460 763 läst ·
512 svar
461k läst
512 svar
Bygger hobbygarage
Där ser man!skruffse skrev:Då förstår jag.
Vad vi gjorde, du kan kolla med Marcus på eran serviceavdelning vad vi sysslade med när vi var på SNB när han kommer hem ifrån nästa jobb.
Var ju total översyn men det drog ut på tiden men det berodde kortfattat på Flenderlådan.
Sedan kan du kolla vad min ´Simens t-shirt har tagit vägen han skulle skicka till mig![]()
Jag ska jaga honom om t-shirt'en
Sent from my GT-I9305 using Byggahus
Då har jag börjat med återfyllnad.
Fått upp duk emot slänten funkade fint då duken är 5m bred och jag sparade en remsa på ca 300 mm i botten så vattnet kan rinna ut till dräneringen.
Mina stora sackosäckar med riven frigolit.
5-8 grus lagt i botten 600 mm upp som täckte hela Pordränslivan.
Fick in dessa riktigt bra och fick packat gruset så dom har bra anläggningsyta emot betongen
Blir rätt stort när man kan byta hjul på tre axlar på en lastbil dock får flaket av.
Fått upp duk emot slänten funkade fint då duken är 5m bred och jag sparade en remsa på ca 300 mm i botten så vattnet kan rinna ut till dräneringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina stora sackosäckar med riven frigolit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5-8 grus lagt i botten 600 mm upp som täckte hela Pordränslivan.
Fick in dessa riktigt bra och fick packat gruset så dom har bra anläggningsyta emot betongen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir rätt stort när man kan byta hjul på tre axlar på en lastbil dock får flaket av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säckar påplats
Grus in på gaveln ca 400 mm tjockt
En säck kvar vid varje hörn
Grusbädden klar
På gaveln lägger jag säckarna ner för att få bättre höjd, här blir det endast fyllt ca 2m räknat ifrån färdig byggbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grus in på gaveln ca 400 mm tjockt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En säck kvar vid varje hörn
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusbädden klar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På gaveln lägger jag säckarna ner för att få bättre höjd, här blir det endast fyllt ca 2m räknat ifrån färdig byggbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en liten ide hur jag skall undvika marktrycket där jag skall ha infarten till andra våningen som jag förberett och planerat för.
Dock får jag ta tag i det till våren för i planerna ingår gjutning ståljobb och varmgalv men jag har det mesta liggandes i själva ståljobbet . Dessutom är redan armeringen klar som synes på bilden samt jag har alla ingjutningsfästen, med andra ord jag ligger i fas
Dock får jag ta tag i det till våren för i planerna ingår gjutning ståljobb och varmgalv men jag har det mesta liggandes i själva ståljobbet . Dessutom är redan armeringen klar som synes på bilden samt jag har alla ingjutningsfästen, med andra ord jag ligger i fas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fått några frågor angående K värdet i väggarna och det ligger på 0,17 som tydligen är någon norm det skall va i väggar.
Fick även uträknat att om man ser till baksidan med 100mm pordrän jag har där samt säckarna med frigolit så har jag ett K värde på 0,04 rent teoretiskt.
Säg då istället att jag har 0,10 i praktiken, det är inte illa pinkat
Fick även uträknat att om man ser till baksidan med 100mm pordrän jag har där samt säckarna med frigolit så har jag ett K värde på 0,04 rent teoretiskt.
Säg då istället att jag har 0,10 i praktiken, det är inte illa pinkat
Händer inte mycket med garaget just nu dessto mer med annat.
Men har iaf fått upp den enda själva stolpen som jag är tvungen att ha som skall hållla indirekt skarven emellan limträbalkarna i taket.
Nu skall det bara livplåtar i balken som skall brännas fast men det får jag få gjort när det eä några grader varmare.
Sedan har jag börjat skissa på karmarna till portarna som jag skall laserskära lite plåtar till, kan ju vara bra att ha sådant hemma i god tid.
Men har iaf fått upp den enda själva stolpen som jag är tvungen att ha som skall hållla indirekt skarven emellan limträbalkarna i taket.
Nu skall det bara livplåtar i balken som skall brännas fast men det får jag få gjort när det eä några grader varmare.
Sedan har jag börjat skissa på karmarna till portarna som jag skall laserskära lite plåtar till, kan ju vara bra att ha sådant hemma i god tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kallt som satan så det händer inte mycket ute, dock håller jag på att samla delar.
Fick ett paket idag med traversupphägningar för lyftbalkarna.
Har fått ritat upp infästningarna i balkarna som sitter i taket då nu skall dom bara iväg på skärning.
Har även fått kört ett litet lass på varmgalv
Balkarna som skall minska marktrycket för porten på andra våningen fick jag lämnat efter jag fick kört lite rörtråd på stolparna och dess infästningar.
Har också lagt in en betällning på håldäcket.
Detta kommer som det ser ut nu innan semetern och detta pga att dom har fullt upp dom som tillverkar, men men vad skall man göra som liten kund.
Fick ett paket idag med traversupphägningar för lyftbalkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fått ritat upp infästningarna i balkarna som sitter i taket då nu skall dom bara iväg på skärning.
Har även fått kört ett litet lass på varmgalv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Balkarna som skall minska marktrycket för porten på andra våningen fick jag lämnat efter jag fick kört lite rörtråd på stolparna och dess infästningar.
Har också lagt in en betällning på håldäcket.
Detta kommer som det ser ut nu innan semetern och detta pga att dom har fullt upp dom som tillverkar, men men vad skall man göra som liten kund.
Idag fick jag fem lass med sprängsten.
Dom stora blocken skall staplas en bit ifrån väggen för att motverka mark trycket vid porten på andra våningen och det mindre skall användas för att göra planen framför större.
Annars är det ju svinkallt ute så då får man hålla till i mitt andra garage och skruva
Dom stora blocken skall staplas en bit ifrån väggen för att motverka mark trycket vid porten på andra våningen och det mindre skall användas för att göra planen framför större.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars är det ju svinkallt ute så då får man hålla till i mitt andra garage och skruva
hur går de skruffse, löjligt nyfiken på hur bygget fortlöper 
Det rullar på har byggt / svetsat lite och gjutit bla nu när det börjar bli lite varmare så jag skall lägga upp kort i veckan.anbacileus skrev:
Under tiden ligger det lite kort här ifrån bygget hittills några som visats här tidigare och några nya
Får slänga upp ett par kort då när folk är intresserade.
Börjar komma igång nu när det blir varmare.
Stolparna uppe för markavlastningen nu får jag kolla lite med lastbil och lyft på överliggaren.
Stolpen fastbränd och förstärkningar nästa i livet på balken.
Tänkte att jag skall nästa upp alla livplåtar och traversupphägningar som e på g med pinne och sedan ta ut sprutan så jag kan köra fast dom med rörtråd.
MYCKET snabbare och rörtråd har ju bra inbränning i materialet så det är jag inte orolig för att det skall haverera.
Vanligt tråd till MAGen hade jag aldrig kört med.
Börjar komma igång nu när det blir varmare.
Stolparna uppe för markavlastningen nu får jag kolla lite med lastbil och lyft på överliggaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpen fastbränd och förstärkningar nästa i livet på balken.
Tänkte att jag skall nästa upp alla livplåtar och traversupphägningar som e på g med pinne och sedan ta ut sprutan så jag kan köra fast dom med rörtråd.
MYCKET snabbare och rörtråd har ju bra inbränning i materialet så det är jag inte orolig för att det skall haverera.
Vanligt tråd till MAGen hade jag aldrig kört med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Materialstället uppe, svetsat uppe och expander i betongen.
1200 mm ifrån plattan pga att då kan man ha plåt på vagnar under alt tex bandslipen.
Traversupphägningar laserskurna i 10 mm "farmer iron" efter egen design.
Hämtade häromdagen en stor laddning med dessa fästen samt en mängd små optimala fästen till tex portkarmarna.
1200 mm ifrån plattan pga att då kan man ha plåt på vagnar under alt tex bandslipen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Traversupphägningar laserskurna i 10 mm "farmer iron" efter egen design.
Hämtade häromdagen en stor laddning med dessa fästen samt en mängd små optimala fästen till tex portkarmarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
toppen, viktigt med skithus.
inte nog med att du får ett ställe till att gömma dig ifrån frugan, du har även ett eget ställe där du kan...
"tat lugnt, skit tugnt"

inte nog med att du får ett ställe till att gömma dig ifrån frugan, du har även ett eget ställe där du kan...
"tat lugnt, skit tugnt"
