Haha det ligger några timmar bakom detta Åsa Lund ;)
 
S
Lars Rudehov skrev:
Hej

Jag tror ( hoppas ) inte att väggen kommer röra sig så mkt. Plywooden är nämligen limmad med en flaska trälim per skiva + tätt skruvad i originalväggen bestående av 28 mm råspont :cool:
Som grädde på moset så kommer varje steg fästas med 3 st genomgående M8 bultar i väggarna.

Men jag kan ha fel... Ännu en anledning till att jag inte vill svetsa stegen i stolpen, om jag skruvar så är det lätt att ta loss för ev omtapetsering eller liknande.
när det rör sig så kommer det att låta i ditt hus. och det kommer röra sig är garanterat.
 
Haha då ska du känna när ett godståg dundrar förbi SHB. Hela huset gungar så saker har vält i hyllor. Men inget knak i väggar eller spruckna tapetskarvar, varken i nytapetserade eller gamla rum. Huset har stått sedan 1940

Innan banverket var och bankade ned rälsen i kurvan här i höstas, så vaknade jag ibland pga att det var som om någon stod och gungade på sängen.

Jag tar mina chanser :cool: Men tack för åsikterna.
 
Redigerat:
S
Lars Rudehov skrev:
Haha då ska du känna när ett godståg dundrar förbi SHB. Hela huset gungar så saker har vält i hyllor. Men inget knak i väggar eller spruckna tapetskarvar, varken i nytapetserade eller gamla rum. Huset har stått sedan 1940

Innan banverket var och bankade ned rälsen i kurvan här i höstas, så vaknade jag ibland pga att det var som om någon stod och gungade på sängen.

Jag tar mina chanser :cool: Men tack för åsikterna.
lägg in ett inlägg när du får spricker. blir eventuellt till nästa vår sommar.
jag skulle lagt någon väv/matta bakom tapeten
 
Hej Lars
Såg ditt trappbygge och blev nyfiken vart du köpte röret. Allt jag hittar är svindyrt och då överväger jag att avstå ett hemmabygge. Min kommer dock vara helt självbärande i mittstolpen, så jag behöver något i ungefär den dimensionen du körde med. Om du har en bild på den färdiga trappan vill jag gärna se hur det blev!
 
Pontus Hagberg Pontus Hagberg skrev:
Hej Lars
Såg ditt trappbygge och blev nyfiken vart du köpte röret. Allt jag hittar är svindyrt och då överväger jag att avstå ett hemmabygge. Min kommer dock vara helt självbärande i mittstolpen, så jag behöver något i ungefär den dimensionen du körde med. Om du har en bild på den färdiga trappan vill jag gärna se hur det blev!
Hej
Jag köpte röret hos en lokal stålhandlare. Jag betalade 250:- m då, så nu kanske det kostar det dubbla.
L-profilerna som jag gjorde stegen av är väl klena i måttet 30x30x3mm inser jag nu i efterhand. Jag borde tagit 40x40x4mm. Annars så håller den allt ihop ännu :)
 
  • En spiraltrappa under konstruktion inne i ett rum med oskyddad vägg och synliga elledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern spiraltrappa med trästeg och svart metallstolpe inuti ett rum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bendish och 2 till
  • Laddar…
L Lars Rudehov skrev:
Hej
Jag köpte röret hos en lokal stålhandlare. Jag betalade 250:- m då, så nu kanske det kostar det dubbla.
L-profilerna som jag gjorde stegen av är väl klena i måttet 30x30x3mm inser jag nu i efterhand. Jag borde tagit 40x40x4mm. Annars så håller den allt ihop ännu :)
Ser snyggt ut oavsett!
Vad hade du för diameter på röret? Är det helt stumt för din trappa så borde ju samma dimension funka på min
 
Pontus Hagberg Pontus Hagberg skrev:
Ser snyggt ut oavsett!
Vad hade du för diameter på röret? Är det helt stumt för din trappa så borde ju samma dimension funka på min
Tackar. Det röret jag använde är 114,3 x 3,2mm
Det röret kommer aldrig ge vika, dock kunde själva stegen som sagt varit kraftigare.
 
Pontus Hagberg Pontus Hagberg skrev:
Ser snyggt ut oavsett!
Vad hade du för diameter på röret? Är det helt stumt för din trappa så borde ju samma dimension funka på min
Vart bor du någonstans? Måste ju gå att få tag i ett rör för humant pris i närheten av dig. Jag köpte mitt i Trollhättan.
 
L Lars Rudehov skrev:
Vart bor du någonstans? Måste ju gå att få tag i ett rör för humant pris i närheten av dig. Jag köpte mitt i Trollhättan.
Är det ett så kallat handelsrör eller vad för typ av rör är det?
Har ej hittat ställen i närheten på nätet än så länge iallafall. Bor i Vetlanda
 
Pontus Hagberg Pontus Hagberg skrev:
Är det ett så kallat handelsrör eller vad för typ av rör är det?
Har ej hittat ställen i närheten på nätet än så länge iallafall. Bor i Vetlanda
Ja de kallar det handelstub. Klicka på tjänster - handelsstål - stålrör

https://www.stalhandlarna.se
 
  • Gilla
Pontus Hagberg
  • Laddar…
L Lars Rudehov skrev:
Ja de kallar det handelstub. Klicka på tjänster - handelsstål - stålrör

[länk]
Ska kolla upp och se om det tar mig ett steg framåt! Uppskattar hjälpen, tänkte skapa ny tråd om mitt eget trappbygge när jag väl börjar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.