25 685 läst ·
52 svar
26k läst
52 svar
Bygger altan. Håller detta?
Det är bara sunt förnuft, fortsätt så👍C Charlotte Eklund skrev:Jag har lärt mig av min far att göra likadant, men har ingen teoretisk kunskap att falla tillbaka på.
Alldeles nyligen kom jag i en diskussion med en bekant om just en sådan här situation. Hen menade, om jag förstod hen rätt, att när även trallgolvet är på plats så "förstärks" hela konstruktionen eftersom lasterna fördelas.
Kommentar på det?
Praktik= allting bara funkar men ingen kan förklara varför
Teori= ingenting funkar, och alla tror sig veta varför
Dum konstruktion att låta skuvarna bära lasten. En bärlina på plattorna vore bättreChristoffer Hilmersson skrev:
Jag har börjat med mitt altanbygge och har funderingar gällande stöttorna.
Allt är byggt i 145x45 med plattor. Stumt som tusan och stöttorna är skruvade i golvreglarna. Jag har använt Essve ET-T 6x90, fyra stycken i varje stötta. Nu till min fråga - håller detta eller ska jag lägga en kloss under varje golvregel mot plattorna?
//C
Q qvirre skrev:Varför skulle det vara konstigt med att utsätta ett skruvförband för skjuvkrafter? Det är helt normalt och används så på många platser i ett husbygge. Till exempel i bjälklaget med balkskor.
Det enda som är intressant är om det är tillräckligt starkt.
I TS fall har han 4 stycken konstruktionsskruv som tål en skjuvbelastning på runt 450 kg tillsammans (alltså inte när de går av utan dimensionerande last, så mycket mer innan de går av). Så då återstår att kolla hur mycket golvyta det ska bära upp.
Ser ut att vara cc 60 och 1,5 meter mellan stöden. Då blir den dimensionerande lasten ca 180 kg (0,6x1,5x200kg).
Han kan alltså helt lungt klara sig på 4 stycken skruvar. Finns ingen anledning att överarbeta detta.
I framtiden när ET-T används så är det bättre att skruva in den i vinkel mot kraftriktningen med ca 45 grader i korsförband. Då utnyttjas dragförmågan utöver ren skjuvkraft och då klarar de i detta exempel ca 600 kg belastning. Då hade 2 skruvar funkat bra och det blir lite billigare.
ET-T skruv som skruvas 45° är ett betydligt bättre alternativ än vagnsbult.C Charlotte Eklund skrev:
För skruv som skruvats 90° så kan man förenklat säga att det är skruvdiametern som avgör bärförmågan.
Klicka här för att svara