Kraftringen har samma krav, men dom hade inte specificerat någon draggrop i deras utskick så allt var redan under jord. Som tur va så blev det 100m raksträcka där jag bytt ut dragtråd mot en grövre utan skarv.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
E
A arkTecko skrev:
Idag grävde jag ner skyddsrör i väntan på elanslutning. Ångrar att jag inte betalade 400 extra för en riktig slungspade i stället för Biltema. :mad:

[bild]

Nån som vet varför Eon kräver 110mm rör för ett fritidshus? Det känns som ett fånigt resursslöseri (både mina resurser och miljöns...)
Ökade behov av större huvudsäkringen till följd av mer solel med mera. Då krävs grövre kablar och 50 blir för litet medan 70/75 inte slagit genom så stort i övrigt, man vill hålla det till få sorter.

Kabeln brukar ha en diameter <18mm enligt min elektriker...

E
A arkTecko skrev:
Kabeln brukar ha en diameter <18mm enligt min elektriker...
Nej, du får lägga på drygt 5 mm där och detta är då minsta storleken.

Men din fråga är inte obefogad, ett 50mm rör har kanske 42mm invändigt och enligt standarderns pålägg om 1,2x så blir det fullt tillräckligt i normalfallet. Nästa kabeldimension 4G50 är några mm grövre och också möjlig att dra.

Samtidigt är det möjligt dra en 4G240 eller tre 4g25 i ett 110 rör så det ger bättre framtidsmöjligheter, man kommer också undan onödiga bomåkningar på grund av bristfällig förläggning.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Ok, känns bra att det finns argument för det i alla fall, det var ett äventyr att få hem rullen!

En relaterad fråga; draggropen i mitten (total längd strax över 40 meter, den är halvvägs) - jag antar att jag kan låta röret gå orört igenom den och räkna med att de delar röret där för att komma åt vid behov?

Ja det tycker jag dumt att kapa om det inte behövs

E
A arkTecko skrev:
Ok, känns bra att det finns argument för det i alla fall, det var ett äventyr att få hem rullen!

En relaterad fråga; draggropen i mitten (total längd strax över 40 meter, den är halvvägs) - jag antar att jag kan låta röret gå orört igenom den och räkna med att de delar röret där för att komma åt vid behov?
De ska även ha slät insida.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.