.
Nu är det där med att driva runt åbäket som måste lösas bara..
Kostnader:
Formplyfa: 300kr
Sakta går det, men tilltänkta motorn har plockats ner, fått sig lite färg och testkörts, spinner på fint.
Har plockat ner en gammal slipstens-chassi som donerat lite axel och drivhjul etc. Nästa steg blir väl att få till testmontering av motor och nerväxlingen för att kunna hitta lämpliga remmar.
Kostnader:
Väggintag: 80kr
Logga in
Skapa konto
Har plockat ner en gammal slipstens-chassi som donerat lite axel och drivhjul etc. Nästa steg blir väl att få till testmontering av motor och nerväxlingen för att kunna hitta lämpliga remmar.
Kostnader:
Fortsatt i snigeltakt under vinter, men tidigare i vintras införskaffades en snäckväxel i vinkel för att växla ner motorn och för att möjliggöra att driva trumman med en plattrem. Ingen aning av vad den har suttit på för något tidigare.
Kostnader:
Våxel: 400kr
Logga in
Skapa konto
Kostnader:
Växeln har fått sig lite färg, ett oljebyte, en ny remskiva och fästs up med några gängstavar för att skapa lite justeringsmöjligheter i höjdled för att spänna remmen, kanske även för att korrigera om remmen löper snett, vi får se.
Kostnader: