10 108 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
Bygger egen smidestrappa inomhus
Haha det ligger några timmar bakom detta Åsa Lund 
när det rör sig så kommer det att låta i ditt hus. och det kommer röra sig är garanterat.Lars Rudehov skrev:Hej
Jag tror ( hoppas ) inte att väggen kommer röra sig så mkt. Plywooden är nämligen limmad med en flaska trälim per skiva + tätt skruvad i originalväggen bestående av 28 mm råspont
Som grädde på moset så kommer varje steg fästas med 3 st genomgående M8 bultar i väggarna.
Men jag kan ha fel... Ännu en anledning till att jag inte vill svetsa stegen i stolpen, om jag skruvar så är det lätt att ta loss för ev omtapetsering eller liknande.
Haha då ska du känna när ett godståg dundrar förbi SHB. Hela huset gungar så saker har vält i hyllor. Men inget knak i väggar eller spruckna tapetskarvar, varken i nytapetserade eller gamla rum. Huset har stått sedan 1940
Innan banverket var och bankade ned rälsen i kurvan här i höstas, så vaknade jag ibland pga att det var som om någon stod och gungade på sängen.
Jag tar mina chanser
Men tack för åsikterna.
Innan banverket var och bankade ned rälsen i kurvan här i höstas, så vaknade jag ibland pga att det var som om någon stod och gungade på sängen.
Jag tar mina chanser
Redigerat:
lägg in ett inlägg när du får spricker. blir eventuellt till nästa vår sommar.Lars Rudehov skrev:Haha då ska du känna när ett godståg dundrar förbi SHB. Hela huset gungar så saker har vält i hyllor. Men inget knak i väggar eller spruckna tapetskarvar, varken i nytapetserade eller gamla rum. Huset har stått sedan 1940
Innan banverket var och bankade ned rälsen i kurvan här i höstas, så vaknade jag ibland pga att det var som om någon stod och gungade på sängen.
Jag tar mina chanserMen tack för åsikterna.
jag skulle lagt någon väv/matta bakom tapeten
Hej Lars
Såg ditt trappbygge och blev nyfiken vart du köpte röret. Allt jag hittar är svindyrt och då överväger jag att avstå ett hemmabygge. Min kommer dock vara helt självbärande i mittstolpen, så jag behöver något i ungefär den dimensionen du körde med. Om du har en bild på den färdiga trappan vill jag gärna se hur det blev!
Såg ditt trappbygge och blev nyfiken vart du köpte röret. Allt jag hittar är svindyrt och då överväger jag att avstå ett hemmabygge. Min kommer dock vara helt självbärande i mittstolpen, så jag behöver något i ungefär den dimensionen du körde med. Om du har en bild på den färdiga trappan vill jag gärna se hur det blev!
HejPontus Hagberg skrev:
Hej Lars
Såg ditt trappbygge och blev nyfiken vart du köpte röret. Allt jag hittar är svindyrt och då överväger jag att avstå ett hemmabygge. Min kommer dock vara helt självbärande i mittstolpen, så jag behöver något i ungefär den dimensionen du körde med. Om du har en bild på den färdiga trappan vill jag gärna se hur det blev!
Jag köpte röret hos en lokal stålhandlare. Jag betalade 250:- m då, så nu kanske det kostar det dubbla.
L-profilerna som jag gjorde stegen av är väl klena i måttet 30x30x3mm inser jag nu i efterhand. Jag borde tagit 40x40x4mm. Annars så håller den allt ihop ännu
Ser snyggt ut oavsett!L Lars Rudehov skrev:
Vad hade du för diameter på röret? Är det helt stumt för din trappa så borde ju samma dimension funka på min
Ja de kallar det handelstub. Klicka på tjänster - handelsstål - stålrörPontus Hagberg skrev:
https://www.stalhandlarna.se
Klicka här för att svara

