26 362 läst ·
53 svar
26k läst
53 svar
Bygger altan. Håller detta?
Att bygga en altan handlar inte bara om att den ska hålla. Jag tycker den ska kännas stum och inte svikta. Därför brukar jag "överdimensionera". Vill man "bara" att den ska hålla och inte braka ihop, behövs inte särskilt stora dimensioner..
det här som du byggde funkar utan problem.
Du kan självklart göra hundra till olika förstärkningar, förankringar, kortlingar, olika stöd. man inget mer behövs för att de ska hålla. Jag har en likadan som står helt fritt och jag lövar dig, om en lastbil körde i den så skulle den inte flytta
Du kan självklart göra hundra till olika förstärkningar, förankringar, kortlingar, olika stöd. man inget mer behövs för att de ska hålla. Jag har en likadan som står helt fritt och jag lövar dig, om en lastbil körde i den så skulle den inte flytta
Hej,
Allt beror på takvinkeln och hur mycket snö den fina altanen kommer att få.
Jag gjorde precis som du, längst långsidan med spetsig takvinkel (där all snö åker ner direkt)
Stackars altanen måste fått 10 ton snö när det börja töa, och skruvarna pallade inte detta.
Det fick bli domkraft, och krypa under och montera dessa klossar i efterhand.
Summa summarum, montera klossarna nu😄
Allt beror på takvinkeln och hur mycket snö den fina altanen kommer att få.
Jag gjorde precis som du, längst långsidan med spetsig takvinkel (där all snö åker ner direkt)
Stackars altanen måste fått 10 ton snö när det börja töa, och skruvarna pallade inte detta.
Det fick bli domkraft, och krypa under och montera dessa klossar i efterhand.
Summa summarum, montera klossarna nu😄
Kom ihåg att lägge takpap ell. asfalltpap på golvreglarna innan du lägger trall....då slipper du at dom ruttner dom nästa 30 år. Skulle ochså rekomandera att lägge samme under stöttarne, så dom inte suger fukt.
Jag kan lova dig att skruvarna skulle gå av direkt du ställde en lastbil på.E elviskodzic skrev:
Sitter och scrollar i svaren och häpnar över misstron mot skruvarna, äntligen kom ett relevant svar! Tackar 🙏🏻Q qvirre skrev:Varför skulle det vara konstigt med att utsätta ett skruvförband för skjuvkrafter? Det är helt normalt och används så på många platser i ett husbygge. Till exempel i bjälklaget med balkskor.
Det enda som är intressant är om det är tillräckligt starkt.
I TS fall har han 4 stycken konstruktionsskruv som tål en skjuvbelastning på runt 450 kg tillsammans (alltså inte när de går av utan dimensionerande last, så mycket mer innan de går av). Så då återstår att kolla hur mycket golvyta det ska bära upp.
Ser ut att vara cc 60 och 1,5 meter mellan stöden. Då blir den dimensionerande lasten ca 180 kg (0,6x1,5x200kg).
Han kan alltså helt lungt klara sig på 4 stycken skruvar. Finns ingen anledning att överarbeta detta.
I framtiden när ET-T används så är det bättre att skruva in den i vinkel mot kraftriktningen med ca 45 grader i korsförband. Då utnyttjas dragförmågan utöver ren skjuvkraft och då klarar de i detta exempel ca 600 kg belastning. Då hade 2 skruvar funkat bra och det blir lite billigare.
Själv har jag bara 40 år i branschen och lär mig fortfarande nya saker 👍🏻
Kloss under varje. Är den en långsida med ”snöras” blir det stora påfrestningar. Kolla även infästningen mot husväggen.Christoffer Hilmersson skrev:
Jag har börjat med mitt altanbygge och har funderingar gällande stöttorna.
Allt är byggt i 145x45 med plattor. Stumt som tusan och stöttorna är skruvade i golvreglarna. Jag har använt Essve ET-T 6x90, fyra stycken i varje stötta. Nu till min fråga - håller detta eller ska jag lägga en kloss under varje golvregel mot plattorna?
//C
Att skruvarna skulle skjuvas av är i stort sett helt omöjligt. Detta kommer att hålla.Christoffer Hilmersson skrev:
Jag har börjat med mitt altanbygge och har funderingar gällande stöttorna.
Allt är byggt i 145x45 med plattor. Stumt som tusan och stöttorna är skruvade i golvreglarna. Jag har använt Essve ET-T 6x90, fyra stycken i varje stötta. Nu till min fråga - håller detta eller ska jag lägga en kloss under varje golvregel mot plattorna?
//C
Har själv lagt klossar när jag byggde för 14 år sedan, håller än idag. Vet inte om dessa terrassfötter är bra men de säljs överallt https://www.byggmax.se/terrassfot-yeed-p21545
Produkter som diskuteras: "terrassfot"
Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
99 kr inkl moms
Läs mer
Du har ju fått massor av svar redan men kan säga att jag gjorde som du gjorde när jag byggde vår altan för 5 år sen. Det höll i två vintrar (dock i Västerbotten så mycket snö) innan några skruvar pajade, fick skruva bort några trallbitar och staga upp med en kloss under istället. Håller med andra som säger att det är lika bra att lägga klossar under, går ju mycket fortare nu än att behöva fixa sen.
Jag har lärt mig av min far att göra likadant, men har ingen teoretisk kunskap att falla tillbaka på.T teuvo tainio skrev:Hej, jag bortser inte heller från vridkraften som golvbjälkarna blir utsatta för med stöd på bara ena sidan, den fortplantas in i trallens skruvar, jag håller med att det håller som det är byggt nu med konstruktions skruvar, men jag rekommenderar fortfarande stöd under för att få en lodrät kraft på golvbjälkarna.
Ps. Jag överdriver det mesta jag bygger, min altan byggde jag 1992 och den byggdes om till inglasat uterum (höst/vinter) 2020 och den hade satt sig ca 5mm (mätt med laser) vilket korrigerades.
Alldeles nyligen kom jag i en diskussion med en bekant om just en sådan här situation. Hen menade, om jag förstod hen rätt, att när även trallgolvet är på plats så "förstärks" hela konstruktionen eftersom lasterna fördelas.
Kommentar på det?