55 495 läst ·
126 svar
55k läst
126 svar
Bygge av lada med verkstad
Det blev en blixtskarv i hammarbandet. Kanske inte den bästa i världen precis, men min första.
Först ritade jag ut den med hjälp av en mall.
Kapade med cirkelsåg och fogsvans de "yttre" snitten. Därefter gick jag över de inre snitten med stämjärn för att förhindra flisning.
Tog bort det mesta av träet med yxa, och därefter det sista med stämjärn och hyvel.
Testade passformen (kass), förbättrade bäst jag kunde och sågade till kilar.
Slutligen kom första halvan av hammarbandet upp på plats, därefter den andra och kilarna slogs i för en färdig skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Först ritade jag ut den med hjälp av en mall.
Logga in
Skapa konto
Kapade med cirkelsåg och fogsvans de "yttre" snitten. Därefter gick jag över de inre snitten med stämjärn för att förhindra flisning.
Logga in
Skapa konto
Tog bort det mesta av träet med yxa, och därefter det sista med stämjärn och hyvel.
Logga in
Skapa konto
Testade passformen (kass), förbättrade bäst jag kunde och sågade till kilar.
Logga in
Skapa konto
Slutligen kom första halvan av hammarbandet upp på plats, därefter den andra och kilarna slogs i för en färdig skarv.
Logga in
Skapa konto
Tapphålen ritades upp och borrades med 32mm borr.
Rensade med stämjärn, och det är otroligt vilken skillnad det gör med vassa verktyg. Det är sånt de kunniga säger hela tiden, men man tar det lätt inte på allvar som nybörjare, jag har alltid tyckt att skärpandet är lite skrämmande. Men nu börjar jag lära M g, och oj vilken skillnad det gör!
Tapparna gjorde jag med fogsvans och cirkelsåg (och stämjärn för att ta det sista). Nedan en hörntapp med tillhörande tapphål:
Härlig känsla när det glider i!
Logga in
Skapa konto
Rensade med stämjärn, och det är otroligt vilken skillnad det gör med vassa verktyg. Det är sånt de kunniga säger hela tiden, men man tar det lätt inte på allvar som nybörjare, jag har alltid tyckt att skärpandet är lite skrämmande. Men nu börjar jag lära M g, och oj vilken skillnad det gör!
Logga in
Skapa konto
Tapparna gjorde jag med fogsvans och cirkelsåg (och stämjärn för att ta det sista). Nedan en hörntapp med tillhörande tapphål:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Härlig känsla när det glider i!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du har ingen gängstång med mutter vertikalt i skarven på hammarbandet? För att förhindra att det rör sig i sidled tänker jag?
Och alla stolpar fäster du sedan med ytterpanel och innervägg bara? Ingen ytterligare infästning än tapparna?
Och alla stolpar fäster du sedan med ytterpanel och innervägg bara? Ingen ytterligare infästning än tapparna?
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Blixtskarven ska hålla som den är (den tar ju inga större laster då taklasyerna tas ner rakt över stolparna. Sen har jag dock kört med hängslen och livrem och skruvat ihop med konstruntionsskruv. Det gäller på flera ställen i konnstruktionen, ibland för att vara på den säkra sidan och ibland som ersättning för traditionella stolpverkssammanfogningar för det blev effektivare så... Jag har tolkat fritt, och använder en hel del skruv. Men passar på att lära mig tekniker när jag håller på. Hammarbandet är inte tappat, bara skruvat.K kniv skrev:
Tapparna fästs med dymlingar, stora träplugg som går genom tapp och bjälke, de görs med förskjutning så att de spänner ihop virket. Jag är rädd att mina tappar är lite korta för att fästas så, så det blir kanske en konstruktuonsskruv där med.
Fixerade snedsträvorna vid ramverket för att rita ut hur de behöver kapas.
Tapp till snedsträvan. Funkade hyggligt. Krävde ett visst mått av våld och trixande att få dem på plats.
Hit hann jag innan det var dags att bryta. Nu får det vänta ett tag innan fortsättning följer.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tapp till snedsträvan. Funkade hyggligt. Krävde ett visst mått av våld och trixande att få dem på plats.
Logga in
Skapa konto
Hit hann jag innan det var dags att bryta. Nu får det vänta ett tag innan fortsättning följer.
Logga in
Skapa konto
Nu kanske det inte spelar så stor roll. Men snedsträvorna skall sitta "en åt vardera" riktning. Då det endast är bra på att ta kraft från ena hållet. Men du har ju skruvat dem så då spelar det inte lika stor roll.
Men när du gör nästa sida så kan du sätta de på vart sitt håll
Men när du gör nästa sida så kan du sätta de på vart sitt håll
Nu har bygget kommit in gång igen i sommarhettan.
Nu är båda långsidorna färdiga, och sista takåsen kom på plats i eftermiddags ddags. Har även hunnit dränera och skrida ut gruset så det finns ett golv av något slag!
Nu är båda långsidorna färdiga, och sista takåsen kom på plats i eftermiddags ddags. Har även hunnit dränera och skrida ut gruset så det finns ett golv av något slag!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte helt lätt att jobba högt upp,så det är skönt med en bra stege. har är takasarnas anslutning till de mittersta stolparna.
En avväxling infogas med ett litet urtag i stolpen:
Nu är alla åsarna på plats, i morgon blir det tväråsarna/högbenen, och därefter snedstagning av kortsidorna.
Här bor vi under tiden!
Logga in
Skapa konto
En avväxling infogas med ett litet urtag i stolpen:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är alla åsarna på plats, i morgon blir det tväråsarna/högbenen, och därefter snedstagning av kortsidorna.
Logga in
Skapa konto
Här bor vi under tiden!
Logga in
Skapa konto
Bra jobbat! Ser snyggt ut