Träbjälke med hammare, träspån och tappmått, mätning för sammanfogning på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundläggning och stolpar av trä för pågående byggprojekt, med tält och byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Peter_Bromma och 8 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
behöver jag komplettera med något för att hantera lyftkraften tror ni?
Nej, såvida inte taket kan agera propeller...
Vår gamla loge har stått på plats i minst 100 år. Liknande konstruktion om än aningens grövre.

Ena långsidan är nu på plats. Stolpar på cc120, och hammarband. Fantastiskt roligt att bygga med sådan teknik, och fint blir det.

Nybyggd långsida av stomme med stolpar och hammarband i ett byggnadsprojekt, två grushögar i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Peter_Bromma och 4 till
  • Laddar…
Det blev en blixtskarv i hammarbandet. Kanske inte den bästa i världen precis, men min första.

Hammarband i trä med utsatta snittmarkeringar mot en otydlig naturbakgrund.
Skapa konto

Först ritade jag ut den med hjälp av en mall.

Utskurna ändar av två träbalkar förberedda för att skarvas ihop, med uppritade linjer och en hammare i bakgrunden.
Skapa konto

Kapade med cirkelsåg och fogsvans de "yttre" snitten. Därefter gick jag över de inre snitten med stämjärn för att förhindra flisning.

Hantverk av en hammarbandsskarv med markerade snittytor och stämjärn på ett trästock i en byggmiljö.
Skapa konto

Tog bort det mesta av träet med yxa, och därefter det sista med stämjärn och hyvel.

Hantverksprocessen att göra en träskarv med verktyg som yxa, stämjärn och hyvel på grovt trä.
Skapa konto

Testade passformen (kass), förbättrade bäst jag kunde och sågade till kilar.

Blixtskarv i hammarband på byggprojekt, markerad och delvis bearbetad träkonstruktion i förgrunden, med konstruktionsdetaljer i bakgrunden.
Skapa konto

Slutligen kom första halvan av hammarbandet upp på plats, därefter den andra och kilarna slogs i för en färdig skarv.

Trästomme för byggnad under konstruktion med hammarband och stolpar, blixtskarv synlig, mot öppet landskap.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Boholmen och 18 till
  • Laddar…
Tapphålen ritades upp och borrades med 32mm borr.

En borr uppsatt på träbjälke med borrspån, markeringslinjer syns, bakom syns en grushög.
Skapa konto

Rensade med stämjärn, och det är otroligt vilken skillnad det gör med vassa verktyg. Det är sånt de kunniga säger hela tiden, men man tar det lätt inte på allvar som nybörjare, jag har alltid tyckt att skärpandet är lite skrämmande. Men nu börjar jag lära M g, och oj vilken skillnad det gör!

Träbearbetning med tapphål och hörntapp i träkonstruktion, verktyg och spån synliga.
Skapa konto

Tapparna gjorde jag med fogsvans och cirkelsåg (och stämjärn för att ta det sista). Nedan en hörntapp med tillhörande tapphål:

Träbjälke med uthuggen hörntapp intill ett borrat tapphål, verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Träbjälkar med utmejslat tapphål, stämjärn, borr och borrade hål synligt på byggarbetsplats.
Skapa konto

Härlig känsla när det glider i!

Närbild på träkonstruktion med tapp och tapphål, omgivna av verktyg och skogsbakgrund.
Skapa konto
Hörntapp i träkonstruktion med tapphål klart och en cirkelsåg i bakgrunden på byggarbetsplats.
Skapa konto

• Gilla
Mathias12 och 26 till
  • Laddar…
K
Du har ingen gängstång med mutter vertikalt i skarven på hammarbandet? För att förhindra att det rör sig i sidled tänker jag?

Och alla stolpar fäster du sedan med ytterpanel och innervägg bara? Ingen ytterligare infästning än tapparna?

K kniv skrev:
Du har ingen gängstång med mutter vertikalt i skarven på hammarbandet? För att förhindra att det rör sig i sidled tänker jag?

Och alla stolpar fäster du sedan med ytterpanel och innervägg bara? Ingen ytterligare infästning än tapparna?
Blixtskarven ska hålla som den är (den tar ju inga större laster då taklasyerna tas ner rakt över stolparna. Sen har jag dock kört med hängslen och livrem och skruvat ihop med konstruntionsskruv. Det gäller på flera ställen i konnstruktionen, ibland för att vara på den säkra sidan och ibland som ersättning för traditionella stolpverkssammanfogningar för det blev effektivare så... Jag har tolkat fritt, och använder en hel del skruv. Men passar på att lära mig tekniker när jag håller på. Hammarbandet är inte tappat, bara skruvat.

Tapparna fästs med dymlingar, stora träplugg som går genom tapp och bjälke, de görs med förskjutning så att de spänner ihop virket. Jag är rädd att mina tappar är lite korta för att fästas så, så det blir kanske en konstruktuonsskruv där med. :oops:

• Gilla
epw och 1 till
  • Laddar…
Fixerade snedsträvorna vid ramverket för att rita ut hur de behöver kapas.

Träramverk för byggprojekt med fixerade snedsträvor och verktyg på marken under en molnig himmel.
Skapa konto
Snedsträva fixerad vid träramverk med utritad linje för kapning och en tapp i förgrunden.
Skapa konto

Tapp till snedsträvan. Funkade hyggligt. Krävde ett visst mått av våld och trixande att få dem på plats. :)

Snedsträva placerad på ramverk med utritade kaplinjer, tving och blyertspenna syns i arbetsmiljö.
Skapa konto

Hit hann jag innan det var dags att bryta. Nu får det vänta ett tag innan fortsättning följer.

Hölje av träram och snedsträvor under konstruktion på en solig byggplats med grönska i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Norrtull och 15 till
  • Laddar…
Häftigt!

Visst är det gott att jobba med rejält massivträ! :)
Och handverktyg. :geek:
Och, ja, det ger lite nya perspektiv på hus och byggande också. :thinking:

• Älska
arkTecko
  • Laddar…
Nu kanske det inte spelar så stor roll. Men snedsträvorna skall sitta "en åt vardera" riktning. Då det endast är bra på att ta kraft från ena hållet. Men du har ju skruvat dem så då spelar det inte lika stor roll.
Men när du gör nästa sida så kan du sätta de på vart sitt håll :)

Nu har bygget kommit in gång igen i sommarhettan.

Nu är båda långsidorna färdiga, och sista takåsen kom på plats i eftermiddags ddags. Har även hunnit dränera och skrida ut gruset så det finns ett golv av något slag!

Trästomme för Byggnation med gruslagt golv och dränering under sommarhimlen.
Skapa konto

Pågående bygge av träkonstruktion med färdiga långsidor, uppsatt takås, dränering och utskridat grus på markduk.
Skapa konto

Trästomme till pågående byggprojekt med två färdiga långsidor och takås på grusunderlag.
Skapa konto

• Trähantverk av takåsar under konstruktion i en byggarbetsplats med synlig grus och spillvirke i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Grund och trästomme till ett hus under uppbyggnad i sommarlandskap, med grusdränering och takås på plats.
    Skapa konto
  • Gilla
Norrtull och 6 till
  • Laddar…
Inte helt lätt att jobba högt upp,så det är skönt med en bra stege. har är takasarnas anslutning till de mittersta stolparna.

Träkonstruktion med åsar som möts vid stolpe, fixerade med klämmor, mot en klarblå himmel.
Skapa konto

En avväxling infogas med ett litet urtag i stolpen:

Anslutning där en träås är infogad i ett urtag på en stolpe i ett byggprojekt.
Skapa konto

Anslutning mellan träås och stolpe med urtag i byggprojekt mot en klarblå himmel.
Skapa konto

Nu är alla åsarna på plats, i morgon blir det tväråsarna/högbenen, och därefter snedstagning av kortsidorna.

Trähölje av ett pågående bygge med åsar anslutande till stolpar och en stege mitt i konstruktionen.
Skapa konto

Här bor vi under tiden!

Campingplats med tält och utemöbler i skymningen på en gräsmark.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
kingen101 och 16 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Ser snyggt ut

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Mäter in första tväråsen/högbenet!

Trästomme i uppbyggnad för hus med synlig person som mäter träbjälke.
Skapa konto

• Gilla
Norrtull och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.