25 325 läst ·
47 svar
25k läst
47 svar
Bygger altan. Håller detta?
Vet inte om du frågar seriöst men det är ett dynamiskt skeende som det inte finns något enkelt svar på. Beror på många saker som inte är med i frågeställningen samt att det vad jag vet inte finns några normer eller beräkningstandard för detta.J jeppe888 skrev:
Det normala är istället att förhindra det från att inträffa. Inte att konstruera så att man tål det. Det görs med snörasskydd om behovet finns (beror på takvinkel, ytskikt, höjd, snözon etc.).
Jag skulle personligen inte sätta dit snörasskydd om det inte redan finns på plats för att skydda en altan som är nära marknivån.
Men vet TS om att det brukar rasa stora mängder blöt snö regelbundet är det vettigt med snörasskydd, men det var det i så fall redan innan altanen kom upp.
När man ändå är inne på saker man inte räknar på. Finns det någon tanke på att ha en pool på altanen? Eller att folk i större antal kommer att vara där? Jag hade i alla fall försökt gjort det extra stadigt närmast dörren för det är ju tråkigt när det börjar gunga precis där man alltid går. (exempelvis bundit ihop stödbenen med en regel?)
Precis! Eftersom det är för svårt att förutse och räkna på alla möjliga laster som kan tänkas och inte tänkas uppstå lägger man klotsar under, kostar inget extra men förbättrar hållfastheten astronomisktQ qvirre skrev:Vet inte om du frågar seriöst men det är ett dynamiskt skeende som det inte finns något enkelt svar på. Beror på många saker som inte är med i frågeställningen samt att det vad jag vet inte finns några normer eller beräkningstandard för detta.
Det normala är istället att förhindra det från att inträffa. Inte att konstruera så att man tål det. Det görs med snörasskydd om behovet finns (beror på takvinkel, ytskikt, höjd, snözon etc.).
Jag skulle personligen inte sätta dit snörasskydd om det inte redan finns på plats för att skydda en altan som är nära marknivån.
Men vet TS om att det brukar rasa stora mängder blöt snö regelbundet är det vettigt med snörasskydd, men det var det i så fall redan innan altanen kom upp.
Håller med, i det här fallet är kostnaden och tiden för "överdimensioneringen" inget större problem så det kan vara rimligt. Hade själv inte tyckt det var värt det då det lär hålla ändå nu när det redan är utfört som det är.J jeppe888 skrev:
Hade frågan kommit innan utförandet var klart är det såklar en no-brainer. Gör man det från start kostar det ingen extra tid/virke och lär väl vara billigare än att använda 4 konstruktionsskruv på varje stöd.
Jag håller dock inte med om att man aldrig ska utsätta skruvförband för skjuvkrafter eller att det alltid är rimligt att överdimensionera som en del (inte du) verkar förorda.
Blir också lite alarmistiskt i trådar som denna att allt ska rasa och det är kört. Det är en altan strax över marken vi pratar om, inte en balkong.
M
Märkligt resonemang. Tar inte direkt mer tid att åtgärda alla klossar nu.Q qvirre skrev:Håller med, i det här fallet är kostnaden och tiden för "överdimensioneringen" inget större problem så det kan vara rimligt. Hade själv inte tyckt det var värt det då det lär hålla ändå nu när det redan är utfört som det är.
Hade frågan kommit innan utförandet var klart är det såklar en no-brainer. Gör man det från start kostar det ingen extra tid/virke och lär väl vara billigare än att använda 4 konstruktionsskruv på varje stöd.
Jag håller dock inte med om att man aldrig ska utsätta skruvförband för skjuvkrafter eller att det alltid är rimligt att överdimensionera som en del (inte du) verkar förorda.
Blir också lite alarmistiskt i trådar som denna att allt ska rasa och det är kört. Det är en altan strax över marken vi pratar om, inte en balkong.
Alltså, varken eller är en stor sak.Norrlandet skrev:
Men visst tar det sin lilla tid för de flesta amatörsnickare att såga till och fästa upp 75-100 klotsar över hela altanen.
Men för en byggahusräv tar det säkert bara typ en kvart. För oss vanliga dödliga tar det en arbetsdag av olidligt tråkigt repetetivt arbete som lär vara helt i onödan nu när det redan är byggt som det är. Tänk vad många onödiga inlägg man kan skriva här iställer på den tiden. Bara en sån sak.
Kan egentligen skriva precis samma svar igen.Q qvirre skrev:Alltså, varken eller är en stor sak.
Men visst tar det sin lilla tid för de flesta amatörsnickare att såga till och fästa upp 75-100 klotsar över hela altanen.
Men för en byggahusräv tar det säkert bara typ en kvart. För oss vanliga dödliga tar det en arbetsdag av olidligt tråkigt repetetivt arbete som lär vara helt i onödan nu när det redan är byggt som detär. Tänk vad många onödiga inlägg man kan skriva här iställer på den tiden. Bara en sån sak.
Märkligt resonemang. Tar inte direkt mer tid att åtgärda alla klossar nu än vad det hade gjort från början.
Jämför det hellre med att du efter 4 år upptäcker att var och varannan stödben har knäckta skruvar och att åtgärda det i efterhand krälandes i 0,3m högt utrymme. Då är det där arbetsdagen med öppet regelverk rena drömmenQ qvirre skrev:Alltså, varken eller är en stor sak.
Men för en byggahusräv tar det säkert bara typ en kvart. För oss vanliga dödliga tar det en arbetsdag av olidligt tråkigt repetetivt arbete som lär vara helt i onödan nu när det redan är byggt som det är. Tänk vad många onödiga inlägg man kan skriva här iställer på den tiden. Bara en sån sak.
Christoffer Hilmersson skrev:
Jag har börjat med mitt altanbygge och har funderingar gällande stöttorna.
Allt är byggt i 145x45 med plattor. Stumt som tusan och stöttorna är skruvade i golvreglarna. Jag har använt Essve ET-T 6x90, fyra stycken i varje stötta. Nu till min fråga - håller detta eller ska jag lägga en kloss under varje golvregel mot plattorna?
//C
Du borde ha något som golvbjälkarna vilar på. Så här gjorde jag t.ex.
Stolpen 95x95. På stolpen vilar en bärlina 45x195. Ovanpå bärlinan har jag 45x170 c/c 600. Trall 34x145